A tévémaci nem önálló mesefigura

2012.04.11. 15:19
Megkérdeztük az MTVA kommunikációs osztályát, hogy milyen körülmények között született az új tévémaci, volt-e pályáztatás, mi volt a tervezett üzenet és tesztelték-e gyerekeken.

Mi volt az eszmeiség, ami az új tévémaci elkészülését segítette? Másképpen, mi az új üzenet?

Az új főcím létrejöttét nem egy üzenet megfogalmazása motiválta, sokkal  inkább az igény, hogy a mesék főcíme mindig tükrözze az adott korszakot.  Mert fontos, hogy a gyerekek magukra ismerjenek a TV Maci figurájában, azonosulni tudjanak vele. A legutóbbi változat nyolcvanas évekbeli  elindulása előtt gyakran korszerűsítették a TV Macit, azóta ez elmaradt.  Számolni kellett természetesen azzal is, hogy erős lesz a nosztalgia a régi TV Maci iránt, hiszen generációk nőttek fel az eddig használt  főcímen. Ugyanakkor a köztévének a mesék célcsoportja, azaz a gyerekek  szempontjai a legfontosabbak, akik értelemszerűen nem nosztalgiáznak, viszont egy elavulttá váló TV Macival idővel már nem is tudnak azonosulni.

Miért kapott testvért a maci?

Mert fontos, hogy a  televíziózással töltött időt lehetőség szerint közösségi élményként  éljék meg a gyerekek, hasonlóan a közös játékhoz. A 60-as években még  természetes volt, hogy a tévénézés közösségi esemény, ezért akkoriban a  főcímekben még a rendszerességre és a higiéniára való nevelésen volt a  hangsúly. A higiéniai szokások azonban legalább annyira megváltoztak  azóta, mint a tévézéssel kapcsolatosak. A tévénézés mára gyakran  magányos tevékenységgé vált, a televíziót sok szülő "bébicsősznek"  használja, hogy lekösse valamivel a gyereket, és ez nem szerencsés. A  gyerekek óhatatlanul azonosítják magukat a TV Macival, és ha az új főcím azt a példát mutatja nekik, hogy közösen jobb mesét nézni, akkor remélhetőleg a játékokhoz hasonló közösségi eseményként kezelik majd  általában a televíziózást is: megbeszélik az élményeiket, nem maradnak  egyedül a látottakkal. Adott, hogy egy mesét néző kisgyereknek a  közösség a családot, a hasonló érdeklődésű társaság pedig leginkább a testvérét jelenti, ezért térnek vissza testvérpárként a TV Macik.

Miért került bele a számítógép? Ezen kívül mi jellemzi még a 21. századot?

Valóban az volt a cél, hogy korszerű legyen az új macik környezete is. A számítógép ma már jellemzően jelen van az otthonokban, a számítógép-használatot már az írás-olvasás tanulása előtt kezdik elsajátítani a gyerekek. Modernebb, azaz 21. századi a macik otthona, környezete, tévékészüléke is. A legfontosabb újítás azonban az, hogy az új főcímmel a megváltozott tévénézési szokásokra is reagál a köztévé, igyekszik közösségi médiafogyasztásra nevelni a gyerekeket. Mert ne felejtsük el, hogy ma már a média veszélyesebb lehet a gyerekekre, mint a  fogszuvasodás. Ha nem beszélik meg az élményeiket, könnyen kész  tényként, mintaként kezelhetik a televízióban látottakat, legyen szó  akár ártatlan mesékről, akár véres akciófilmekről.

Miért kellett hozza új főcímzene?

A cél az volt, hogy a zene a képsorhoz hasonlóan  módosuljon, azaz úgy újuljon meg, hogy hangulatában mégis tükrözze az  eredetit, érezhető legyen a "rokonsága" az előző főcímzenével.

Mennyi idő alatt készült el?

Egy hónap alatt.

Miből készültek a bábok?

A film hagyományos bábtechnikával készült, drótvázas bábokkal. Ez a bábfilmes megoldás ma már ritkaságszámba megy.

Hogy választották ki Fischer Ferencet es Berkes Gábort?

Az alkotókat szakmai alapon választotta a köztévé, mindketten a szakmájuk kiválóságai, és komoly gyakorlatot  szereztek már hasonló területen. Fischer Ferenc animációs filmrendező  például nemcsak a hagyományos bábfilmes technika művelője, hanem egyben  oktatója is, a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában animációs  filmkészítést és szaktörténetet is tanít.

Volt pályáztatás, versenyeztetés? Milyen verziók voltak még? Nyilvánosságra kerülnek-e?

A  főcím elkészítését nem pályáztatta meg a köztévé, mert egy kész alapötlet művészi kivitelezésére keresett megfelelő szakembereket. Az alapötletért - ahogy a TV Maci korábbi verzióinál is - a köztévé gyerekműsorokkal foglalkozó kollégái felelnek, a főcímnek az ő  elképzeléseiket kell tükröznie, a köztévé gyerekműsor-kínálatához kell  igazodnia. Ne felejtsük el, hogy népszerűsége ellenére a TV Maci nem önálló mesefigura, hanem az esti meséket, azaz a Maci tévé sávot bevezető televíziós főcím jellegzetes alakja, vagyis a kialakításánál a televíziós és a pedagógiai szempontok legalább olyan fontosak, mint a  művésziek.

Tesztelték-e gyerekeken? Mi volt az eredmény?

Külön tesztvetítés nem volt, de természetesen sok kolléga gyereke látta és tetszett nekik.