Ákos, Bátor
4 °C
11 °C

Hatalmas leépítésre készül a Springer

MTI/Index
2013.05.13. 14:01
Kétszáz főt küldenek el csak a Bildtől, egyes források szerint a kiadó magyar lapjainál is lehetnek racionalizálások.

Leépítésre készül a Magyarországon több lapban is érdekelt német Axel Springer kiadó a Bild című lapnál egy hozzávetőleg 20 millió euró megtakarítási program keretében. A Der Spiegel értesülése szerint 170-200 fő elbocsátására, illetve vállalaton belüli átszervezésekre kerülhet sor Európa legnagyobb példányszámú napilapjánál a digitális üzletág erősítése érdekében. A Springenél már jó ideje előnyt élvez a digitális üzletág a hagyományos nyomtatott termékekkel szemben, a fejlesztéseket erre a területre csoportosítják át. Azt is tervezik, hogy fizetős rendszert vezetnek be a Bild hírportálján (Bild.de), és vizsgálják, hogy miként lehet összevonni a nyomtatott lap berlin-brandenburgi regionális kiadását a csoport BZ című fővárosi lapjával. Az Axel Springer szóvivője a Der Spiegelnek megerősítette, hogy átszervezéseket mérlegelnek, de hangsúlyozta, hogy döntést még nem hoztak.

A Der Spiegel beszámolója szerint a Bild évtizedeken keresztül a Springer növekedésének a motorja volt, a bevételt és a profitot tekintve egyaránt. Ugyan a tömeglap napi eladott példányszáma a kétezres évek eleje óta a 4,4 millió körüli szintről nagyjából 2,7 millióra csökkent, de a Der Spiegel szerint a bulvárlap még tavaly is csaknem 300 millió euró nyereséget termelt a kiadónak. 

Az Axel Springer a klasszikus lapkiadói tevékenységtől egyre inkább a digitális tartalomszolgáltatás felé fordul. Tavaly első ízben hozott többet a digitális média a hagyományosnál. Az arányok eltolódása mellett ugyancsak meghatározó tényező, hogy az online kiadványok közül elsősorban azok hoznak pénzt, amelynek semmi közük az újságíráshoz. Ilyen például a Stepstone.de álláshirdető és az Immonet.de ingatlanhirdető portál – emelte ki a Der Spiegel, hozzátéve, hogy az Axel Springer a lapkiadói területen erősen törekszik a költségcsökkentésre. A kezdő újságírókat már régóta csak határozott, és gyakran igen rövid időre szóló szerződéssel foglalkoztatják, és a Die Welt szerkesztőségében olyan régi, elhasznált bútorok vannak, amilyeneket már diákok lakta albérletekben sem látni – írta a hamburgi hírmagazin. 

A nyomtatott sajtó piacának visszaesése a Bildnél tervezett megszorításokról beszámoló Der Spiegelt is sújtja. A hetilap eladott példányszáma 2009 óta egymillióról 900 ezerre csökkent. Az 1100 embert foglalkoztató hamburgi kiadónál – amelyhez a hetilap mellet a Spiegel Online hírportál, a Spiegel-TV és a Manager Magazin tartozik – szintén létszám- és költségcsökkentést terveznek. Ove Saffe, a kiadó ügyvezetője a Horizont című, marketinggel és médiával foglalkozó szaklapnak tavaly novemberben azt mondta, hogy egy év múlva biztosan kevesebben dolgoznak majd a cégnél. Egyelőre annyi tudható, hogy a Spiegel-TV-nél megszüntetnek 40 állást, és várható, hogy fizetős rendszert vezetnek be a Spiegel Online-on, amely a Bild online kiadása után a legolvasottabb német hírportál.

Tavaly a német sajtó több jelentős szereplőjét elsodorta a médiapiaci válság. Csődbe jutott a dapd hírügynökség, megszűnt a Financial Times Deutschland című üzleti lap, és csődvédelmet kért a Frankfurter Rundschau című napilap, amelyet végül ugyan átvett vetélytársa, a Frankfurter Allgemeine Zeitung, de a több száz fős szerkesztőségből csak alig 30 újságírót tartott meg.

A stop.hu szerint hasonló racionalizálás a kiadó magyar lapjainál is várható. Az Axel Springer-Magyarország Kft. fő profilja a megyei napilapok kiadása, amelyből nyolcat birtokol, de ők adják ki a Világgazdaságot, a Manager Magazint és számos TV újságot. Női lapok közül hozzájuk tartozik a Kiskegyed, a Hölgyvilág és a Fanny.