Vidéken a TV2-ből, nagyvárosokban az RTL-ből tájékozódnak legtöbben
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A 24.hu szerzett egy regionális lebontású listát, ami nem a szokásos korcsoport szerinti lebontásban vizsgálja a tévés nézettséget, hanem területi megoszlás alapján. A ilyen listákat a tévék nem szeretik kiadni, a nézettségméréssel foglalkozó Nielsen Közönségmérés Kft. konkrét csatornákra vonatkozó adatokat pedig csak az előfizetőinek ad. De azért lehet ilyesmit szerezni.
Azért nem árt megnézni az ilyesmit, mert az országos összesített adatok, melyek szerint az RTL Híradója elég fölényesen veri a TV2 Tények című műsorát, nem ad teljes képet a valóságról. A TV2 legendás, kormány melletti elkötelezettsége (a műsorvezetői a választások előtt nyílt üzenetben közölték, kire szavaznak - spoiler: nem ellenzéki pártra) az eddigi adatokat böngészve arra a következtetésre juttathatta az embert, hogy nem megy át a propaganda, hiába tolják fullba a kretént a Róna utcában. Arra lehetett számítani, hogy a korrupciós botrányok, a tao-pénzek körüli anomáliák, a proletármilliárdosok elszaporodása mind-mind eljutottak az ország minden lakosához, hiszen, állítják a nézettségi adatok, az RTL-t többen nézték.
De nem mindegy, hogy hol.
A regionális adatokból az jön le ugyanis, hogy az RTL Klub azért lehet piacvezető, mert Budapesten, illetve a nagy- és közepes méretű városokban sokan nézik, míg a TV2 viszi a falvakat és a kisebb városokat. Ez egyébként tökéletesen egybevág a kormányközeli médiabirodalom kiépítésében tapasztaltakkal, azaz meg kell szerezni az ország nagy részét (ezért kerültek a vidéki napilapok Mészáros Lőrinc és Andy Vajna kezébe), a főváros meg le van szarva, a Népszabadság beszántása és a Bors megvásárlása után az országos nyomtatott sajtó amúgy is marginális jelentőségű, a lényeg a regionális piacszerzésben van.
A kimutatások alapján viszont az RTL nagyvárosi győzelme sem igazán átütő, hiszen a tévé lakosság mintegy negyedét érték el hírműsoraik - a rengeteg tévéadó miatt a közönség fragmentálódik, és már nem úgy néz tévét, mint amikor valós alternatívája nem volt a szórakozásra. Budapestet ettől még fölényesem uralták: a január 1. és az április 8., azaz a választás közötti időszakban 20,7 százalékos közönségarányt értek el a teljes lakosságot tekintve a TV2 11,3 százalékával szemben. Budapesten az ATV-nek 4,8 százaléka volt, az M1-nek 3,3 százaléka, míg a Duna Worldnek 0,7. A nagyvárosokban még ennél is jobban szerepeltek: átlagban 25,3 százalékot értek el, a TV2-nek 16,1 százaléka volt. Ez azért azt is jelzi, hogy a nagyvárosokban már sokkal inkább érdekelte a nézőket a TV2, ezt nem árt megjegyezni.
A kisvárosokban már más volt a helyzet, az RTL itt is nyert (19,1 százaléka volt), de a TV2 csak 2,6 százalékkal maradt le tőlük (16,5). A 24.hu megnézte azt is, mi van, ha még jobban szűkítünk, és a kisvárosokat az ott lévő háztartások száma szerint tovább bontjuk. Ebben az esetben a legfeljebb 5000 háztartással bíró kisvárosokban a TV2 már egyértelműen piacvezető volt 18,4 százalékkal, az RTL Klub viszont csak 16,9-et ért el. Nem sokkolunk le senkit azzal nagyon, hogy a falusi lakosságnál dettó a TV2 nyert 21 százalékkal az RTL 17 százalékával szemben.