A hollywoodi lazaság élő szobra

2014.09.20. 17:32
William Fichtner azok közé a színészek közé tartozik, akinek a hangját vagy az arcát általában mindenki felismeri, de csak a neve alapján nem sokan tudják hová tenni. Pedig ha egyszer filmet rendezek, és abban szükségem lesz egy kissé ideges külsejű, beesett arcú faszira, akkor tuti őt fogom felhívni. Fichtner az egyik legjobb karakterszínész Hollywoodban, és láthatóan elvan ezzel a szereppel - jelölték pár díjra, de nem olyan fazonnak tűnik, aki infarktust kap, ha lemaradt egy Oscarról, és ez így van jól. Főszerepet nem sokat kapott eddig, viszont párperces gazemberszerepet és antihőst annál többet. Most éppen a Crossing Lines - Határtalanul című sorozatban szerepel, és mivel itt járt Budapesten, beszélgettünk vele egy kicsit.

A kaméleon

Fichtner tipikusan az a karakterszínész, akire csak azután emlékszünk, hogy egy másik filmben is láttuk, “ő az a fickó abban a…” kezdetű mondatokkal. Űrhajós volt az Armageddonban, beképzelt bróker a Szemtől szemben című Al Pacino-Robert De Niro-filmben, perverz rendőr a Nyomás! című eszement komédiában és kigyúrt halászembert alakított Az évszázad viharában. Egyik kedvenc szerepe a Sólyom végveszélyben kemény katonatisztje, amiért egy kisebb filmes díjra is jelölték. Szerepelt az Equilibriumban Christian Bale, az Elysiumban Matt Damon oldalán. Tagja volt az Ütközések szereplőgárdájának, bankigazgató volt A sötét lovagban, és eltorzult arcú cowboy A magányos lovasban. A tévében a Rejtélyek városa seriffjeként vagy A szökés FBI-ügynökeként is ismerhetjük. Első sorozatfőszerepét a Crossing Lines-ban kapta, ebben rendőrt alakít éppen.

Az Uránia moziba cowboycsizmában, fekete, hosszú ujjú pólóban és farmerben érkezik, és olyan laza, ami csak a nagyon magabiztos emberek sajátja, és itt most nem a VV Aureliókra gondolunk. Úgy sétál át a mozi előcsarnokán, mintha a saját kastélyába lépne be, egy pillanat alatt otthon van, leszelfizik egy csajjal, egy fotóst arrébb tessékel a vaku miatt, majd mire felocsúdik az újságíróhad, már el is nyelte az épület lezárt része. Fél perc, ha volt az egész, de mindenki vigyorgott utána. 

1987-ben, egy szappanoperában kezdte pályafutását, de volt egy kisebb szerepe a Baywatch egyik epizódjában is, majd az 1993-as, Grace Under Fire című sitcomban már komolyabb mellékszerepet kapott. Érdekes, hogy amikor Fichtnerre gondol az ember, nem feltétlenül a vicces szerepekkel azonosítja. "Pedig szoktam vicces filmekben is szerepelni, ott van a Nyomás! vagy az Amatőrök, azok például kifejezetten viccesek" – mondja egy újságírói kérdésre az Urániában, és úgy tett, mint aki meg van sértődve, pedig csak másnapos volt, mert a sajtónap előtt beborozott. "Alapesetben nem vagyok túl vicces, de tegnap elmentünk egy borbárba, és… Legyen elég annyi, hogy ma reggel a vízivás is legyűrhetetlen akadálynak bizonyult."

A Crossing Lines – Határtalanul egy olyan koprodukciós sorozat, ami az újfajta televíziós tartalomgyártás egyik nagyszerű példája. A sorozatot a német Tandem Productions gyártja, de van benne francia és angol pénz is, a csehek pedig forgatási helyszínekkel szálltak be a buliba. A krimi egy európai elit egységről szól, ami kontinens szerte bevethető, és kőkemény helyi arcokra vadászik. A tagjai között ont olyan csoportba osztható karakterek szerepelnek, mint bármelyik amerikai krimiben, a felállás is hasonló, de hát a forgatókönyvek legtöbbjét jegyző alkotó, Ed Bennero amerikai, ráadásul rendőr volt, és ezt például a Gyilkos elmék megírásakor milyen kiválóan kamatoztatta már. 

William Fitchner odáig van a cseh sörökért

Fichtner egy New York-i detektívet alakít a sorozatban, akit az európai kollégák először kis ellenszenvvel fogadnak, de aztán megbarátkoznak vele, ez nagyjából olyan kötelező elem, mint Nemcsák Károlynak a mákostésztamintás pulóver volt a Szomszédokban, szóval nem ettől lesz más a sorozat, mint az amerikai társai. De akkor mitől? Fichtner szerint egyértelműen a forgatási helyszínek és a forgatókönyvek miatt. 

“Hollywood mindent el tud adni másnak, ez közismert, forgattam én New York állam északi részén játszódó filmet a kaliforniai sivatagban, és Torontót is láttam már New Yorknak eladni, viszont valahogy sokkal jobb érzés, nekünk, színészeknek az, hogy ott vesszük fel a dolgokat, ahol valóban történnek.

 Londoni üldözés? Átugrunk Londonba. Francia tengerpart? Irány a Riviéra. Gyönyörű helyeken dolgozunk, hiteles környezetben és ez megkönnyíti a munkát. 

Ami a forgatókönyveket illeti, Ed és az írói stáb az első évadban is minőségi munkát végzett, de a másodikban erre is rá tudtak tenni egy lapáttal, a karaktereket sokkal jobban megismerjük, kiderülnek dolgok a hátterükből, sokkal közelebb kerülnek a nézőkhöz és egymáshoz is” – mondja.

A sorozatot főleg Prágában forgatják, és mivel Fichtner azt eleve kizárt dolognak tartotta, hogy kaliforniai otthonából bejárjon a Vencel térre, az egész családját oda költöztette: “A pilot forgatókönyve nagyon tetszett, és amikor megtudtam, hogy Donald játssza a főnökömet, leültem a feleségemmel és megbeszéltük a dolgot. Mivel van gyerekünk, több szempontot is figyelembe kellett venni, nem lehet csak úgy két évre átköltözni a világ második felébe. Szerencsére ez sem volt akadály, nagyszerű iskolába jár, és imád itt élni, szerintem haza sem akar menni. Az a legjobb Európában, hogy utazol 1500 kilométert, és akár három, tök más országon is átutazol, annyi, és olyan élményt szerezhetsz, mint az USA-ban csak nagyon hosszú idő alatt.”

Fichtner az USA keleti partján nőtt fel, és ugyan a meló miatt a nyugatira költözött, de harminc éven át New Yorkban volt az otthona. Imádja a jégkorongot, a mai napig a Buffalo Sabres-nek drukkol, bár,mint mondta, élőben csak akkor látja őket, ha az LA Kingsszel játszanak. “Ezért sem bántam a csehországi költözést, iszonyú jó hokit játszanak arrafelé. A Sparta meccseire járok ki, de voltam már edzésen is, jó nézni, ahogy dolgoznak. Ugyanazt csinálom, mint otthon, meccsre megyek, a gyerekkel játszom, a feleségemmel vagyok.”

A második évadra a sorozat producerei zsebbe nyúltak, és leigazoltak pár nagyobb nevet is - van akit rövidebb, másokat hosszú távra. “Eddig is jó volt a gárda, de beszáll Carrie Ann-Moss (Mátrix), akivel a karakteremnek közös múltja van, de erről nem mondhatok többet, majd kiderül a tévében minden. Ray Stevenson (Róma, Dexter) már a második évad első részében feltűnik, de többször is látjuk majd, ő egy londoni rendőrt alakít, és nagyon élveztük a közös munkát, mert iszonyú jó fej. Visszatér Kim Coates (Sons of Anarchy) is, aki egyébként a legjobb barátom, és akit tavaly én könyörögtem be a sorozatba, mert Genovese szerepét mintha rá öntötték volna.”

A vendégszereplők, mondja Fichtner, csak emelik a sorozat színvonalát, és ugyan 2-3, maximum 4 résznél egyikük sem szerepel többet az évadban, mégis egyfajta patinát ad neki. Ha lenne harmadik évad, azonnal rábólintana, mert ugyan a másodikkal már végeztek (13 részes lesz), de egyelőre még nem mutatták be mindenütt, és így a döntés is csak később születik meg. “Én itt leszek Prágában még legalább egy éven át, mert az iskola miatt a fiamat nem lehet csak úgy mozdítani. Szóval ha megszületik a döntés, én vagyok a legjobb helyzetben, csak át kell menni a téren az irodába és jelentkezni Ednél, hogy szevasz, forgatunk?”

A Crossing Lines Fichtner szerint nem lett túl európai, csak “több benne a helyi íz".

A nézettség viszont azt mutatja, hogy az amerikai közönséget annyira nem izgatta a történet, és nem vert fel túl nagy port az Államokban. Ezzel kapcsolatban Ed Bernerót, a sorozat alkotóját is megkérdeztük, és ő azt válaszolta, hogy a munkatempó és munkamódszer amerikai, a stáb európai, a végeredmény meg univerzális. Az amerikai nézettség a sorozat szempontjából nem  sokat számított, mivel nem az NBC kockáztatta a pénzét, hanem a Tandem: ha az amerikaiaknak nem kell, nem veszik meg a második évadot, a világpiacon viszont meglehetősen nagy érdeklődés mutatkozott iránta.

Fichtner az NBC programming osztályát hibáztatja az amerikai bukás miatt, ezt még korábban, egy nyári interjúban mondta el az Indexnek. “A nyár még mindig nem hoz olyan számokat, mint az ősz, ez van. Az NBC úgy döntött, hogy a sorozatot nyáron próbálja ki, adott volt, hogy nem fog olyan számokat hozni, mint szeptemberben. Nyáron a nagy amerikai tévéken a reality műsorokat nézik legtöbben. A Crossing Lines egy kábelcsatornán jobban teljesített volna, egy másik időpontban biztos többen nézték volna, de most már mindegy. Én azért vállaltam el, mert hittem benne, és hiszek is még mindig, és mert Európában játszódik. Pont az volt a lényeg, ami az amerikai nézőket taszította.”

A Crossing Lines - Határtalanul második évadát szeptember 24-től vetíti az AXN.