Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Tv2-n nem üvölt a reklám
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Az NMHH a januártól augusztusig tartó időszakot amolyan kegyelmi időszaknak szánta, figyelni figyelte a tévéadók műsorát és annak hangerejét (havonta hat-nyolc adót néznek, a Tv2, az RTL Klub, a Duna TV és az m1 állandó résztvevő, a másik kettőt bejelentések alapján és random válogatás után pakolják melléjük), sőt egy dedikált honlapon közzé is tette a szigorúan csak tájékoztató jellegű adatokat, mert szerették volna, ha a tévék önmérsékletet tanúsítanak, és maguktól tekerik le a potmétereket.
Ez persze csak hagymázas álom, legalábbis négy televízió esetében, mert mint kiderült, akadt, aki augusztus után sem vett vissza a hangerőből, az RTL Klub, a Story Tv, a Duna Tv és az m1 továbbra is üvölteti a reklámokat, legalábbis így érzékeli a néző. Az NMHH novemberi közleményében foglaltakkal ellentétben viszont a Tv2 tanult a közzétett adatokból, és szeptember óta velük nincs probléma (bár az NMHH egy november 13-i közleményben még őket is jogsértőnek nevezte) a reklámok hangereje nem számottevően magasabb, mint az azokat megelőző és követő programoké.
Az NMHH mérési módszerei a nemzetközi gyakorlatot követik, bővebben itt írtunk róluk, de röviden összefoglalva arról van szó, hogy a tévék két technika segítségével teszik hangosabbá a felvételeket. Az egyik a jelszint általános megemelése. A másik módszernél a hangos részeket érintetlenül hagyják, de a halkabb részeket felhangosítják. Utóbbi esetben a maximum jelszint nem változik, továbbra is azonos lesz a műsoréval, tehát valóban nem hangosabb a reklám, az átlagos hangerő viszont nagyobb lesz, az emberi fül emiatt mégis hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket.
Szubjektív is lehet, hogy egy reklámot hangosabbnak vagy halkabbnak hallunk, mivel ez a befogadó hangérzékenységén múlik. Ezért az NMHH a mérés pontosságának érdekében megvásárolt egy magyar fejlesztésű, nagyjából egymillió forintba kerülő, Humanoid névre hallgató szoftvert. A Humanoid virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, és ha a megadott paramétereken túlmutató szegmenseket talál, akkor automatikusan megjelöli a műsorrészeket és az időpontokat.
A türelmi időszak lejárta után az NMHH a Humanoid méréseket alapul véve elkezdte az eljárásokat azokkal a tévékkel szemben, melyek megsértették a törvényt, azaz reklámjaik a mérés alapján 3 decibellel hangosabbak voltak, mint az azt megelőző és követő program. (A szeptemberi adatok egyébként még nem szerepelnek a honlapon.) Az eljárás menete egyébként elég nehézkes, a Humanoidból nyert adatokat a mérésügyi osztálynak kell hitelesítenie, mint azt megtudtuk az NMHH szóvivőjétől, majd ezek az eredmények kerülnek a médiatanács elé, és ők, ha úgy látják, megfelelően bizonyított a jogsértés, eljárást indítanak és végzést küldenek a tévéknek.
A szeptemberi jogsértőkről úgy tudjuk, nagyjából egyforma mértékben lépték túl a megengedett hangerőt, bár egyikük, a Story4 Tv nem olyan nagy mértékben, mint a többiek. Mivel ez lesz az első olyan eset, hogy az NMHH szankcionálni kénytelen a tévéket, vélhetően a legenyhébb büntetési tételt, a figyelmeztetést alkalmazzák, azaz felszólítják a tévéket arra, hogy tekerjék le a hangerőt. A visszaesők már rosszabbul járhatnak, mert a médiatanács akár pénzbüntetést is kiszabhat, és ugyan nem ez a céljuk (azt szeretnék, ha a nézők nyugalomban tévéznének, a tévéadók pedig maguktól vennék vissza a hangerőt), de ha muszáj, élni fognak a keményebb eszközökkel is.