Valér
4 °C
8 °C

Deutsche Telekom: Ez az Origo belügye

2014.06.04. 14:20 Módosítva: 2014-06-04 15:17:09

„A Deutsche Telekom számára a sajtó- és szólásszabadság elidegeníthetetlen alapjog, amely semmilyen módon nem kérdőjelezhető meg. Az Origo a Magyar Telekom tulajdonában van és függetlenül dolgozik. Az ottani személyzeti változások a belső átalakítás következményei, amelyekre a Deutsche Telekom semmikor semmilyen befolyást nem gyakorolt. Ez az Origo belső ügye” – válaszolta a Deutsche Telekom egy német blog megkeresésére, amely beszámolt a kedd esti szolidarító tüntetésről. 

A blog Orbán csatlósának nevezte a Magyart Telekomot: a szerző szerint a Telekom hozzájárul a demokrácia leépüléséhez Magyarországon. Mindezt a tegnapi, Origóval szolidarító tüntetésre reagálva fejti ki a blog szerzője, Maximilian Steinbeis jogász, író és újságíró, aki 15 éve ír alkotmányjogi és politikai témákról egyebek mellett a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak, a Weltnek és a német rádiónak.

Blogbejegyzése szerint, amikor fülébe jutott, hogy az Origo főszerkesztőjét, Sáling Gergőt esetleg politikai nyomásra váltották le kedden, azonnal magyarországi ismerősét hívta. Egy nagyon művelt, értelmes ügyvéd, aki bevallottan a jobboldali, konzervatív körökhöz kötődik, és aki eddig mindig azt mondta, Magyarországon a diktatúra emlegetése erősen eltúlzott. Most azonban sajnos már nem mondja ezt. Most már az ő véleménye is az, hogy a választások után alig egy hónappal Orbán Viktor és kormánya valóban támadást indított a független sajtó ellen. Az esettel kapcsolatban pedig a cikk írója szerint a Deutsche Telekomnak is fel kell tenni néhány kellemetlen kérdést.

Maximilian Steinbeis szerint senki nem hiheti el komolyan, hogy nem politikai, hanem stratégiai okok állnak Sáling Gergő távozásának hátterében háttérben. Maximilian Steinbeis szerint is egyértelmű, hogy a Lázár luxusútjait feltáró cikksorozat után a főszerkesztő azonnal repült.

A blog szerzője emlékeztet rá, hogy az Origo jelenleg a Magyar Telekom tulajdona – ami a Deutsche Telekom leányvállalata –, ami éppen pár hete írt alá a kormánnyal egy partnerségi megállapodást. A blog megemlíti a reklámadó bevezetését is, ami, mint fogalmaz, újabb csapás lehet a független magyar sajtóra.

Aggodalmát fejezte ki az üggyel kapcsolatban a német nyelvű Riporterek Határok Nélkül (RSF) is: szerintük Sáling Gergő elbocsátása keserű csapás a független magyar újságírás számára, és nem jó jel a jövőre nézve az ország szempontjából. Ez az oldal is megemlíti a tervezett reklámadót, ami szerintük tovább szűkíteni a kisebb független médiumok mozgásterét. Az oldal szerint Orbán 2010-es megválasztása óta drámaian romlott a magyar médiai állapota.

A 2010-es választások után az Orbán-kormány egyik első intézkedése az volt, hogy az MTI-t és a három közszolgálati csatornát a 2010-ben elfogadott médiacsomaggal gyúrták egy cégbe, az MTVA-ba, így az MTI elvesztette függetlenségét. 

A Riporterek Határok Nélkül nemzetközi újságíró jogvédő szervezet a legfrissebb jelentése szerint Magyarországon 2013-ban romlott a sajtószabadság helyzete. 2012-ben még a 40. helyre rangsoroltak bennünket, mára viszont a 64. helyre csúszott Magyarország a 180 ország közül.