Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Már az első nap nézettségén látszott, hogy a köztévé új napi szappanoperája nem fogja kiakasztani az AGB nézettségmérőit, az első két részt ugyanis teljes népességben mindössze 358 ezren nézték (6,8 százalékos közönségarány), a reklámozóknak legfontosabb 18-49-es korosztályban pedig csak 123 ezren (5,7 százalék).
De arra, ami az első héten történt még a legrosszindulatúbb kritikusok sem számítottak, a Marslakókat ugyanis szinte minden m1-es műsor megverte. A sorozat már hétfőre elbukott 110 ezer nézőt a teljes népesség köréből (248 ezer néző, 4,9 százalékos közönségarány), aztán napról napra rosszabbul teljesített, majd péntekre elérte a mélypontot, amikor már csak 168 ezren nézték (3,4 százalékos közönségarány). Tehát az első részhez képest bőven megfeleződött a sorozatra kíváncsiak száma.
A 18-49-es korosztályban is rosszul indult a sorozat, hétfőn még 70 ezren figyelték ahogy a nagymellű főszereplő a kórházban lábadozik (3,8 százalékos közönségarány), míg szerdán már csak 50 ezren (2,6 százalék) voltak kíváncsiak arra, hogy mit keres a sorozat fotósa Damu Roland tárgyalásán, míg végül pénteken már csak 35 ezer (1,9 százalék) fiatalt érdekelt az egész. A reklámozóknak legfontosabb korosztály majdnem háromnegyede tehát már lemondott a sorozatról.
A Marslakók népszerűtlenségét jól mutatja, hogy a teljes népesség körében jóval alulmaradt a csatorna más produkcióihoz képest is, sőt kedden, csütörtökön és pénteken a Marslakók vonzotta a legkevesebb nézőt 16:30 és 23:30 között az m1-re. A napi sorozatot minden nap megverte a Veszélyes szerelem című amerikai sorozat és a délután ötkor kezdődő MM - Megoldások magazinja nevű fogyasztóvédelmi sorozat is.
Lehúzza az m1 átlagát
A napi 5,9 millió forintos költségvetésből készülő sorozat sikertelenségénél nagyobb baj azonban az, hogy a Marslakók hatással van a környezetében futó többi műsorra is. A 9. héthez képest szerdán (4-3,7), csütörtökön (5,2-4,6) és pénteken (5,9-4,3) jóval visszaesett az m1 átlaga a 18-49-es korosztályban.
A Marslakók előtti Híradó például a 9. héten még 566-688 ezer embert vonzott teljes népességben, múlt héten azonban már csak 555-606 ezer nézőt, sőt, míg a Marslakók indulása előtt csak két nap voltak 600 ezer néző alatt, a Marslakóknak köszönhetően ezen a héten már négyen. De jóval kevesebben nézték a Marslakók utáni produkciókat is, így a hétfői Kékfényt (10,6-9,9 százalék), a szerdai Párizsi helyszínelőket (7,4-5,4 százalék), a csütörtöki Elcserélt lányok című amerikai sorozatot (7,5-6,1 százalék) és a Poén pénteket is (9,4-7,5 százalék).
Az MTVA szóvivője, Cserháti Ágnes arra a kérdésünkre, hogy elégedettek-e a sorozat nézettségével, terveznek-e változtatásokat a cselekményben vagy a színészekben, illetve, hogy kiveszik-e a sorozatot a nyolc órás sávból, azt válaszolta, hogy "egy induló sorozat nézettsége általában alacsony, mivel a nézők nem ismerik a szereplőket és a sztorikat. Egy hét után nem lehetünk türelmetlenek a Marslakókkal szemben, a Barátok közt is fél év után hozott olyan nézettséget, mint amit az RTL Klub minimálisan elvárt tőle. Bízunk benne, hogy a Marslakóknak is javulni fog a nézettsége. Ezért egyelőre nem született döntés arról, hogy bármiben is változtatni kellene". Az MTVA szóvivője ugyanakkor nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy mennyibe került a Marslakók közterületi, print- és online reklámkampánya, csak annyit mondott, hogy a szerződésben meghatározott összegeken kívül nem költöttek többet a Marslakókra, de reklámozási szempontból nagyon kedvező időpontban hirdettek.
Információink szerint ugyanakkor az MTVA vezetősége a nagyszabású reklámkampány után legalább 800 ezer nézőre számított induláskor, ezért "dermedt ijedtséggel" fogadták a Marslakók egyre csökkenő nézettségi adatait és "vésztanácskozást" hívtak össze. Az esetleges intézkedéseket viszont nehezítheti, hogy a sorozatot már legalább két hétre előre leforgatták, tehát nem tudnak gyorsan belenyúlni a cselekménybe. Arról egyelőre nincsen döntés, hogy a Marslakókat kivegyék az este nyolc órás sávból, de ha ez így megy tovább, akkor kénytelenek lesznek megtenni ezt a lépést, mivel ahogy forrásunk fogalmazott "a produkció beszakíthatja az m1 egész műsorstruktúráját".
A döntés nehéz lesz, mivel ha kiveszik a Marslakókat az este 7 és 9 közötti sávból, akkor az azt jelentené, hogy lemondtak a sorozatról és arról kétmilliárd forintról, amibe a sorozat 3 év alatt kerülne. Ha pedig nem veszik ki, akkor ilyen nézettség mellett az azt az üzenetet hordozná, hogy lemondanak az m1 teljes főműsoridejéről.
Mint ismert, az MTVA Jáksó László kreatív producer cégével kötött szerződése alapján az első, 77 részesre tervezett évadban az MTVA nem élhet a rendes felmondás jogával. De nézettség miatt nem is mondhatnak fel a sorozatnak, ugyanis az első évaddal szemben nincs nézettségi elvárás, és a második szezonnak is csak az m1 főműsoridős átlagát kell elérnie a 18:30-tól 22-ig terjedő időszakban.
A Barátok közt sem indult ilyen rosszul
Az MTVA korábban azzal indokolta, hogy a Marslakókkal szemben nem támasztott nézettségi elvárásokat, hogy a napi sorozatoknak időt kell adni arra, hogy megszeressék a nézők, és a Barátok közt is évek alatt lett az RTL Klub legnépszerűbb műsora.
Az AGB Nielsen adatai szerint ugyanakkor sem a Barátok közt, sem pedig a TV2 Jóban Rosszban című szappanoperája nem teljesített ilyen rosszul az induláskor, mint a Marslakók. A műfaj magyar megteremtője, a Barátok közt 1998. október 26-án indult, az első két részt 17,5 százalékos közönségarányt ért el, 866 ezren látták a teljes népesség körében. A napi sorozatok piacára másodikként belépő Jóban Rosszban első bevezető részére 2005. január 23-án 1 millió 672 ezren voltak kíváncsiak (29,8 SHR%). Ráadásul a két kereskedelmi szappanopera nézettsége már a premier utáni első héten elindult felfelé. Az első adás nézettsége ugyanis inkább a marketingkampánynak szól, az azt követő adások nézettségét nagyban meghatározza a csatorna brandértéke, míg pár hónap után már a napi sorozatnak kell segítenie a csatorna nézettségét.
A Barátok közt és a Jóban Rosszban indulásából egyébként nem lehet következtetni a két műsor sikerére: a Barátok köztnek egy új műfajt kellett bevezetnie a magyar piacra, ráadásul akkor még a Tv2 volt a piacvezető. Azóta azonban nagyot fordult a tévés piac, az RTL Klub a legnézettebb adó, és ebben nagy szerepe van a Barátok köztnek is. A múlt héten például a 18-49 év közötti korosztályban a Barátok közt keddi epizódja volt a legnézettebb 32,9 százalékos közönségaránnyal, és az összes rész a tíz legnézettebb műsor közt volt. Eközben a Jóban Rosszban legsikeresebb adása 21,3 százalékos közönségarányt ért el a reklámozóknak fontos célcsoportban.
A palettára harmadikként belépő köztévének a jól bejáratott szappanoperák mellett nyilván nincs könnyű dolga, és egyelőre még nem mondhatjuk ki, hogy megbukott volna a műsor, hiszen egy sorozat nézőtábora hónapok alatt alakul ki. Kérdés azonban, hogy a szokásos szappanopera cselekményszálak mellett bonyolult nyomozással és tényfeltárással terhelt Marslakókba egyáltalán be tud-e majd később kapcsolódni, aki valamiért mégis érdeklődne a sorozat iránt.