Csak a TV2 bízik a jövőben

2013.01.15. 11:51
A reklámpiacon egyes kutatások szerint Amerikában és a Távol-keleten növekedés várható 2013-ban, ezekhez képest Európában kisebb mértékű gyarapodás lehet, míg Kelet-Közép-Európában csökkenést prognosztizálnak a kutatók. Magyarországon csak a TV2 hisz 4-5 százalékos növekedésben, az RTL Klub csökkenésre számít.

A 2011-es 492,25 milliárd dollár után tavaly már 518,78 milliárdos volt a globális reklámpiac. Az eMarketer számításai szerint az idén tovább bővül a reklámköltés és a következő években is fejlődésre lehet számítani, legalábbis globális szinten.

A társaság jóslatai szerint ugyanis az Egyesült Államokban 3,4 százalékos, míg az európai piacok közül az Egyesült Királyságban 3,5, Németországban pedig 1,8 százalékos növekedés várható a reklámköltésben 2013-ban az előző évhez képest. Más kutatások szerint viszont míg Európában kisebb mértékű gyarapodás várható, a közép-kelet-európai régióban csökkenést várnak.

A Napi Gazdaság a vezető magyar médiacégeket kérdezte arról, hogy mit várnak a 2013-as évre, az összeállítás alátámasztja a kutatásokat, ugyanis egyedül a TV2 jósolt növekedést. Simon Zsolt, a Tv2-t működtető MTM-SBS Zrt. vezérigazgatója szerint "a tv-piac tavaly érte el a mélypontot, így előrejelzésünk szerint idén már 4-5 százalékos növekedés várható".

Mint Simon elmondta, 2012-ben olyan mértékű volt a visszaesés, ami veszélybe sodorta egyes márkák, termékek terjesztését is. Simon szerint az országos tévék és szatellit­csa­tornáik szerepe felértékelődik, a viszonylag alacsony tv-hirdetési árak pedig új hirdetőket vonzanak majd be, korábban nem látott lehetőségeket kínálva.

A piac többi szereplője azonban nem osztja a TV2 lelkesedését. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója például 2013-ra a televíziós reklámpiac ötszázalékos csökkenésére számít, míg a Class FM vezérigazgatója, Turi Árpád szerint legjobb esetben is csak stagnálás várható a magyarországi reklámpiacon. Turi ugyanakkor arra számít, hogy idén fejlődni fog a rádiós piac és százalékosan nagyobb szeletet hasít ki a reklámtortából.

Magyarország egyik legnagyobb lapkiadója, a Sanoma vezérigazgatója, Szabó György szintén pesszimistán vallott, szerinte összességében lassuló csökkenési tendencia várható. A cég várakozásai szerint a print- és a televíziós piac zsugorodása már enyhülni fog 2013-ban. A zsugorodás mértéke már nem fogja elérni a 2012-es csökkenés mértékét, különösen szerencsés esetben még egy általános stagnálás is elképzelhető.

Szabó szerint a médiapiac szempontjából annak nincs különösebb jelentősége, hogy stagnál vagy csekély mértékben emelkedik a magyar gazdaság, mert a médiapiac plusz/mínusz egy százaléknyi GDP-eltérésre még nem reagál.