Mostantól valódi HD-ben láthatjuk Hajdú Pétert

2014.03.18. 17:07
A TV2 beruházott: több száz millió forintból vásároltak öt olyan HD-kamerát és az azt kiszolgáló rendszert, amivel a CNN és a BBC is dolgozik. Stúdiólátogatáson jártunk a Róna utcában.

Az, hogy hogyan készül a tévé, engem valahogy mindig is jobban érdekelt a végterméknél, az a háttérmunka, ami belemegy egy szimpla hírműsor összeállításába, nekem rém érdekes, míg mások persze csak ásítoznak rajta. De hát velem biztos van valami baj, mert egy tévés nézettségelemző-szoftver láttán is tapsikoltam, mint Józsika, amikor megpillantja a karácsonyfa alatt figyelő legókészletet. A TV2 új stúdióavatása nem volt egy olyan esemény, amire pogácsával és hoszteszcsajokkal lehetett készülni, a sajtót is csak négyen képviseltük, mondjuk nehéz is lenne Berki Krisztián vasalt heréivel versenyezni, ha már a TV2-nél és sajtónál tartunk.

Pedig tényleg érdekes egy ilyen stúdióbejárás, mert ugye az ember hiába tudja, hogy amit a tévében lát, az nem úgy van, a kamera nemcsak a képernyősökre tesznek rá 15 kilót (mármint állítólag, rémes belegondolni, valójában milyen nyeszlett lehet pár tévés), hanem a teret is nagyobbnak mutatja. Nemcsak a zöld háttér előtt avagy greenboxban felvett műsorokban tökéletes az illúzió, hanem a Frizbiben vagy a Mokkában is, előbbi díszlete nem sokkal nagyobb, mint egy közepesen drága budai villa nappalija, a műsorban mégis úgy tűnik, mintha egy nagy, jól bejárható térben dolgozna Hajdú.

HDTV

A HDTV olyan nagyfelbontású televíziós rendszer, amely a mozifilmekhez hasonló minőségű és képarányú képet ad. Képpontjainak száma akár hétszer több lehet, mint a hagyományos analóg TV adásoké, így azoknál sokkal valósághűbb és érzékletesebb képminőséget nyújt. A HDTV adás megfelelő televízión megdöbbentően élethű képet biztosít, mellyel összehasonlítva azonnal láthatjuk, hogy a korábbi adásszabványok minősége és felbontása erősen korlátozott. A HD műsor sokkal több részletet jelenít meg, rendkívül plasztikus, és sokszor szinte háromdimenziós képélményt nyújt.

A TV2, mint megtudom, folyamatosan fejleszti a gépparkot, kell is, mert a Mokkát és a vele szemben berendezett díszletben forgó Frizbit elég elavult technikával rögzítették, kis túlzással csak a szigszalag tartotta egyben a kamerákat. A beszerzés első körére egyébként már korábban sok került, akkor egy automata adáslebonyolító rendszert és stúdiót építettek, innen megy a Tények és az Aktív, úgy, hogy a tulajdonképpeni adást már két ember is lezavarhatja, a rendező és a műsorvezető. Előbbi arra figyel, nehogy gebasz legyen, utóbbi meg szépen leül egy asztalhoz, mögötte a zöld háttér, előtte két automatán mozgó kamera, a lábánál egy pedál, amivel az egyik kamerára felpakolt súgógépet irányítják, és kész-passz.

Ehhez jött most az öt HD-kamera, amin keresztül - már ha van TV2 HD a szolgáltatónknál - nagy felbontásban gyönyörködhetünk el Hajdú Péter pórusaiban, mert azt azért nem szabad elfelejteni hogy a HD-nek elég komoly hátránya (?), hogy sok olyasmit is megmutat, amit korábban a sima felbontások nem. Akinek nincs HD-ben sugárzott TV2-je, az az új kamerákból túl sokat nem fog profitálni, mert az SD adás tán egy kicsivel szebb lesz, és kalap. A TV2 választási műsorát is innen, a Tények-Mokka-Frizbi aranyháromszögben veszik majd fel.

A kamerákat és az operatőröket irányítani is kell, ez világos, így két házigazdánkkal, Molnár Sándor, műszaki osztályvezetővel és Farkas Tamással, a stúdió műszaki vezetőjével megnézzük a vezérlőt, ami konkrétan olyan, mint a Csillagok háborújában a Halálcsillag pultja, amiről a bolygókat elpusztító sugarat vezérlik, napokig tudnám nyomogatni a gombokat és nem unnám meg. A falon fent kismillió monitor, rajtuk kameraképek és egy visszaszámláló óra, 2 óra 53 perc az élő adásig, mondja, mellette az RTL adása megy, mert tudni kell az ellenfél programjáról is, mikor mennek el szünetre, stb. Maga az adás innen úgy történik, hogy a Tények szerkesztőségében összerakják a műsort, megírják a súgógép feliratát, majd a belső hálózaton mindezt leküldik a vezérlő rendszerébe, ahol az egyes részfeladatok felelősei hozzárakják a magukét (hang, kamerapozíciók, stb), és így áll össze az adás.

HD vs. SD

Míg a hagyományos tv adásnál, 576 sor, azon belül pedig 720 pixel átviteléről beszélhetünk (720x576), addig „sima” HD adás esetén 1280x720, Full HD esetén pedig 1920x1080 pixel kerül átvitelre. Tovább javítja a kép minőségét, hogy mivel a HD adás digitálisan kerül átvitelre, képpontonként lényegesen több (16 bit) színinformáció vihető át. Az már csak hab a tortán, hogy a HD adás oldalaránya 16:9-ben lett definiálva, ami sokkal életszerűbb megjelenítést tesz lehetővé az SD adás 4:3 arányához képest.

A nagyrészt automatizálható rendszert sok pénzből rakták össze, egy olyan hónap alatt, amikor a stúdiókban folyamatosan ment a munka, így leállni nem lehetett - az udvaron állt egy közvetítőkocsi, és miközben a vezérlőt átkábelezték, onnan irányították a Mokkát, a Tényeket és az Aktívot. Molnár Sándor a szerverszobába is bevitt minket, ahol kellemes hűvösben állt több bazinagy szekrény, benne mindenféle olyan cuccal, amiről halványlila gőzöm sem volt, hogy micsoda, de nagyon sok, rémesen zöld kábel lógott ki belőlük, és amihez a régi szervertermet "atomjaira kellett zúzni."

Azzal viszont, hogy egy valóban pöpec és modern rendszert raktak össze, amit akár teljes egészében irányíthat egy, azaz egy ember a korábbi 8-10 helyett, pár munkahely megszűnt. Ez kényes téma persze, nem is kaptam rá rendes választ arra, hogy akkor most mi lesz a kollégákkal. Átcsoportosítás, más területeken erősítés és hasonlók jöttek csak.

És hogy mindez hol fog megtérülni? Miért kell egy amúgy is jól nézett reggeli műsort (konkurenciája ugye csak az m1-en van) HD-ben adni? A válasz itt sem egyértelmű, hiszen közvetlenül ettőll nem lesz több nézője a tévének és nagyobb bevétele sem, viszont az elavult rendszert le kellett cserélni, és ezt manapság már csak HD-vel érdemes, mert nem nagyon van más. Mi meg mostantól Demcsák Zsuzsa szempilláit akár egyesével is megszámolhatjuk, ha ilyen perverzióink lennének.