Rendben találta az ÁSZ a közmédia átalakítását

2013.12.20. 13:51

Az Állami Számvevőszék 2011-2012. évekre vonatkozó ellenőrzése azt értékelte, hogy a közszolgálati média- és hírszolgáltatás 2010-ben megkezdett és 2011. évtől kialakított szervezeti, finanszírozási és kontrollrendszere hozzájárult-e a gazdaságosabb feladatellátáshoz, az államháztartásból nyújtott támogatás hatékonyabb felhasználásához, továbbá a Magyar Távirati Iroda NZrt. (MTI NZrt.) gazdálkodása szabályozott és szabályszerű volt-e.

Megállapításaik szerint a közszolgálati média- és hírszolgáltatás átalakított szervezeti, finanszírozási és kontrollrendszere hozzájárult a gazdaságosabb feladatellátáshoz, az államháztartásból nyújtott támogatás hatékonyabb felhasználásához. Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a közszolgálati média rendszerének átalakítása eredményes volt, mert a közszolgálati médiavagyon megóvását és gyarapítását elősegítette. Az archív anyagok digitalizáltságának foka nőtt, ezzel javult az archiválás minősége.

Az új szervezeti rendszer kialakítására vonatkozó előírásokat az ellenőrzött szervezetek a szervezeti átalakításkor, a humánerőforrás átcsoportosításkor, az MTVA vezérigazgatójának és felügyelő bizottsága tagjainak kinevezésekor szabályszerűen végrehajtották. A médiaszolgáltatóknál és az MTVA-nál a foglalkoztatottak év végi záró létszáma 2010. évi 3461 főről 2012-re 2495 főre csökkent. A közszolgálati hírgyártás, hírszolgáltatás a felesleges párhuzamosságok megszüntetésének következtében gazdaságosabbá vált.

Az ÁSZ ugyanakkor talált hiányosságokat is, mint sajtóközleményükben írják, a Médiatanács az MTVA kezelőjeként a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvényben előírt alapvető feladatait ellátta. Meghatározta az MTVA Gazdálkodási és Kezelési Szabályzatát (GKSZ), de az – vagy más belső szabályzat – a vonatkozó OGY határozat ellenére a vagyongazdálkodás elsődleges céljának (pl.: a vagyon hatékony működtetése, illetve gyarapítása a közszolgálati műsorszolgáltatás és a nemzeti hírügynökségi szolgáltatás ellátásának elősegítése érdekében) elérését biztosító részletes szabályokat nem tartalmazott.

A GKSZ az MTVA kezelésében lévő teljes vagyon tekintetében – ideértve a közszolgálati médiavagyont is – lehetővé teszi a tulajdonjog átruházást. A szabályozásból nem egyértelmű, hogy a közszolgálati médiavagyon (pl.: filmalkotások, audiovizuális művek) az Mttv. előírása alapján elidegenítési tilalom alatt áll. A Médiatanács által elfogadott MTVA Archiválási Szabályzat sem nevesítette külön az elidegenítés tilalmát. A Médiatanács az Mttv. előírásától eltérően az MTVA támogatáspolitikájáról nem döntött.

Az MTVA a számviteli törvényben foglalt előírás ellenére önköltségszámítás rendjére vonatkozó szabályzattal nem rendelkezett. Az MTVA számviteli nyilvántartásaiban a támogatással és a vállalkozással kapcsolatos bevételeit igen, de a vállalkozással kapcsolatos költségeit és ráfordításait a vonatkozó kormányrendelet előírása ellenére nem különítette el. A kontrolling rendszert az MTVA kialakította, fejlesztése folyamatos, ugyanakkor a 2012. július 1-jétől létrejött Kontrolling igazgatóságnak az SZMSZ-ben előírt ügyrendjét nem készítették el.

Az ÁSZ a Médiatanács elnökének és az MTVA vezérigazgatójának ezért javasolta ezen hiányosságok bepótlását.