Olivér
4 °C
8 °C

Az állam a Tv2-t szereti a legjobban

2014.03.10. 13:42 Módosítva: 2014-03-10 13:44:03

"Nem Balkán, ez már Ukrajna" – kirobbant a háború a tévés piacon címmel írt hosszú elemző cikket a hvg.hu a a magyarországi médiaviszonyokról. Ebből az derül ki, hogy

  • egy Fidesz-közelinek tartott médiabirodalom vezetői szívesen újraosztanák a tévés reklámpénzeket
  • már el is kezdtek tapogatózni ezügyben
  • ezt a puhatolózást úgy hívta a szakma, hogy „a médiaügynökségek tesztelése”
  • az óvatos érdeklődés akkor kezdődött, amikor Lázár János február 11-én a Reklámszövetséggel és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségével a reklámadó bevezetéséről és az ügynökségi bónusz eltörléséről tárgyalt
  • ám az egyeztetés eredménytelenül zárult

Csehül áll a magyar tévé

A hvg.hu elemzése szerint a földfelszíni sugárzású tévék, a köztévé, az RTL, és a TV2 megszenvedték tavaly a válságot tavaly: náluk 10 százalékos volt a visszaesés, miközben a kábelcsatornák növelni tudták a reklámbevételeiket. Szerintük

a Tv2 nincs jó bőrben

mert az utolsó elérhető beszámolója szerint 2012-ben 6,6 milliárdos mínuszt termelt.

Az állam viszont szereti a Tv2-t

A Mérték médiaelemző csoport múlt héten közzétett tanulmánya szerint ugyanis

míg 2008-ban az RTL részesedése a tévés állami reklámbevételekből 42 százalékos volt, a TV2-é pedig 27 százalék, ez az arány 2012-re megfordult: RTL-é 17,6 százalék, TV2-é 50 százalék. Történt ez annak ellenére, hogy az RTL nézettsége jobb volt.

Az igazi fordulat azonban tavaly történt. A reklámok kihelyezését kutató független Kantar Media adatbázisát, az AdEx+-t vizsgálva a következőt láthatjuk. A 2010-es kormányváltás óta a legtöbb állami közbeszerzést megnyerő ügynökség, az IMG így vásárolt reklámidőt a két nagy tévénél: a felvásárolt percek 86 százaléka jutott a TV2-re, és mindössze 14 százaléka az RTL-re. Idén januárban – ahogy grafikonunkon is látszik – pedig tovább torzult az arány: 96:4-re. Az IMG nyert idén a jegybank tenderén is: az MNB a Növekedési Hitelprogramjának második ütemét több mint 6 milliárd forintért reklámozza.

Képkivágás
Fotó: Mérték Médiaelemző Műhely

„Üzleti titok. Sajnálom”

A Hvg szerette volna megkérdezni az állami hirdetések mellett a Spar-reklámokat is kezelő Simicska-cég, az Inter Media Group ügyvezetőjét, Tóth Orsolyát arról, miért az alacsonyabb nézettségű Tv2-t részesíti előnyben, illetve milyen szempontok alapján teríti a közpénzből finanszírozott hirdetéseket, de ő csak ennyit válaszolt a lapnak:

Üzleti titok. Sajnálom.

A Hvg-cikk ezután a Mérték elemzőcsoport baljós hangú jóslatával zárul, miszerint

az állami hirdetések egy jelentős része már most is a TV2-nél, illetve a Fidesz-közeli cégek plakátjain, lapjaiban, rádióiban landolt, tehát a közpénzek újbóli átrendezését már ők is megsínylenék. Így egy újabb átrendezés már a piaci szereplők reklámjait is érintheti.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?