További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A tegnap esti görbe pont úgy alakult, ahogy az szokott: a TV2 Tények című műsora stabilan verte az RTL Klub Híradóját a 18-49-es, kerekedelmileg fontos célcsoportban (30 százalékos közönségarány vs. 20 százalék), majd következett a 19:15 és 19:30 közötti időszak amikor is a reklámadó ellen tiltakozó tévék (a TV2- és az RTL-csoportok adói mellett a HírTV, a Muzsika TV, a Story4, a Story5, a Viasat3, a Viasat6, a Life Network, a Spektum, stb.) elsötétültek, és a büdös nagy semmit közvetítették.
A nézők azonnal szétszéledtek, és kapcsolgattak, ebben az időszakban az m1 közönségaránya még az elképesztő 2,7 százalékot is elérte, de amint vége lett az önkéntes adásmegszakításnak, a nézők csaknek teljes számban visszatértek, és minden ment tovább, mint ahogy szokott: az RTL Klub az Éjjel-nappal Budapestte és a Barátok közttel szépen megnyerte az este első felét (átlag 23 százalékos közönségarány vs. 16 százalék), utána viszont a TV2 órái következtek, és kb. 15 százalékos közönségarányukkal vitték az éjfélig tartó szakaszt.
(forrás: Nielsen közönségmérés)
Külföldi reakciók az elsötétítésre
A külföldi sajtó is felfigyelt a magyar médiapiac szereplőinek akciójára. A Washington Post szerkesztőségi blogjában egy Margit Feher nevű szerző jegyez egy hosszabb, alaposabb posztot, amiben beszámol a kialakult helyzetről. Példa nélküli összefogást emleget, és megjegyzi, hogy az akcióhoz hetven, a magyar piacon jelentősnek számító napilap, online lap, televízió és rádió csatlakozott az akcióhoz, amiben nem mellesleg több, általában kormánypártinak tartott magyar médiatársaság is részt vett.
A szerző megidézi Urbán Zsoltot, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnökét aki szerint az adó káros hatásai felmérhetetlenek és meglehetősen sötéten látja a jövőt:
A szövetség becslése szerint egyébként az adóból mintegy 7 milliárd forint fog évente befolyni, aminek körülbelül a felét az RTL Klub fogja fizetni. Ez az adóbevétel a 2012-es éves összes reklámbevétel 5 százaléka, az idei évre tervezett költségvetési hiány 0,6 százaláka, így nyilvánvaló, hogy célja nem a költségvetés egyenlegének javítása.
A Süddeutsche.de egy Nyomás alatt című cikkben számolt be az eseményekről, és a tiltakozás mellett az Origo.hu főszerkesztőjének elbocsátásáról is ír, majd egy drámai kérdést tesz fel:
A cikk egészen a négy évvel ezelőtti sajtótörvényig nyúl vissza, majd az új reklámadót kényszerítő eszköznek titulálja, ami még inkább megnehezíti a magyar sajtó működését. A német lap véleménye, hogy a kormány célja a gazdaság és a média minden területének felügyelet alá vonása lehet, hiszen ezzel a lépéssel Orbán Viktor még nagyobb befolyással bír majd a magyar médiában.