Hétmilliárd forintunkba került a választásokat felvezető kormánypropaganda

2018.05.29. 16:18
Az Átlátszó két adatigénylést nyújtott be, hogy megtudja, mégis, mennyi pénzt költött az állami propagandagépezet 2018 február elejétől az április 8-i választásokig, mert ugye az nyilvánvaló volt, hogy elég sokat. Nos, lehet túl sokat is, mert az Átlátszóról képesek voltak 26 400 forintot legombolni a dokumentumokét (de most komolyan, a pitlákerség non plus ultrája, azt hiszik, nem fizetik ki? Akkor meg ? Ennyiből Rogánnal fel sem száll a helikopter.)

A Rogán Antal működtette Miniszterelnöki Kabinetiroda adatai szerint a kormány február 1-je és április 8-a között, azaz 67 nap alatt nettó 6,9 milliárd forintot költött hirdetésekre. Úgy szórták a napi 100 millió forintokat (meg az aprót), mintha nem lenne holnap. A költés téma szerinti megoszlása tanulságos, de meglepőnek azárt nem mondanánk:

  • Eredménykommunikáció - 3 milliárd
  • Március 15-e - 469,5 millió
  • Rezsicsökkentés - 1 milliárd
  • Fuck ENSZ - 1.1 milliárd
  • Stop migránsok - 1.1 milliárd

Az Átlátszó arra jutott, hogy markáns irányváltás következett be a korábbi időszakokhoz képest, hiszen látványosan visszaszorult a közterületi hirdetések (óriásplakátok, citylightok) aránya, viszont nagyon megnőtt a tv-reklámok száma. Szintén érdekes, hogy egy Magno Studio kft nevű médiacég 3,8 milliárd forintnyi megrendelést kapott a reklámok legyártására, ami elég jelentős összeg, egy olyan cég esetében meg pláne, amiről annyit lehet tudni, hogy

  • 2016-17-ben 1,2 milliárdos megbízást kapott a Magyar Bírósági Végrehajtói Kartól
  • A székhelye ugyanott van, ahol az IKO műsorgyártó Kft-nek, ami Andy Vajna TV2-jének a házi beszállítója.
  • Ők gyártottak Orbán Viktor polgári körös alapítványának, a Szövetség a Nemzetért Alapítványnak is három kisfilmet több mint 300 millió forintért.
  • A cég egy Horvát László nevű férfié annak Khorio Kft. nevű cégén keresztül, aminek meg az a Cover Design Ltd. a tulajdonosa, amiről magyar adatbázisból nem lehet adatokat szerezni. Vélhetően egy offshore cégről van szó.

Ami az elköltött 6,9 milliárd megoszlását illeti, meglepetésre elég kevés pénz jutott a korábbi nagy kedvenceknek és jó elvtársaknak:

  • Mészáros Lőrinc médiabirodalma a 2017-es milliárdokkal szemben csak 589 millió forintot kapott
  • Andy Vajna Lapcomja és Media Time Kft.-je (Rádió1) 223 millió forintig jutott, 
  • Habony Árpád Modern Media Group Zrt.-je szemét (Lokál, 888) rongyos 91 millió forinttal szúrták ki,
  • Az Origo 63 milliót kapott,
  • A Ripostnak 59 milliót adtak,
  • A Magyar Időkben 58 millió forint értékben hirdettek,
  • Az ATV-ben 29, a Népszavánál 7,7 millió forintot költöttek.

A Magno Studio szerepe akkor értékelődik fel, amikor az Átlátszó megnézte, hol került képernyőre a nekik juttatott 3,8 milliárd forint: hát a TV2-n.  

A február 1. és március 12. közötti eredménykommunikációs kampányra 2,85 milliárd forintot költöttek. Ezért vettek 2467 darab 1 perces reklámspotot a családi adókedvezményről, a CSOK változásairól, az elektronikus adóbevallásról, és a vándortáborokról a TV2 csatornáin. Március 23. és április 6. között a téli rezsicsökkentés reklámozására költöttek 920 millió forintot, ebből 900 tv-spot jött ki a TV2-nél. (via)