Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Majka
Majoros Péter 1979-ben született, és Ózdon kívül senki nem tudott róla semmit, míg 2002-ben be nem költözött az RTL Való Világ című valóságshow-jába, amit ugyan nem sikerült megnyernie, de a legtöbbet kétség kívül ő profitált a műsorból, már ami a szereplőket illeti. Sőt, az eddigi összes hazai valóságshow nem termelt ki annyi tévés szereplést az indulóknak összesen, mint amennyi azóta Majkának jutott (Való Világ, Sztárbox, Cool Live, Cool a verda, Kontra, Vad csajok, Sofőrök, Kölykök, BAR 2.0, Szexi vagy nem, Hal a tortán, Édesnégyes, Ezek megőrültek!, Esküdj!, A nagy duett, Nagy Vagy!, Sztárban sztár, NaNee! és Rising Star).
A tévé mellett (sőt elsősorban) zenél, kétszeres Fonogram-díjas, négy albuma jelent meg, a legnagyobb sikert a Belahalok című szám videóklipjével aratta, amit a YouTube-on több mint 28 millió alkalommal néztek meg, ami rekord a magyar zeneipart tekintve. Most éppen a Rising Star című műsort vezeti a TV2-n.
Jól megy a hely? Mennyi időd van rá?
Nem panaszkodom, most fogunk bővülni. Volt már egy ilyen próbálkozás, de az nem sült el jól, mert átvertek a rezsivel, de mindegy, ezt hagyjuk. A másik hely a kiszállítást vitte, mert nem akartuk, hogy az étterem törzsközönségét zavarjuk, itt délben és este szerencsére őrültekháza van.
Napi egy-másfél órát itt vagyok, de ez elég, mert van egy üzletvezetőm, aki mindent megcsinál helyettem, még azt is, amit nem kéne, úgyhogy nekem elég kényelmes. Örülük, hogy van ez az étterem a zenén és a tévén kívül.
A zene ingoványos terület?
Amióta internet van, azóta nem az.
És lehet is vele pénzt keresni?
Nem feltétlenül a zenéléssel, de a hozadékával igen. Amióta nem programigazgatók meg Buza Sanyik csinálják a rádiót, hanem a közönség dönti el, hogy mire kattint és mit hallgat, azóta nem hallok olyat, hogy “kéne még egy kis fúvós ebbe a nótába”, vagy azt, hogy "ne mondd ki, hogy bazdmeg, ne mondd ki, hogy szar". Engem speciel soha nem játszott a Danubius rádió annak idején, szóval nekem ilyen bajom nem volt, de a Buza volt a főnököm, eleget hallottam az ilyen baromságokat. "A lábcin nem nagyon fekszik a Danubius rádió hallgatóinak." Akkoriban még a Desperado meg a Crystal ment, ezek hódították meg a slágerlistákat, meg a Kozsó-művek. Engem is felkértek, hogy menjek el a Danubius roadshow-ra ingyen zenélni, cserébe majd játsszák a dalaimat, ami azért kurva jó, mert majd jön érte a jogdíj. Mondtam, hogy ezt nem várhatják el tőlem, nem is hívtak többet.
A YouTube-bal is volt gondod az egyik videód miatt. Mi is volt az a sztori?
A Nekem ez jár klipjénél a Sony adott pénzt a reklámra, mint minden cuccunkra négy éve. A magyar zenecsatornán láthatod, hogy Rihanna meredten nézi a Diesel-órájára, a Pitbull meg a BlackBerry-jét nyomogatja. Bezzeg ha te bevittél egy klipet, amin látszott a ruhamárka neve, amit hordasz, akkor rád szóltak, hogy ezt ki kell takarni. Pedig pont a Rihannának nincs szüksége, hogy a Diesel-órával a csuklóján villanjon bele a kamerába, de egy magyar zenésznek, akinek egy fillérje sincsen, ez olyan létkérdés, ami akár a videó elkészülését is befolyásolhatja.
Később persze a Youtube is megengedőbb lett, letisztultak a termékelhelyezésre vonatkozó jogszabályok, már lehetett villantani pár dolgot. Van egy olyan szabály, hogy a videó előtt nem hangozhat el szlogen, a mi klipünk meg egy kis reklámmal indult, úgyhogy törölték. Elég érdekes volt, mert megvárták, hogy felmenjen hat-hét millióra nézettsége, pedig már az első percben le kellett volna, hogy szedjék, nem?
Milyen egy átlagos napod?
Mostanában húzós, és ez januárig így is lesz. Pedig pont azt gondoltam, hogy most lesz egy lazább időszak a Rising Starral, mert a vasárnapi műsor miatt lemondtam a szombati haknikat, és csak hét közben lépünk fel a zenekarral. De most az jön le nekem, hogy keddtől indul a buliözön, és szombatig meg sem állunk. Szombaton pihenő, vasárnap megyek be a tévébe. Az előző hetem borzalmas volt, le is mondtam mindent, ti vagytok egyedül, akikkel leültem, egyszerűen fizikálisan már nem bírtam.
Stúdiózunk is a készülő swingalbumommal, amin a dalainket swingesítve vesszük fel, közben forgattam a Hal a tortán-t, dalszöveget kellett írni, volt három koncertünk, Debrecenben, Szegeden és Karcagon, és közben lebetegedtem, 38,5 fokos lázzal toltam végig. A Rising Starra teljesen kikészültem, az élő adás előtt 3 órával még úgy éreztem, hogy nem fogom tudni megcsinálni, mert azt hittem, elájulok. El is estem egyébként, amikor a reklámszünetben kiszaladtam cigizni. Tiszta kosz lett a gatyám, a tenyerem, de rohanni kellett vissza, gyorsan megtörölgették a ruhámat, de a kezemet nem, kész csoda, hogy senki nem vette észre, hogy hótt kosz.
De, valahol írták.
Akkor nem volt szerencsém.
Az is felmerült, hogy a cigi mellett más drog is megy.
Cigi is csak vasárnap, mert nagyon feszített a tempó. Más drog nincs, csak a pia.
Korábban sem?
Fiatal koromban belecsúsztam pár dologba, de mindig is progresszív gondolkodású csávó voltam - már akkor is, amikor még nem is tudtam, mit jelent ez a szó. De láttam, hogy ez így nagyon nem lesz jó, el is dobtam. Nagyon ment a szegény ember kokainja, a speed, akkor jöttek be a tabletták meg a fű, amit a mai napig nem tartok drognak egyébként. De nem bírom csinálni, hogy hazamegyek, leülök, megtekerem, szívok kettőt és lefekszem aludni. Mindig szarul voltam tőle, nem tudom miért, de nem bírom.
Rising Star
Énekes-zenés tehetségkutató műsor, ami legfőképpen abban különbözik a társaitól, hogy az indulók sorsát a nézők egy applikáción keresztül élőben befolyásolják: ha elegen szavaznak egy adott énekesre, az őt takaró fal felmegy, és továbbmegy, ha nem, a fal lent marad, az énekes kiesik.
A TV2-n látható műsor izraeli fejlesztés, ott közel 50 százalékos közönségaránnyal ment, de jól nézték Portugáliában is, viszont az amerikai, a német és a fracia piacon bukás volt, a britek pedig el is halasztották a saját verziójukat. A magyar műsor közönségaránya átlagosan 23-24 százalék körül mozog.
Most meg itt a Rising Star, hülyén is nézne ki, ha beszakadva vezetnéd.
Jó, akkor térjünk rá arra, ami nekem igazán fáj! Az X-Faktor a mai napig úgy van beállítva, mintha ez lenne a tévéműsorok etalonja. Annyi rosszat a műsorról nem írtak, mint szegény Rising Starról egy hónap alatt, miközben az X-Faktor nézettsége 50 százalékról esett vissza 24 százalékra, miközben a TV2-n ellene egy olyan film ment, ami 7 százalékos közönségarány tudott elérni. Össznézőszámban egyébként sincsen kurva nagy különbség a két műsor között (az interjú elkészülte óta a Rising Star közönségaránya és össznézettsége meg is haladta az X-Faktorét).
De nekem nem az fáj, ha azt írod, hogy szar volt a műsor. Ha elesek a szünetben, azt írják meg. Ha koszos a kezem, legyen benne a cikkben. Tizenhárom év alatt hozzászoktam, hogy velem szemétkednek az újságírók, ezt lefosom. Nekem azzal van a bajom, hogy a sajtó nem objektív.
Amikor megkerestek, hogy vállald el, mennyit tudtál a műsorról?
Megmutatták a formátumról szóló DVD-t, amiben összeszedték az izraeli műsor emblematikus pillanatait. Nekem először nem is a fal tetszett benne, hanem az internetes része, hogy nem kell többé SMS-ekkel szarakodni, és abban a pillanatban dönt az ott fellépő emberek sorsáról, amikor azok éppen énekelnek. Ez egy tévéműsornál szerkesztési szempontból is kurva nagy veszély, vegyük csak az első párbajadást: a fal egyszer nem emelkedett fel, az összes többi versenyző továbbjutott. Ez nem azért volt, mert mi úgy raktuk össze az embereket, meg manipuláltuk a nézőt. Öt héten át hajtogattuk nekik, hogy emeljétek fel a falat. Ők meg felemelték.
Pont így lehet manipulálni, nem? Beteszed másodiknak, akit tovább akarsz juttatni.
Azért valljuk be őszintén, vannak olyan szerkesztési elvek is, hogy egy versenyzőt szeretnének a készítők tovább is a műsorban látni, mert jó a sztorija. A többi tehetségkutatóban ezt meg is lehet oldani, de itt a néző dönt, ott és akkor, a szemed előtt, és ez a kurva nagy dráma az egészben. Korábban amikor a Való Világról kérdezgettek, az egyik leggyakoribb felvetés az volt, hogy “úgyis manipulálták az egészet”. Amikor erre rákérdeztem a producereknél, mármint hogy volt-e politikai, erkölcsi, bármilyen elv, ami mentén esetleg kiszerkesztettek valakit a műsorból, azt a választ kaptam, hogy a néző a szavazataival eldönti, kit akar nézni - minek belenyúlni ebbe? Ha belenyúlnak, akkor a néző nem azt kapja, amit akar, és nem nézi tovább a műsort. Ez így kontraproduktív. Ezzel nem feltétlenül értek egyet, mert szerintem meg lehet mutatni a nézőnek, hogy mi az, ami fontos. A Risingban viszont ilyen nincs. Ha felment a fal, felment, ha nem, kiesett. Nincs olyan, mint az X-faktorban, hogy a műsor kezdetén már tudjuk az egyik énekesről, hogy szarul áll, és elkezdjük az adás alatt nagyon tolni, hogy a végére bent maradhasson, itt hiába szólunk rá a zsűritag fülére, hogy nyomjad, toljad, kevés az sms, bent kéne tartani, mert a zsűri csak azután értékel, hogy a fal feljött. Ez sokkal korrektebb, tisztább dolog.
Ez azért nem teljesen így van, a zsűri 28 százaléka nélkül nem nagyon lehet továbbjutni. (A Rising Starban a nézők szavazatának 70 százalékát kell megszerezniük, ebben a zsűritagok igenjei egyeként 7-7 százalékot érnek)
A zsűri csak egy lehetőséget ad, ahhoz kell még 42 százalék a nézőktől…
…ami inkább nem, mint igen ugye, hiszen kevesebb, mint 50 százalék.
De akkor is a nézőkön múlik, érted! Ha nem akarják, hogy továbbmenjen, a zsűri 28 százaléka kevés. Az X-Faktor párbajában a zsűri megmentheti azt, aki a legkevesebb szavazatot kapta. Hiába dönt úgy a néző, hogy neki nem kell az adott énekes, és nem szavazott rá, ha Tóth Gabi, Alföldi, Little G meg Szikora úgy dönt, akkor bent marad. Ez a Rising Starban ki van zárva. A néző dönt.
Esett már ki olyan versenyző a Rising Starból, aki fontos lett volna a szerkesztőknek?
Az egyik hétvégén volt lehetőségük a nézőknek visszahozni valakit, ha esetleg úgy érezték, rosszul döntöttek. Ezt meg is tették. Ez az az adás volt, amiről először írtatok pozitívan, pedig belülről a legrosszabb volt, azonnal leültünk utána megbeszélni, hogy mit kellene másként csinálni.
Mert ez volt az első párbajadás, ami más volt, mint az előzőek.
Na ez az! Ezt felejtitek el ti is, hogy az első négy adásban válogatót láttatok. Ha X-Faktor-terminológiával élünk, akkor mondjuk a tábor, mert nálunk azért a bikucsunájos-kör kimarad. Szóval a jó énekesek még csak most kerültek kiválasztásra, most indul az a szakasz, amiben el kell várni az indulóktól, hogy jók legyenek. Valahogy ezt az emberekben nem tudtuk tudatosítani.
Tudod miért? Mert ott volt az a két adás, amiben a zsűri meghallgatta az énekeseket. És a néző nem döntött semmiről, nem szavazott, azaz neki, aki más formátumokhoz szokott hozzá, már lement az a kör, amiben a bénák indulnak, és azt várta, hogy akik maradtak, mind tudnak énekelni. Pedig nem.
Annak a két műsornak több funkciója volt. A legfontosabb az volt, hogy felépítsük a zsűrit, hogy kiderüljön Keróról, hogy ő odamondogat, Feke lesz a nyájas, Misi a bohém, Anna meg mindenki anyukája. Szerintem ezt fel kell építeni, az első élő adásban, két és fél óra alatt nem feltétlenül tudod megoldani. Illetve tudatosítani akartuk a nézőkben azt, hogy itt nincs sms, applikáció van. El tudod képzelni azt a beszélgetést, amikor szólok a nagymamámnak, hogy töltsd le az applikációt az appstore-ból? Ez a két műsor arra kellett, hogy a nézőben tudatosuljon, miről szól a Rising Star. Mutass nekem egy olyan hangot az X-Faktorban, mint Czibi Norbi, vagy Gondi Helén vagy Singh Viki. Ha őszinte akarok lenni, akkor az eddigi összes X-évadot nézve is kevés ilyen volt.
A számokból mi derül ki? Aki az egyes énekesekre becsekkol, az szavaz is?
Mostanra a nézők már tudják, hogyan működik az applikáció. Amikor 14 énekes volt a műsorban, átlagosan 100 000 néző csekkolt be egy-egy énekesre. Gondi Helénnél 130 000 néző jelentkezett be, és 84 százalékkal ment tovább. Ez egy kurvajó dolog. Ha bejött a néző, akkor ott is ragad, már csak az időnként 9 és fél perces reklámblokkal kell megküzdenünk, ami nagyobb ellenfél mint az RTL Klub.
Tudod miért szeretek ezzel a stábbal együtt melózni? Mert kurvára értenek a munkájukhoz. Megnéztük a nézettségi görbét, amin látszik, hogy mikor kapcsolnak el a nézők. Például akkor, amikor kikapcsolás volt hozzám, az Árkádba. Mert ez nem érdekelte a nézőt, a milliárdos díszletet akarta látni, a csillogó stúdiót, és nem azt, hogy én egy plázában énekest válogatok. Jó, akkor nem lesz több kikapcsolás, nem megyünk sehová az olasz típusú showműsorból, szép embereket mutatunk szép ruhában és kész. Egy héttel később mi voltunk a legnézettebbek.
A Rising Star és az X-Faktor december 21-én egymás ellen ment a két nagy kereskedelmi tévében - az RTL tehetségkutatójnak döntőjét 1 millió 320 ezer néző követte, a Rising Start viszont csak 757 884.