2024. június 23. 21:00
Svájc
Németország
Frankfurt Arena III. forduló
2024. június 23. 21:00
Skócia
Magyarország

Már megint többet ülünk a tévé előtt, mint egy éve

2015.01.14. 13:45
A Nielsen Közönségmérés legutóbbi összefoglaló közleményéből kiderül, hogy 2014 utolsó három hónapjában a teljes népesség naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt. Ez 3 perccel több, mint az egy évvel korábban mért adatok.

Általánosságban kijelenthető, hogy tévézők nagyobb arányban választották az általános szórakoztató csatornákat, mint az előző év azonos időszakában, pedig ugye ha csak a random kommentekből vagy felmérésekre adott válaszokból indulunk ki, akkor az ismeretterjesztő televíziók nézettségének simán vernie kellene az RTL Klubét is - mintha ebben az országban szégyen lenne kereskedelmi tévét nézni. Szintén általános tapasztalat, hogy a gyerekcsatornák nézettsége  kis mértékben ugyan, de csökkent.

A legfiatalabb mért korosztály, a 4-17 éves gyerekek  naponta 3 óra 29 percet töltenek tévénézéssel (egy perces csökkenés a 2013 végén mértekhez képest), a 18-49 évesek  viszont 4 óra 11 percet, ami egy perccel magasabb az egy évvel korábbi mérés eredményénél. Nem túl nagy meglepetésre, és a világ minden részén tapasztalható trendeknek megfelelően az 50 évesek és idősebbek néznek tévét a legtöbbet: átlagosan 6 és fél órát naponta, ami 6 perces emelkedést jelent. Érdekes, de az évek óta tapasztalható nézőerózió mintha lelassult volna - az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya a teljes népesség körében 29,1 százalék volt, ami 0,3 százalékponttal magasabb, mint amit 2013-ban mértek. Hangyányit ugyan, de csökkent a közszolgálati csatornák nézettsége, 15,5 százalékról 15,4 százalékra. 

A Nielsen 2013 októbere óta méri az időeltolásos tévénézést (Time-shifted Viewing), aminek mértéke egyelőre nem szakítja be a statisztikákat sehol: a teljes népesség például a napi tévénézéssel töltött idejének mindössze 1,1 százalékát, azaz átlagosan 3,4 percet fordít időben eltolt tévézésre. A fiatalabbak, azaz  a 4-17 és a 18-49 éves korosztály esetében ez a szám picivel magasabb, 1,5 százalékos. Az idősebbek nem szórakoznak az élő adás megállításával vagy felvételével és későbbi megtekintésével, ők a tévézésre fordított idő mindössze 0,8 százalékában fogyasztják így a kontentot.

Az RTL Klub egyébként január 12-vel átállt erre a mérésre, azaz a nézettségi adatok között szerepeltetik a Live plus számokat is, azokat, amik az aznap visszanézett adásokra vonatkoznak. Egyelőre a változás jelentéktelen, 3-4 000 néző adásonként, de hosszú távon a tévé arra számít, hogy a világpiaci trendeknek megfelelően ezek a számok egyre fontosabbak lesznek.