Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNMHH: Rendben vannak a gyerekeknek szóló reklámok
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A tematikus gyerekcsatornákon futó reklámokra külön szabályozás nem vonatkozik, ugyanakkor a médiatörvény részletszabályai a kiskorúak védelme érdekében számos korlátozást tesznek - válaszolta kérdésünkre a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának szóvivői irodája.
Folyamatosan monitoroznak
Mint írják, a médiatörvény szerint a reklám:
- közvetlenül nem szólíthat fel kiskorúakat valamely áru megvásárlására vagy bérbevételére, illetve szolgáltatás igénybevételére
- közvetlenül nem szólíthat fel kiskorúakat arra, hogy rábeszéljék szüleiket vagy másokat a reklámozott áru megvásárlására vagy szolgáltatás igénybevételére
- nem használhatja ki a kiskorúaknak a szüleik, tanáraik és más személyek iránti bizalmát, továbbá a kiskorúak tapasztalatlanságát és hiszékenységét
- indokolatlanul nem ábrázolhat kiskorút veszélyes helyzetekben
- az alkoholt hirdető reklám pedig nem célozhat kifejezetten kiskorúakat, és nem ábrázolhat alkoholt fogyasztó kiskorút
Az NMHH régóta célul tűzte ki a kiskorúak védelmét, ugyanis úgy látják, hogy a gyerekek életkoruknál, fejlettségüknél fogva kiszolgáltatottabb helyzetben vannak, mint a felnőttek, ezért kiemelt figyelmet fordítanak a gyerekeknek szóló reklámok monitorozására.
Mint írják, a hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztálya folyamatosan monitorozza televíziós csatornákon futó reklámokat. "A műsorfigyelő főosztály egy saját fejlesztésű szoftver alkalmazásával a legnézettebb és hallgatottabb médiaszolgáltatók kínálatában először felbukkanó reklámszpotok tartalmi elemzését is végzi. A monitorozás során rögzítjük a népszerűsített termék vagy szolgáltatás nevét, a közzétételi adatokat, a reklám szlogenjét, a reklámozott áru/szolgáltatás értékét, az igénybevétel gyakoriságát és a terméktulajdonságra vonatkozó adatokat. A vizsgálat kiterjed a törvényben rögzített alapelvek - így többek között a kiskorúak védelmére, alkoholos italok reklámozására - vonatkozó előírások teljesülésére is".
És bármilyen meglepő lehet is szülőként, de az NMHH monitorozást végző főosztálya "az analízis során a gyermekekre vonatkozó szabályok tekintetében eddig még nem tárt fel jogsértést".
Ha Önnek eltérő tapasztalatai vannak, és mindannyiszor elkapcsol, amikor például ugatós játékkutyát akarnak rásózni a tévében a gyerekre, akkor kérjük, hogy a tévécsatorna, az adásidő és a reklámozott termék megnevezésével írjon levelet az ugyelet@mail.index.hu címünkre, utána járunk.
Szabályozzák magukat
2012 decemberében nyolc cég, a Coca-Cola, a Danone, a Ferrero, az Intersnack, a Mondelez, a Mars, a Nestlé és az Unilever, csütörtök délután pedig a Bonbonetti, a FrieslandCampina, a Burger King és a McDonald's képviselője írta alá Karas Monika NMHH-elnök jelenlétében azt a szerződést, amelyben a cégek vállalják, hogy nem hirdetik azon termékeiket, amelyeket nem a gyermekek étkezési igényeire szabtak a tévécsatornák olyan programidejében, amelyeket 35 százalékban 12 évesnél fiatalabb gyerekek néznek.
A kezdeményezést az Önszabályozó Reklám Testület és a Magyar Márkaszövetség indította, hogy Magyarország is teljesítse ezirányú uniós vállalását. Mint Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára az Indexnek elmondta, hazánkban korábban sem volt magas az ilyen reklámok aránya, egy 2005-ös nemzetközi vizsgálat szerint hat mintául választott EU-tagállamból nálunk volt a legkevesebb nem kívánt reklámimpulzus.
A vizsgálatot az Accenture nemzetközi cég 2013 első negyedévében is elvégezte, amely megállapította, hogy a harmadik legkevesebb nem nekik szóló élelmiszerreklámot a magyar gyerekek látták, 97,8 százalékban feleltünk meg az uniós elvárásoknak. Mint Fazekas Ildikó elmondta, a vizsgálat 43 magyar nyelvű csatornát érintetett, így az országos kereskedelmi adókon kívül olyan kábelcsatornákat, mint többek között a kifejezetten gyerekeknek szóló Cartoon Network, a Disney Channel, a Minimax és a Nickelodeon.