2024. június 26. 18:00
Szlovákia
Románia
Frankfurt Arena III. forduló
2024. június 26. 18:00
Ukrajna
Belgium
StuttgartArena III. forduló
2024. június 26. 21:00
Georgia
Portugália
Arena AufSchalke III. forduló
2024. június 26. 21:00
Csehország
Törökország

Nem fáj nekik Bear Grylls kirúgása

2012.04.11. 09:55 Módosítva: 2012.04.11. 10:01
Ha egy átlagembert megkérdezünk a tévézési szokásairól, a kereskedelmi tévék éppen aktuális műsorai mellé sietve odabiggyeszti egy ismeretterjesztő csatorna nevét is, általában a Spektrumét vagy a Discovery Channelét. Kicsit ugye ilyenkor a szégyenérzet működik az emberben, jaj, én nemcsak VV Kinga műcsöcseit szoktam ám nézni, ismeretterrjesztő és tudományos műsorokat nézek ám, és persze érdekelnek a gyáróriások meg azok a szakállas halászemberek is, bizony, a múltkor is hogy odafagyott a keze az egyiknek a rákketrechez. Ezzel persze nem vagyunk egyedül, sőt, a Discovery Communications International néven ismert cégcsoport több, mint 1,5 milliárd előfizetőnek szolgáltat tartalmat 208 országban világszerte. Pár napja New Yorkban mutatták be, milyen újdonságokkal jelentkeznek idén ősszel.

A világ első számú ismeretterjesztő tévéje nagy utat tett meg 1972-es alapítása óta, igaz, akkor még csak az Appalache hegység mellett lakók közösségi tévéje volt, és közszolgálati feladatokat látott el azzal, hogy főleg oktató jellegű műsorokat sugárzott a helyi iskolások épülésére. A tulajdonosok aztán rájöttek, hogy ezt akár országos szinten is lehet művelni és 1985-ben útjára indították a Discovery Channelt, mindössze ötmillió dollárból. Négy évre rá már Európában, Ázsiában és Afrikában is jelen voltak, mára a cég 24 csatornát működtet, 45 nyelven sugározza műsorait és több előfizetőt ér el, mint a többi ismeretterjesztő tévé összesen.

A kíváncsiság hajtja

Ezt a cég jelenlegi elnöke, David Zaslav mondta el egy New York-i sajtóreggelin, amire az Indexet is meghívták. Két vajas zsemle között azt is megtudtuk, hogy a Discovery alapítója, John S,. Hendricks csak azért vágott bele az egész ismeretterjesztő bizniszbe, mert hajtotta a kíváncsiság, és az alapító mottóját a mai napig megtartotta a cég. A Discovery azért tart előrébb, mint társai, mert a tartalomgyártást tartja a legfontosabbnak - 2012-ben például egymilliárd dollárt, azaz úgy 226 milliárd forintot költenek el csak erre a célra. Ebből a köztévé úgy 260 évadnyi Marslakókat forgathatna.

Az amerikai piaccal nagyon elégedettek a Discoverynél, közölte mosolyogva Zaslav, hiszen míg a kábelcsatornák nézettsége stagnál, a network tévéké (kb. a mi országos kereskedelmi tévéinknek megfelelő, szabadon fogható adók, pl. NBC vagy ABC) hat százalékot csökkent, a Discovery adóit hét százalékkal többen nézik, mint tavaly. Ezt neki mellesleg évi 52 millió dolláros fizetéssel hálálja meg a cég, mint kiderült egy iparági blogposztból, így pláne őszintének tűnt a mosoly. Az amerikai nézettség 7 százalékos emelkedése persze úgy lenne igazán érdekes, ha egy csatornájuk érte volna el, de ez a teljes cégcsoportra, azaz 24 adóra értendő, amik közül a Discovery Channel és a főleg nőknek szánt tartalmat kínáló, és már nálunk is látható TLC, valamint a Science nevű, tudományos áttörésekkel foglalkozó adójuk a legnézettebb.

Kelet

A nemzetközi, ezen belül a kelet-európai piac minket sokkal jobban érdekelt, így az Index inkább erről kérdezte a cég tartalomfejlesztési igazgatóját, Luis Silberwassert, aki elmondta, hogy nyitottak minden jó ötletre és ha netán valakinek lenne egy olyan műsorterve, ami szerinte a kelet-európai piac mellett nemzetközi szinten is megállja a helyét, keresse meg őket bátran. “A Discovery célja, hogy minden területen a helyi jellegzetességeket kiemelve, helyi műsorkészítőkkel működjön együtt.” Ez jól hangzik, de magyar tartalom egyelőre nincs a Discovery műsorán, mert állítólag nem találtak olyat, ami megfelelő minőségű lett volna. “Nem adjuk fel, miért is adnánk, most készült el a Keleti kopók című koprodukciós sorozatunk Varsó, Moszkva és Bukarest rendőreiről - ebből simán lehetne egy budapesti kiadást is forgatni.”

Luis Silberwasser
Fotó: Robert Severi

A régióban a legdinamikusabban a román piac fejlődik. Silberwasser szerint ez annak köszönhető, hogy az országos tartalomszolgáltatók között igen kiélezett verseny folyik az új előfizetőkért, és mindenki próbál olyan tartalmat kínálni, amit a másik nem, vagy ha igen, drágábban. “A kelet- és dél-európai összesítésben Románia a harmadik helyen áll mind előfizetők, mint bevétel tekintetében, ráadásul a helyi irodánk az oktatásügyi minisztériummal közösen egy országos ismeretterjesztő programot is beindított, ami nagyon jót tett a csatorna megítélésének.”

A nemzetközi piac nagyon fontos a Discoverynek, mert igazán dinamikus növekedést csak  itt tudnak elérni. 38 regionális irodájuk működik, egyre több adójukat vezetik be a külföldi piacokon és általában mindent a helyi szakemberekre bíznak. Silberwasser szerint ugyanis annak aztán semmi értelme, hogy beültessenek egy helyi viszonyokat nem ismerő amerikait a varsói irodába, miközben kiváló médiaszakemberek minden piacon vannak. Arra a kérdésünkre, hogy a dinamikus terjeszkedés Kelet-Európában jelenthet-e újabb Discovery-csatornákat a magyar piacon, csak egy sejtelmes mosoly volt a válasz, és egy homályos “nagy dolgokra készülünk még 2012-ben, legyen résen” volt a válasz, de Zaslav már konkrétabb volt: két újabb csatorna bevezetését tervezik, de a nevüket nem volt hajlandó elárulni.

Semmi sincs ingyen

Míg nálunk a Discovery tartalmait csak kábeltévén és műholdas szolgáltatóknál lehet elérni, az olaszoknál és a spanyoloknál országos lefedettségű, ingyenes csatornákat is működtetnek. “Nagyobb az a piac, a hirdetőkkel pedig nagyon jó feltételeket tudunk kialkudni. A Discovery viszont alapvetően egy előfizetéses csatornának kínáló cég, soha nem tagadtuk, hogy ez a fő bevételi forrásunk. Pár piacon érdemes volt kipróbálni az országosan elérhető, ingyenes adókat, de ebből nem lesz rendszer, elsősorban azért, mert nagyon nehéz szabad frekvenciához jutni, másrészt pedig egy már bevált modellen nem szeretünk változtatni” - mondta el Mark Hollinger, a cég nemzetközi üzletágának vezetője.

A digitális terjeszkedés, a multiplatformos médiaszolgáltatás helyett a Discovery inkább arra koncentrál, hogy saját gyártású műsorait csak náluk lehessen elérni, így próbálja maximalizálni a nézettséget. Hollinger szerint annak nincs semmi értelme, hogy egy előfizetőkre építkező csatorna szétforgácsolja magát, és mondjuk a Halálos fogás epizódjait online is elérhetővé tegye. “Nem zárkózunk el az új médiafogyasztási szokások kiszolgálásától, hároméves szerződést kötöttünk az Amazon.com-mal és a Netflixszel is, de csak azokat a tartalmainkat tesszük elérhetővé, amik már nem láthatók a tévében, mert nem akarunk konkurenciát saját magunknak. A Discovery az elmúlt húsz évben rengeteg olyan műsort készített, amit érdemes újranézni, egyelőre csak ezeket lehet (legálisan) letölteni.”

Reality-dömping, celebek, súgógép

A sajtóreggelin sokszor emlegetett tartalomról és a cég saját kollektív vállának veregetéséről szólt a másnapi Upfronts prezentáció, amit a Discovery egy manhattani irodaház ötödik emeletén található, úgy 2000 fő befogadására alkalmas színházteremben rendezett. Az Upfronts az a médiaesemény, amire a tévék a sajtó képviselői mellett a médiavásárlókat és a hirdetőket hívják meg és látványos showműsor keretén belül bemutatják nekik milyen portékát kínálnak majd a jövőben. A menetrend nagyjából az volt, hogy a cégcsoport adóinak (Animal Planet, Discovery Channel, TLC, stb.) felelősei kisétáltak a  színpadra, elmondták, miért az ő csatornájuk a legjobb és milyen jól behatárolható célcsoportnak készítik a műsoraikat, majd az új sorozatok és a népszerű visszatérő szériák sztárjai következtek spontánnak tűnő vicces beszólásokkal, amiket persze a nézőtéren ülő közönség feje fölé függesztett bazinagy súgógépről olvastak fel.

Az Aranyláz Alaszkában két szereplője például azzal viccelt, milyen jó is farkasordító hidegben aranyat ásni és műbalhékat rendezni a kamera kedvéért, de a szöveget mindketten elrontották - az idősebbik fazon vélhetően nem látta a súgógépet. A TLC nevű, főleg női tartalmat sugárzó adó egyik átalakítós műsorának házigazdái a kivetítőket átkozhatták csendben, mert minden ráncuk ott virított HD-ben, miközben a háttérnek betolt promóképeken feszesebb volt a bőrük, mint hatéves korukban. A szövegírók nem nagyon erőltették meg magukat, pár laposabb poén mellett csak azok a celebek voltak tényleg viccesek, akik a valóságban is azok tudnak lenni, például Niecy Nash komikus vagy az Állítólag két szereplője.

A sajtónak előzetesen kiadott menetrendhez képest a másfél órás prezentáció írd és mondd, mindössze két percet késett, azt is csak azért, mert a DCI-istállóba tartozó OWN nevű tévéadó főnökasszonya, Oprah Winfrey nem a forgatókönyvben megírt szöveget mondta el, hanem a hatalmas csalódást keltő nézettséggel debütáló adó erényeit hangsúlyozta, és köszönetet mondott a nézőknek, hogy kitartanak a műsor mellett. A délutáni talkshow-k koronázatlan királynője tavaly vonult vissza az aktív műsorvezetéstől, és kezdett bele az OWN nevű (Oprah Winfrey Network) tévéadó igazgatásába, de az átlagos nézőszám az egymilliót is alig érte el, és a Discovery-nek súlyos miliókba kerül a fenntartása (az OWN a Discovery Health helyett látható mintegy 80 millió háztartásban).

A legjobban fizetett tévés személyiségként is ismert Winfrey mellett James Woods és Patrick Dempsey (Grace klinika) színészek is megjelentek a színpadon (tavaly Morgan Freeman is itt volt, idén nem jött el), mégpedig azért, mert mindkettőjüknek lesz sorozata a Discovery-n. Az MIT-n végzett és igen magas IQ-jára büszke Woods például egy This Changes Everything (Ez mindent megváltoztat) című műsorral jelentkezik majd, amiben olyan tudományos áttöréseket mutatnak be, amik gyökeresen változtathatják meg életünket.

A sok szürke öltöny között üdítő színfoltként fekete tornacipőben és pólóban színpadra lépő Patrick Dempsey, a Greace Klinika sztárja a 24 órás Le Mans-i autóversenyen indul el az egyik istálló autójának pilótájaként, az erről szóló dokureality-t a Discovery Velocity nevű, főleg jól kereső férfiaknak szóló műsorokat sugárzó adója mutatja majd be, így nálunk hiába várjuk. Dempsey egyébként a prezentációt követő állófogadáson nagyon közvetlennek tűnt, bár interjút nem volt hajlandó adni, és a az Index Grace klinikára vonatkozó kérdését (aláír az új évadra?) is elütötte egy csibészesnek szánt mosollyal, majd felsétált egy pódiumra, ahol egy órán keresztül fotóztatta magát a sorban álló vendégekkel. Nehéz szakma ez, na.

Az Elnök emberei kétszer

A Discovery 24 csatornája összesen 45 új sorozattal és tíz-tizenkét különkiadással jelentkezik majd a 2012-13-as tévés évadban, ezek közül két politikai témájú dokumentumfilm tűnt a legérdekesebbnek. A Gatekeepers (kb. Ajtónállók) az amerikai elnökök kabinetfőnökeiről szól majd, a bemutató alapján pedig olyannak tűnt, mintha az Elnök emberei című sorozatot látnánk, csak éppen valós szereplőkkel. Az All the President's Men Revisited című dokuban Robert Redford keresi fel a Watergate-botrányt kirobbantó és Nixon piszkos kis trükkjeit leleplező újságírókat, és az ügy többi szereplőjét - a botrányról készült, Elnök emberei című filmben Reford alakította az egyik oknyomozó újságírót, Bob Woodwardot.

A két dokumentumfilm mellett a Discovery nem nagyon kockáztat, és szinte minden csatornáján a reality-vonalat erősíti. Lesznek idegbeteg menyasszonyokról szóló sorozatok, olyanok, amikben menyasszonyi ruhákat készítő szalonok alkalmazottai játsszák a főszerepet, de bemutatták egy, az anyjukkal élő negyvenes olaszokról szóló, és első blikkre igen viccesnek tűnő sorozat pár képsorát is. Az Animal Planet idei kínálatában három új horgászos műsor is érkezik, de látható lesz egy olyan műsor is, amiben fákra épít faházakat egy család, és indítanak egy külön adót kifejezetten az amerikai piacnak, amin kizárólag az USA-ról szóló műsorok lesznek láthatók.

Bear Grylls is pótolható

A zászlóshajó Discovery Channel a reality-k mellett a szórakoztató ismeretterjesztésre fekteti a hangsúlyt, Top Engineers címmel például a legjobb amerikai mérnökök mérik össze tudásukat hétről hétre. De például a Mark Burnett's Alaska című sorozat Alaszkáról szól majd, a promóból egyelőre nem derült ki, hogy a lakosokról, a történelméről, vagy esetleg az állatvilágáról lesz-e szó, de végül is mindegy, a táj maga van annyira lenyűgöző, hogy mindegy, mit raknak hozzá.

A csatorna pár hete szerződést bontott Bear Grylls hivatásos túlélővel, amit egy kisebb adó minden bizonnyal tragédiaként ért volna meg, de a Discovery inkább elővezet helyette egy One Car Too Far című reality-t, amiben egy profi autóversenyző és egy másik túlélőember utazik el Chilébe egy terepjáróval, és próbálnak úttalan utakon, hegyen, dzsungelen, mocsáron átvágni, és közben nem meghalni. Ezeken túl persze visszatérnek a csatorna népszerű sorozatai is, lesz megint Állítólag, Piszkos munkák és így tovább.