Az arabok csak ne barkácsoljanak

2011.12.13. 16:21

A világ második legnagyobb barkácsáruház-lánca, az amerikai Lowe's Home Improvement (1725 áruház három országban, 49. hely a Forbes 500-as listáján) igen kellemetlen helyzetbe hozta saját magát múlt pénteken, amikor visszavonta reklámjait egy olyan reality műsorból, amiben Amerikában élő muszlimok a főszereplők.

A cég azt követően jelezte a TLC nevű (egyébként a magyar piacon is jelen levő) adó vezetőségének, hogy az All-American Muslim című műsorukban nem kívánnak hirdetni többé, hogy egy konzervatív szervezet, bizonyos Florida Family Association (Floridai Családszervezet) panaszt tett a cég ellen.

tlc all american muslim a h
Fotó: Adam Rose

Az FFA szerint a műsor egy propagandafilm, aminek az a célja, hogy elterelje a figyelmet az Amerikában élő muszlimok igazi céljáról, ami természetesen a terrorizmus és felhőkarcolók felrobbantása. A reality november óta látható a TLC műsorán, és öt michigani család történetét krónikálja.

A cég döntését általános felháborodás fogadta amerikai politikai körökben, egy kaliforniai szenátor egyenesen az üzletlánc bojkottjával fenyegetőzött, ha a Lowe's nem kér bocsánatot tettéért. Ted Lieu szerint a műsor arról szól, milyen muszlimnak lenni Amerikában, és ezért nem egy alkalommal azt is bemutatja, milyen diszkrimináció éri ezek az amerikai állampolgárokat csak azért, mert nem hithű keresztények.

"Ennek a diszkriminációnak iskolapéldája az, amit a Lowe's éppen most csinál." A Lowe's döntése azért is érthetetlen valahol, mert az FFA mindössze három emailben panaszkodott a műsorra, nem pedig az egyik áruház előtt rendeztek tiltakozó felvonulást.

A Lowe's szombaton közzétett hivatalos közleményében azt állítja, nagyon sajnálja, hogy a cég bizonyos döntései kellemetlenül érintenek egyeseket. "A reality olyan társadalmi, politikai és egyéb kérdéseket vet fel, melyek különböző csoportok és egyének határozott és egymásnak ellentmondó véleményét is kiváltotta. A Lowe's ezért mondta vissza reklámszerződéseit, mert az ilyen diskurzusokkal semmilyen formában sem akar azonosulni."

6a00d8341c630a53ef0162fdaab862970d-640wi

Lieu szerint a bocsánatkérés üres gesztus, ráadásul a cég elképzelhető, hogy törvényt is sértett (vallási alapon nem lehet megkülönböztetni senkit, ugye), így hivatalos vizsgálatot akar kezdeményezni az ügyben. "Jönnek az ünnepek, minden vásárlónak joga van tudni, miféle bigott vezetésű üzletben készül elkölteni a pénzét" - jelentette ki a szenátor.

Russel Simmons médiamogul, a Def Jam egyik alapítója a Twitteren szólt be a Lowe's-nek, majd hérfőn saját pénzén megvásárolta az összes olyan reklámszpotot, amit a barkácsáruház mondott vissza (teheti, 40 millió dollárra becsülik magánvagyonát). A botránnyal egyébként két résztvevő, maga a műsor és az egészet elindító szervezet kifejezetten jól járt.

Az All-American Muslim nézettsége a TLC nevű kábeladón egymillió körül mozog, nem sokan ismerik magát a műsort, aminek ez az országos balhé szép reklámot csinált. A másik nyertes, a Florida Family Association egy jelentéktelenebb egyesület, ami korábban sikertelenül próbálkozott a Disney bojkottjával, a Degrassi és a Modern család című sorozatok hirdetőinek elriasztásával, de sikertelenül. Most viszont elérték, hogy egy Forbes-listás cég megvonja a támogatását egy tévéműsortól, sőt, azt is, hogy ezt tulajdonképpen be is ismerje egy nyilatkozatban.