Új királyt keresnek az amerikai talkshow-knak

2012.08.26. 10:47
Éveken át két királya volt a késő esti beszélgetős műsoroknak, Dave Letterman és Jay Leno. Az ABC viszont a fiatalabb nézőkre gyúr, és egy 42 éves, kicsit elhízott komikust indít el a veteránok ellen. A tét nagy, hiszen a késő esti műsorsávban a reklámozók ötmilliárd dollárt költenek évente.

Az amerikai televíziózáshoz éppúgy hozzátartozik a naponta jelentkező, egyórás talkshow, mint a nyolctól látható sorozat- vagy realitydömping. A könnyed beszélgetős, esti műsorok hétköznap este 11:35-kor kerülnek képernyőre, legalábbis két nagy network tévén, a CBS és az NBC adásán, ahol David Letterman és Jay Leno szórakoztatja a nézőket már évtizedek óta. A Foxnak nincs erre a sávra saját programja, az ABC pedig a Nightline című hírműsort sugározta, és csak a talkshow-csata második fordulójában, vagyis már tényleg nagyon későn este indított versenyzőt.

Ketten a gáton

Ebben a sávban a Jimmy Kimmel Live a CBS The Late Late Show-jával (Craig Ferguson műsorvezetésével) és Jimmy Fallon NBC-n látható Late Night with Jimmy Fallon című talkshowjával küzdött a nézők kegyeiért - egészen mostanáig.

Jimmy Kimmel
Jimmy Kimmel

Az ABC ugyanis a nézettségi adatok, a közösségi médiában látott trendek és a reklámozók véleménye alapján úgy döntött, érdemes kipróbálni Jimmy Kimmelt a két nagyágyú, Jay Leno és Dave Letterman ellen, és 2013 januárjától megcseréli az 1980 óta műsoron levő Nightline-t a szórakoztató show-val.

Az első pillantásra ártalmatlan, mínuszos hír viszont alaposan felbolydította a szakmát, az amerikai lapokban azonnal elkezdődött a találgatás arról, vajon mit hoz magával Kimmel éjfél előttre. Abban minden elemző egyetért, hogy az ABC húzása csak idő kérdése volt, a Nightline nézettsége évek óta olyan alacsony szinten mozog, hogy tavaly sem lett volna különösebben meglepő, ha az ABC átteszi egy későbbi időpontra. Maga Ted Koppell, a műsor legendás műsorvezetője (1980-2005 között ő volt a Nightline arca) egyszer úgy köszönt el a nézőktől hogy "kérem, nézzék a műsort, mert előbb-utóbb egy vígjátékot találnak a helyén".

Jimmy Kimmel 2003 óta vezeti műsorát az ABC-n. Az LA Times információi szerint legalább három éve szeretett volna a korábbi időpontra kerülni, de a tévé vonakodott a műsorrend megborításától. Kimmel jó pókerjátékos lehet, mert amikor szerződése meghosszabbításáról kezdett el tárgyalni az ABC-vel, mindent egy lapra tett fel és közölte: ha nem kapja meg a 23:35-ös időpontot, nem ír alá semmit, és lelép. Nem blöffölt azért olyan nagyot, hiszen a Fox évek óta szeretne egy esti talkshow-t, csak éppen megfelelő műsorvezetőt nem találtak hozzá.

Fiatalítás és újra csak fiatalítás

A sokáig kétszereplős piacra így belépő ABC már évek óta igyekszik valahogy megtörni a CBS és az NBC hegemóniáját. 2002-ben a lejáró szerződésű David Lettermant akarták elhozni a CBS-től, de nem tudtak annyit kínálni neki, amit a CBS nem adott volna meg, Letterman pedig ha elmegy valahová a CBS-től, az legfeljebb az NBC-n futó Tonight Show lehet. Az ABC így 2003-ban leszerződtette Jimmy Kimmelt, aki ekkoriban már ismert komikusnak számított, és éppen a Comedy Centralon vezette a The Man Show című vicces műsort. Kimmel mellé 2008-ban a másik nagyágyút, Jay Lenót akarták elhozni az NBC-től, akkor, amikor Leno helyére a hatalmas arcú Conan O'Brien került a Tonight Show-ba, de vele sem tudtak megállapodni.

Az ABC eleve nem veszthet semmit a manőverrel, csak nyerhet. A Jimmy Kimmel Live! a Kantar Media adatai szerint 2010-ben 82 millió dolláros reklámbevételt termelt, tavaly viszont már 100 milliót. Nem lesz egyszerű a dolga fél 12-től, hiszen Jay Leno műsora 159, David Lettermané 154 milliót termelt 2011-ben. Az ABC - az első körben legalábbis - nem a két dinoszauruszt akarja legyűrni, hanem hozzá szeretné szokatni a nézőket ahhoz, hogy a merészebb, fiatalosabb poénokért nem kell átkapcsolni a kábelcsatornákra, ahol Conan O'Brien (TBS) vagy éppen Stephen Colbert és Jon Stewart (Comedy Central) talkshow-i láthatók. A kimondatlan elvárás Kimmeltől az, hogy a 100 milliós tavalyi plafonra rátegyen valamennyit, de ez nem okozhat neki különösebb problémát. A késő esti reklámpiac egyébként felfoghatatlanul nagy pénzekkel dolgozik, a hirdetők a kábeltévéken és a nagy network televíziókon 2010-ben 5,4 milliárdot, tavaly pedig 5,6 milliárd dollárt költöttek el.

Januártól tehát három network-talkshow és három kábeles osztozik majd a közönségen, egyelőre megjósolhatatlan eredménnyel. Az egyértelmű, hogy a Lenónál és Lettermannél majdnem húsz évvel fiatalabb Kimmel a 18-49-es korosztálynak kínált alternatíva, de azt most még nem lehet tudni, hogy a fiataloknak kell-e Kimmel. Amikor 2009-ben Conan O'Brien vette át a Tonight Show-t, a műsor nézőinek átlagéletkora csökkent ugyan, de ezzel együtt az össznézettsége is, márpedig a nem főműsoridős (este 8-11) programok esetében az adók nagyon megbecsülik a 49 év feletti nézőket is. Míg Kimmel a későbbi időpontban csak átlagosan 1,8 millió nézőt vonzott, Lenóra 3,7 millió, Lettermanre 2,2 millió volt kíváncsi.

Kimmel népszerűsége a tudatosan felépített karriernek köszönhetően idén ért el a csúcsra. Ő vezette a médiaszemélyiségeknek megrendezett elnöki vacsorát, és szólt be közepesen merészeket Obama elnöknek és más közéleti szereplőknek (nem azért, mert pimasz, hanem mert ez ilyenkor így szokás), és ő lesz a házigazdája a szeptemberben sorra kerülő Emmy-gálának is. Ha a januári váltással élni tud, az viszont alaposan átrendezheti a talkshow-k világát. Az NBC-nek nem egészen egy éve van arra, hogy eldöntse, kell-e neki a most 62 éves Jay Leno, vagy a Kimmel-veszély elhárítására megint leváltja, és a helyére beülteti Jimmy Fallont, aki 37 évével a legfiatalabb az egész talkshow-mezőnyben. Igaz, a legendás Johnny Carson is pont 37 volt, amikor megkapta a műsort, Leno viszont már 42, amikor 1992-ben beült az elárvult székbe.

Conan vs. Leno

Az NBC már 2009-ben megpróbálkozott a fiatalítással, és az akkor lejáró szerződésű Lenót elbúcsúztatták, a Tonight Show-t pedig átadták az akkor 46 éves Conan O'Briennek, aki szarkasztikus, de kissé közönséges humorával a Tonight Show-t követő Late Night-ot vezette 1993-tól kezdve. O'Brien saját bevallása szerint már gyermekkora óta arról álmodozott, hogy a műsort 25 éven át vezető Carson nyomdokaiba lépjen, arra viszont biztos nem gondolt, hogy mindössze nyolc hónapot él meg a műsor élén. Az NBC ugyanis nem akarta végleg elveszíteni Lenót, és a szokásokkal ellentétben főműsoridőben, este tíztól kapott egyórás show-t, aminek nézettsége a várakozásoknak megfelelően katasztrofálisan alakult.

Az évtizedek óta működő műsorstruktúrát (este 8-11-ig sorozatok és reality műsorok mennek a tévében, utána hírműsor, majd jön a talkshow) felborító kezdeményezés bukása után, 2010 januárjában Ben Silverman, az NBC akkori vezetője úgy döntött, hogy Leno új műsorát este 11-re teszi, a Tonight Show pedig éjfélkor kezdődne. Ebbe O'Brien természetesen nem ment bele és felbontotta a szerződését. 2010 novemberében a TBS nevű kábeladón indította el saját talkshow-ját Conan címen, amiben természetesen elég sokszor beszól egykori munkaadóinak és Jay Lenónak is. A műsor 4,5 milliós nézettséggel indított, de hamar beállt átlagosan 750 000 nézőre, amivel a két nagy talkshow igazi konkurenciájának nemigen tekinthető.

Válaszcsapás

Leno mellett a megbízhatóság és a számok szólnak, viszont iszonyú pénzbe kerül. A mostanáig évente 30-35 millió dollárt kereső Leno szerződése 2013-ban jár le, addig kellene megállapodni vele, ami nem lesz egyszerű. Az NBC pont ezen a héten jelentette be, hogy a Tonight Show költségvetését megnyirbálják, ami a műsor gyártásában részt vevő 200 stábtag nyelvére lefordítva annyit jelent, hogy alacsonyabb lesz a fizetésük. Leno (akit ez nem érintett volna) habozás nélkül lemondott saját jövedelme bizonyos részéről, az AP információi szerint most 20 millió körüli összeget kap (éves szintre levetítve). Ezt a szerződés utolsó évében persze bevállalhatta, de arra mérget lehet venni, hogy az új megállapodást nem ilyen feltételekkel akarja aláírni.

A CBS-nek nincs vészforgatókönyve, a Tonight Show-ról és az NBC-ről a kilencvenes években lemondó David Lettermantől nem akarnak megválni, és Letterman is szívesen dolgozik a csatornánál. Craig Ferguson, aki a CBS késő esti beszélgetős műsorát vezeti, a mostani mnűsorvezető-mezőny legkevésbé mainstream tagja, a humora a fél 12-es közönségnek túl durva lenne, így a csatornának tényleg nincs alternatívája Letterman helyettesítésére. Pedig nem ártana ha lenne, hiszen ha Jimmy Kimmel (főleg) a 18-49-es korosztályban tényleg valós ellenfele lehet a két veterán műsornak, a reklámozók a pénzüket inkább az ő műsorába tolják majd, és akkor az NBC-nek és a CBS-nek is lépnie kell.

A legamerikaibb műfaj

A nálunk először Friderikusz Sándor, majd Fábry Sándor nevével azonosított műfaj az USA-ban 1948-ban indult hódító útjára a CBS vasárnap esténként sugárzott The Ed Sullivan Show-jával, ezt követte az ötvenes években a hétköznap esténként jelentkező The Tonight Show (NBC). A vicces monológgal kezdődő, vendégeket és zenei előadókat felvonultató műsorok eleinte két órán át tartottak, de a Tonight Show legendás műsorvezetője, Johnny Carson erre 1982-re ráunt, és a műsoridőt egy órásra csökkentették - a mai napig ez a formátum jellemző a műsorokra. Dave Letterman Late Night című műsora 1982-ben jelentkezett először NBC-n, közvetlenül a Tonight Show után, és amikor Carson 1992-ben visszavonult, mindenki azt hitte, Letterman veszi át a csatorna akkori zászlóshajójának számító talkshow-t. Nem Így történt, Carson helyére Jay Leno, egy standup-komikusból lett tévés műsorvezető érkezett, Letterman pedig sértetten távozott az NBC-től és a CBS-nél indította el a The Late Show-t.