no

Krimik kellenek a magyar nézőnek

2014.06.09. 18:11 Módosítva: 2014.06.10. 10:00
Aki azt hitte, hogy a magyar tévék beszerzési vagy programming osztályának alkalmazottai csak a világsajtóból tájékozódnak a külföldi tévés trendekről, annak van egy jó hírünk: a magyar szakemberek pontosan ott és úgy vásárolnak tartalmat, mint kollégáik világszerte: tévés vásárokon. Az egyik legnagyobb ilyen esemény az LA Screenings névre hallgat, minden évben megrendezik, és tulajdonképpen arról szól, hogy a nagy stúdiók a világ minden részérő összesereglett tévéseket öt napon át traktálják a legfrissebb tartalmakkal. Reggel kilenctől este hatig új sorozatokat nézni? Nincs ennél jobb meló.

Az idei eseményre május 13-16 között került sor,  és részt vett rajta az MTVA, a TV2, az RTL Klub és az AXN képviselője is, akiket szépen megkérdeztünk arról, mit láttak, tapasztaltak, milyen trendekről tudnak beszámolni, mi tetszett nekik, és mi nem. Az a kérdést is nekik szegeztük, hogy mit vettek a kínálatból, de erre nem feleltek, mert üzleti titok. Azért találgatni fogunk, azt nem tiltja senki, és azért pár dologgal mi is tisztában vagyunk: a magyar nézők is szeretik a krimiket és a nyomozást, és sikeres lehet egy kórházas vagy összeesküvéses sorozat is, viszont a sitcomok országos csatornán tiszta ráfizetésnek tekinthetők, így ezekkel a nagy tévék nem fognak kísérletezni.

Az RTL szerint a Constantine silány vacak

Az RTL csatornáit Fórizs Tibor, a filmbeszerzési osztály vezetője képviselte Los Angelesben. Szerinte a képregényhősök térnyerése, a külföldi formátumok amerikanizált változatai, a meglehetősen gyenge sitcomkínálat és néhány kellemes meglepetés jellemezte az idei bemutatókat. Az RTL-nek nagyon bejött a Gotham című Batman-eredettörténet, amit a három képregény-feldolgozással is jelentkező Warner gyárt. Fórizs szerint a sorozat ambiciózus, és remek a szereplőgárdája, de túl durva ahhoz képest, hogy networktévére készült.

emészthetetlenül felesleges szörnyvadászat egy kifejezetten ellenszenves címszereplővel.

A tavalyelőtti sikerújonc, az Arrow testvérsorozata, a Flash szerintük túl gyerekes lett, a harmadik képregénysorozat, a Constantine pedig túl brutális és érzéketlen.

A Warner persze nem csak szuperhősökre koncentrált: ők gyártják a Stalker című krimit, amiben közveszélyes zaklatókra vadásznak a rendőrök, mindezt igen magas színvonalon, legalábbis az RTL szerint. A bevezetőben említett kellemes meglepetések közé tartozik a Forever is, amiben egy halhatatlan boncmester a főszereplő, és az RTL azért szerette, mert 

visszaszorítja a fantasy elemeket, és inkább egy üde, néhol kifejezetten poénos új nyomozós sorozat lett belőle.

Csalódást okozott a nézettségi versenyben vezető RTL képviselőjének a Fox, hiszen az erősen sztárolt Hieroglyph című, Egyiptomban játszódó sorozatból csak pár kockát láttak, a Backstorm című krimi pedig annak ellenére volt dögunalmas, hogy az Office-ból ismert Rainn Wilson a főszereplője és egy Dr. House-ra emlékeztető nyomozó a központi karaktere. Bejött viszont nekik a Complications című kórházas sorozat és az Empire, amiben Terence Howard egy hiphopbirodalom fejét alakítja. Utóbbiról az RTL azt mondta, olyan, mintha a zeneiparba ágyazott Dallast nézték volna.

Scorpion címmel a CBS Television gyártott krimit, amiben zsenik segítik az FBI munkáját, ezt a csatorna képviselője kifejezetten szellemes, jó tempójú sorozatnak tartja, de lehet csak viccel, mert a trailer alapján sok mindent el lehet róla mondani, csak ezt nem. A Madam Secretary szerintük nagyszerűen ötvözi a Férjem védelmében családi drámáját Az elnök emberei politikájával, és olyan politikai szappanopera lett belőle, ami szórakoztató és könnyed.

Ennél egy fokkal komolyabb a Disney kínálata, benne a Spielberg-féle The Whispers című sci-fi (idegen lények támadnak ránk, de csak a gyerekek hallják őket), és nézték volna tovább a How To Get Away With Murder című ügyvédes sorozatot és a Secrets & Lies című drámát is (utóbbi remake, az eredetije ausztrál, és egy kisfiú meggyilkolásáról és a tettes utáni nyomozásról szól), szakmai szempontból pedig az American Crime jött be nekik a legjobban, ami egy brutális gyilkosság utóéletéről és a közösségre gyakorolt hatásáról szól, szerializált formában. Az ABC sorozataival kapcsolatban Fórizs Tibor azt is megjegyezte, hogy szinte mindegyik szerializált, azaz ha valaki kihagy egy-egy epizódot, nem biztos, hogy a folytatást megérti (az ilyen sorozatok itthon hagyományosan megbuknak).

Az Agent Carter című Disney-képregénysorozatból semmit nem láthattak a vásárlók, csak egy előzmény-kisfilmet, amit viszont az RTL szerint látványosan sok pénzből forgattak, de a célját eléri, mert a figyelmüket felkeltette. Az NBC kínálatából Katherine Heigl State of Affairs című sorozatát emelték ki, amit kellemesnek titulálnak, de ennél mélyebb nyomokat nem hagyott az RTL küldöttségben.  A Sonynál egy sorozatot láttak, amire érdemes odafigyelni: a Battle Creek címűt, amiben egy rendőr és egy FBI-ügynök fejébe veszi, hogy megtisztít egy kisvárost a bűnözéstől.

TV2: jó volt  kínálat

György Bence program- és hírigazgató sok jó sorozatot látott az LA Screeningsen, de meglepetés nem érte.

Bevált receptekből dolgoznak az amerikai stúdiók és nagyon profi pilotokat készítenek belőlük.

A szerződések miatt a TV2-nek fontos a Universal kínálata, és találtak is két sorozatot, ami a demójuknak megfelel: az Odyssey és a State of Affairs női főszereplőkkel operál és erős történettel, ami a háború, a politika és a terrorizmus köré épül. 

Biztos nagy siker lesz Amerikában a Madame Secretary és izgalmasak még a CBS helyszínelős spinoffjai, az NCIS New Orleans és a CSI Cyber.

György Bence fantasztikusnak tartja a Gotham City és The Knick képi világát és hangulatát, előbbi az RTL-hez kerülhet, utóbbit pedig a Cinemaxra hozza el az HBO (már reklámozzák is egy ideje). A TV2 szakembere szerint itthon népszerű lehet még a Stalker, ezenkívül a rettentő gyors, Flash nevű képregényhőssel a főszerepben készült Flash is bejöhet a hazai közönségnek.

Az MTVA-nak hiányérzete volt

Balázs Bianka tartalomfejlesztési igazgató csodasorozatért ment Los Angelesbe, de leginkább utánérzésekkel találkozott, és persze szembesült azzal a kettős érzéssel is, hogy ami neki tetszik, az nem feltétlenül jön majd be a köztévé közönségének. A legnagyobb örömöt nekik az a hír okozta, hogy a Bosszú és az Egyszer volt, hol nem volt című sorozataik újabb éves berendelést kaptak, így ezek itthon is folytatódnak majd (az m2 esti műsorsávjában lesznek láthatók továbbra is). 

A köztévé sem a szerializált sorozatokat kedveli, inkább az epizodikus történeteket, illetve a családi- és ifjúsági sorozatokat. A két nagy favorit ennek megfelelően a CSI Cyber és az NCIS New Orleans, bár annak nagyon kevés esélye van, hogy bármelyik is náluk kötne ki: a CSI-családot az RTL-csoport, a Viasat és az AXN is vetíti, az NCIS-sorozatok az AXN és a TV2 műsorán láthatók. A Stalker az MTVA-nak is bejött, és a spanyol eredetiből forgatott Red Band Society is elnyerte a tetszésüket – az eredeti sorozat bemutatásáról egyébként korábban szó volt már az MTVA-nál.

A Red Band Society egy kórház gyermekosztályán játszódik, és krónikus beteg gyerekekről szól, de az MTVA szerint hiába érdekes a téma,  

ha olyan kórházba helyezi a történetet, ahol a mi számunkra feldolgozhatatlan luxuskörülmények közt próbálnak a főszereplők megbarátkozni a betegséggel és egymással.

Maradéktalanul elégedettek voltak viszont a Debra Messing-féle Mysteries of Laura című krimivel, ami a nyomozós rész mellett erős családi vonalat is tartalmaz (a főszereplő egyedül neveli égetően rossz ikerfiait).

Az ősz kedvencének gondolja az MTVA szakembere a Gothamet és a Flasht, két képregénysorozatot, de az előbbit egy fokkal jobban szerette. A sitcomokról a közmédia is úgy vélekedik, mint a kereskedelmi tévék: nem kellenek a magyar nézőnek. Balázs Bianka ugyan nagyon élvezte a Matthew Perry (Chandler a Jóbarátokból) főszereplésével forgatott Fucsa pár-remake-et, de tisztában van azzal, hogy senki nem nézné országos adón.

Az AXN-t meglepte a kínálat magas minősége

A kábeltévét az igazgatójuk, John Rossiter képviselte a vetítéseken, aki az Indexnek elmondta, hogy hosszú idő után most látta a legegyenletesebb kínálatot, ami azt jelentette, hogy a bemutatott drámai pilotok minősége szinte kifogástalan volt, bár kiugróan jó sorozatot, nagy durranást, olyat, ami mondjuk meghatározhatná egy csatorna őszét, nem látott. Tavaly Rossiter szerint ilyen volt a The Blacklist – A feketelista című széria, ami az NBC-n az év újoncsorozatának bizonyult, nálunk pedig a Viasaton látható.

Az AXN vezetője a megkérdezett szakemberek közül egyedüliként jegyezte meg, hogy az olyan alternatív terjesztési források, mint az Amazon, a Hulu vagy a Netflix is képviseltették magukat Los Angelesben, ami agresszív piaci terjeszkedést vetít elő, és a produkciók színvonalának emelését hozhatja. A Stalker az AXN-nek is nagyon tetszett, amit mi egy kis értetlenkedéssel fogadtunk, de hát ha négy szakember mondja, hogy jó, akkor biztos az (nekünk nagyon sablonosnak tűnt az előzetes alapján).

Rossiter szerint az idei pilotkínálatra általános jellemző, hogy a nemzetközi piacra szánták a termékeket, és nem csak az amerikai koncentrálnak a gyártók. Ezen nem is nagyon lehet csodálkozni, hiszen a világpiaci bevétel egyre magasabb, és a gyártó stúdiók azt szeretnék, hogy Dél-Amerikától Japánig mindenki az ő portékájukat vegye. Kiemelkedett a mezőnyből a Gotham és a Flash is, amivel egyértelműen a fiatalabb közönséget igyekeznek megfogni a tévék. Az AXN sem foglalkozott a sitcomokkal, mivel ezeket nem nagyon lehet eladni a magyar nézőnek.

És akkor mi lehet az, ami ebből hozzánk is eljut?

Ha azt nézzük, hogy a 2013/14-es év országos amerikai tévén sugárzott legnézettebb 100 műsora közül (nem számítva a valóságshow-kat, tehetségkutatókat, sportközvetítéseket és gálaműsorokat) legalább nyolcvanat a magyar néző is nyomon követhet, a cikkünkben felsorolt sorozatok szinte mindegyike elér majd valamelyik magyar tévére. Az RTL és a TV2 ebből a szempontból nagyon kellemes helyzetben van, hiszen a főcsatorna mellett kisebb kábeladóikra el tudják szórni a csomagban megvásárolt tartalom kevésbé érdekes darabjait.

Az AXN mögött ott az anyacég, a gyártással is foglalkozó Sony (bár Rossiter szerint attól vesznek tartalmat, akitől akarnak, és nem kell ragaszkodniuk a Sony portékáihoz), a köztévé pedig dettó attól vesz, akitől csak akar. A TV2 és az RTL Klub más helyzetben van, nekik állandó szerződéseik vannak. A TV2 a Universal és a CBS kínálatából válogat elsősorban, így hozzájuk kerülhet az NCIS New Orleans, és mivel az eredeti sorozat náluk van, így nem csodálkoznánk nagyon, ha a Scott Bakula vezette nyomozókkal télen már találkoznánk itthon is. Szintén a TV2 veheti meg az Odyssey és a State of Affairs című sorozatokat a Universaltól, a CSI: Cybert és a Scorpiont a CBS-től, de erre persze senki nem kötelezi őket.

Az RTL Klub elsősorban a Warnertől és a Foxtól vesz majd tartalmat, azaz hozzájuk kerülhet a mindenki által dicsért Stalker és Gotham is, bár utóbbi lehet, túl sötét lenne az anyacsatornára, az RTL II-re viszont túl drága. Mivel elővásárlási joguk van, az MTVA-nak úgy tetsző Mysteries of Laurát elhappolhatják előlük, a kérdés csak az, akarják-e (tippünk szerint nem). A Foxtól szerintünk az Empire című szappant bezsákolja az RTL, a Cool műsorán simán, de jó promóval akár az anyacsatornán is elférne.

A köztévé a családi vonalra gondolt, ide jöhet a Jane the Virgin című viccesnek ígérkező CBS-széria egy szűzen teherbe eső mexikói-amerikai csajról, persze csak akkor, ha a TV2 nem viszi el előlük. Van egy olyan érzésünk, hogy az RTL helyett ők veszik majd meg a Mysteries of Laura című krimit, és ha van egy kis vér a pucájukban, akkor a sötét, komor sorozatnak ígérkező American Crime-ot is. Az AXN terveiről nem tudunk semmit, de ha csak a Sony kínálatát nézzük, a Battle Creek című krimi náluk lesz, és John Rossiter nagyon elismerően beszélt az Outlander című időutazós-kosztümös kalandsorozatról is. Ősszel minden kiderül.