Dezső
15 °C
28 °C

Az állam a Tv2-t szereti a legjobban

2014.03.10. 13:42 Módosítva: 2014-03-10 13:44:03

"Nem Balkán, ez már Ukrajna" – kirobbant a háború a tévés piacon címmel írt hosszú elemző cikket a hvg.hu a a magyarországi médiaviszonyokról. Ebből az derül ki, hogy

  • egy Fidesz-közelinek tartott médiabirodalom vezetői szívesen újraosztanák a tévés reklámpénzeket
  • már el is kezdtek tapogatózni ezügyben
  • ezt a puhatolózást úgy hívta a szakma, hogy „a médiaügynökségek tesztelése”
  • az óvatos érdeklődés akkor kezdődött, amikor Lázár János február 11-én a Reklámszövetséggel és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségével a reklámadó bevezetéséről és az ügynökségi bónusz eltörléséről tárgyalt
  • ám az egyeztetés eredménytelenül zárult

Csehül áll a magyar tévé

A hvg.hu elemzése szerint a földfelszíni sugárzású tévék, a köztévé, az RTL, és a TV2 megszenvedték tavaly a válságot tavaly: náluk 10 százalékos volt a visszaesés, miközben a kábelcsatornák növelni tudták a reklámbevételeiket. Szerintük

a Tv2 nincs jó bőrben

mert az utolsó elérhető beszámolója szerint 2012-ben 6,6 milliárdos mínuszt termelt.

Az állam viszont szereti a Tv2-t

A Mérték médiaelemző csoport múlt héten közzétett tanulmánya szerint ugyanis

míg 2008-ban az RTL részesedése a tévés állami reklámbevételekből 42 százalékos volt, a TV2-é pedig 27 százalék, ez az arány 2012-re megfordult: RTL-é 17,6 százalék, TV2-é 50 százalék. Történt ez annak ellenére, hogy az RTL nézettsége jobb volt.

Az igazi fordulat azonban tavaly történt. A reklámok kihelyezését kutató független Kantar Media adatbázisát, az AdEx+-t vizsgálva a következőt láthatjuk. A 2010-es kormányváltás óta a legtöbb állami közbeszerzést megnyerő ügynökség, az IMG így vásárolt reklámidőt a két nagy tévénél: a felvásárolt percek 86 százaléka jutott a TV2-re, és mindössze 14 százaléka az RTL-re. Idén januárban – ahogy grafikonunkon is látszik – pedig tovább torzult az arány: 96:4-re. Az IMG nyert idén a jegybank tenderén is: az MNB a Növekedési Hitelprogramjának második ütemét több mint 6 milliárd forintért reklámozza.

Képkivágás
Fotó: Mérték Médiaelemző Műhely

„Üzleti titok. Sajnálom”

A Hvg szerette volna megkérdezni az állami hirdetések mellett a Spar-reklámokat is kezelő Simicska-cég, az Inter Media Group ügyvezetőjét, Tóth Orsolyát arról, miért az alacsonyabb nézettségű Tv2-t részesíti előnyben, illetve milyen szempontok alapján teríti a közpénzből finanszírozott hirdetéseket, de ő csak ennyit válaszolt a lapnak:

Üzleti titok. Sajnálom.

A Hvg-cikk ezután a Mérték elemzőcsoport baljós hangú jóslatával zárul, miszerint

az állami hirdetések egy jelentős része már most is a TV2-nél, illetve a Fidesz-közeli cégek plakátjain, lapjaiban, rádióiban landolt, tehát a közpénzek újbóli átrendezését már ők is megsínylenék. Így egy újabb átrendezés már a piaci szereplők reklámjait is érintheti.