Julianna, Lilla
1 °C
11 °C

Nem élő adás volt a "kibaszott Híradó"

2013.05.15. 11:59 Módosítva: 2013-05-15 14:28:58
Az Index több forrásból megerősített információja szerint a hétfő éjszakai m1 Híradó, amiben Szebeni István műsorvezető káromkodott, felvételről került adásba. Az adáslebonyolítóban követték el a hibát, mégis a műsorvezetőt tiltották le a képernyőről. Az MTVA szerda délután közleményben tudatta, hogy a műsorvezetőt és három kollégáját azonnali hatállyal kirúgták.

Ahogy a comment:comon is megírtuk, erősen rendhagyóra sikerült az m1 kedden 00:10-kor kezdődött Híradója. A műsorvezető Szebeni István a Szita Bence gyilkosság tárgyalásáról szóló anyag után azt mondta, hogy "tudtam már, amikor kimondtam, hogy tegnap bazmeg ma. Úgy utálom ezt, hogy tíz perccel átcsúszik ez a kibaszott Híradó, és itt ezzel kell szórakozni. Nem baj, az a lényeg, hogy az Aranyág még időben lemegy előttünk. Vagy Aranyvessző". (megj.: Szebeni egyébként az Aranymetszés című kulturális műsorra gondolhatott.)

Három percig tartott, mire reagáltak

Mivel az MTVA videótárába nem kerülnek fel az éjszakai Híradók, kedd estig kellett várni arra, hogy valaki kimentse az IPTV-ből és felrakja a netre a teljes felvételt. Az adás megtekintése után azonban egyre gyanúsabbá vált, hogy ez a Híradó nem élőben került adásba.

Az Indexnek négy, különálló forrás is megerősítette ezt a gyanút. Mint egyikük fogalmazott, "az éjszakai Híradók nagyon ritkán készülnek élőben, nagyrészt csak akkor, ha Az Este későn kerül műsorba. Az éjszakai hírműsort általában már este 10 körül felveszik, így történt ez hétfőn is. A felvételt két kazettára rögzítik. Az egyik az adásrögzítő kazetta, ami mindent rögzít, ami a stúdióban zajlik, a másikra pedig az a verzió kerül, amit kiadnak a képernyőre. Hétfő éjszaka azonban valószínűleg nem a kész verzió képét adták ki adásba, hanem az adásrögzítő kazettáét, tehát az adáslebonyolítóban követték el a hibát, és nem az történt, amit mindenki gondolt, hogy Szebeni mikrofonját hagyták bekapcsolva az élő adásban".

Egy másik belsős forrásunk szerint "a felvételen is látszik, hogy ez nem élő adás volt, ugyanis Szebeni monológja előtt elhangzik a rendező szájából a "megáll" parancs. A képen látható, ahogy elindul a per tárgyalásáról készült anyag visszatekerése, hogy újra felvehessék a szöveget, ilyet élő adásban nem szokás csinálni. Azt nem tudni, hogy ki követte el a hibát, a technikus, aki a másodkazettán nem tekerte vissza a jelenetet, a vezérlőben ülő munkatárs, aki rossz kazettát adott ki a műsorba, vagy az az ember, aki adásba kerülés előtt nem nézte meg a leadott anyagot".

A káromkodós jelenet után a nézők Szebeni István mosolygó, majd az újabb felvételre készülő komoly arcát láthatták, majd egy pillanatra sötét lett és közel 3 percig (a videóban 00:48-tól 03:36-ig) az MTVA logóját adták ki adásba - eddig tartott valószínűleg, amíg kicserélték a két kazettát.

Lencsó Rita, az MTVA sajtófőnöke nem kívánt válaszolni arra a kérdésünkre, hogy az éjszakai Híradó élő adás volt-e vagy felvétel. Azonban a közmédia az ügyben kiadott sajtóközleményének kezdő mondata is azt erősítheti, hogy felvételről ment az adás: "az MTVA álláspontja szerint elfogadhatatlan, hogy a közmédia Híradóiban, akár adásban, akár a stúdióban, akár a kollegák közötti kommunikációban ilyen stílusú párbeszéd előforduljon". Ha élő adás lett volna, akkor a közleményben nem szerepelne "a stúdióban és a kollégák közötti" kitétel.

Stúdióban nem lehet káromkodni

Mint ismert, az eset után az MTVA Szebeni Istvánt azonnali hatállyal felfüggesztette és vizsgálatot indított, mint írták "az azonban bizonyos, hogy Szebeni többet a közmédia képernyőjén nem szerepelhet". Mint egy forrásunk fogalmazott, "szerencsétlennel akarják elvitetni a balhét, pedig ebben a szakmában nincs olyan szent ember, aki ne káromkodna, ha elront valamit". Egy másik tévés szerint viszont "Szebeni is sáros, ugyanis mindegy, hogy egy adás élőben vagy felvételről megy-e, írott és iratlan törvények szerint akkor sem káromkodunk a stúdióban, ha felrobban előttünk egy monitor".

Médiablogunk kommentelőinek jó része szerint Szebeni bocsánatos bűnt követett el, az MTVA pedig álszent módon járt el vele szemben. Ezt a véleményt erősítik a hirado.hu Facebook oldalán olvasható nézői reakciók is, akik szerint Szebeni is ember, ő is hibázhat, egyikük Álljunk ki Szebeni Istvánért néven még Facebook-csoportot is létrehozott.

Szebeni István a Híradó műsorában
Szebeni István a Híradó műsorában
Fotó: MTVA

Egy kereskedelmi médiában magas posztot betöltő informátorunk szerint azonban az MTVA-nak nem nagyon volt más választása, mint Szebeni letiltása, még akkor sem, ha nem ő volt a hibás, ugyanis "olyan nincs, hogy egy műsorvezető az egyik nap bazmegel, a másik nap meg jó estét kíván a nézőknek".

Ennek azonban ellentmond, hogy összeállításunk szerint a TV2-ben is évekig vezethetett még hírműsort Szarvas László, akinek a Jó estét, Magyarországot! című műsor egyik beharangozójában véletlenül adásba került a "Kurva jó estét, Magyarország!" kiszólása. De Cselényi László, egykori Duna TV-s elnök sem lett letiltva a képernyőről, mert a Kívánságkosár egyik adásában kicsúszott a száján, hogy "az igricek vakarják a faszukat". Pedig ezek a műsorok főműsoridőben mentek, és nem abban az éjszakai műsorsávban, ahol nagyjából 30-50 ezer, 4 évesnél idősebb ember nézi a köztévét.

Az MTVA keddi közleménye szerint gyorsított eljárásban vizsgálják a történteket, és "az a kolléga, aki felelőse annak, hogy az elfogadhatatlan tíz másodperces anyag adásba került, szintén súlyos következményekre számíthat a vizsgálat után".

Kirúgták Szebenit és három munkatársát

A közmédia szerdán 14 órakor Nincs pardon címmel sajtóközleményt adott ki, amelyben azt írják, hogy a "Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap gyorsított vizsgálatának eredményeképp Szebeni István műsorvezetőnek,  továbbá három másik munkatársnak (két belső és egy külsős kollégának) azonnali hatállyal a mai napon, megszüntetette a munkaviszonyát. A vizsgálat megállapította, hogy az ominózus adás szerkesztője, továbbá az adás lebonyolítás két érintett munkatársa is felelős a hétfő éjszakai Híradó elfogadhatatlan 10 mp-ének adásba kerüléséért. Az MTVA álláspontja továbbá is változatlan: sem élő adásban, sem stúdióban, sem felvételről bejátszott, sem pedig a kollégák közti kommunikációban nem elfogadott ez a magatartás. Az elhangzottakért az MTVA a Híradó nézőinek elnézését kéri".

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!