Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hétmilliárd forintunkba került a választásokat felvezető kormánypropaganda

2018.05.29. 16:18
Az Átlátszó két adatigénylést nyújtott be, hogy megtudja, mégis, mennyi pénzt költött az állami propagandagépezet 2018 február elejétől az április 8-i választásokig, mert ugye az nyilvánvaló volt, hogy elég sokat. Nos, lehet túl sokat is, mert az Átlátszóról képesek voltak 26 400 forintot legombolni a dokumentumokét (de most komolyan, a pitlákerség non plus ultrája, azt hiszik, nem fizetik ki? Akkor meg ? Ennyiből Rogánnal fel sem száll a helikopter.)

A Rogán Antal működtette Miniszterelnöki Kabinetiroda adatai szerint a kormány február 1-je és április 8-a között, azaz 67 nap alatt nettó 6,9 milliárd forintot költött hirdetésekre. Úgy szórták a napi 100 millió forintokat (meg az aprót), mintha nem lenne holnap. A költés téma szerinti megoszlása tanulságos, de meglepőnek azárt nem mondanánk:

  • Eredménykommunikáció - 3 milliárd
  • Március 15-e - 469,5 millió
  • Rezsicsökkentés - 1 milliárd
  • Fuck ENSZ - 1.1 milliárd
  • Stop migránsok - 1.1 milliárd

Az Átlátszó arra jutott, hogy markáns irányváltás következett be a korábbi időszakokhoz képest, hiszen látványosan visszaszorult a közterületi hirdetések (óriásplakátok, citylightok) aránya, viszont nagyon megnőtt a tv-reklámok száma. Szintén érdekes, hogy egy Magno Studio kft nevű médiacég 3,8 milliárd forintnyi megrendelést kapott a reklámok legyártására, ami elég jelentős összeg, egy olyan cég esetében meg pláne, amiről annyit lehet tudni, hogy

  • 2016-17-ben 1,2 milliárdos megbízást kapott a Magyar Bírósági Végrehajtói Kartól
  • A székhelye ugyanott van, ahol az IKO műsorgyártó Kft-nek, ami Andy Vajna TV2-jének a házi beszállítója.
  • Ők gyártottak Orbán Viktor polgári körös alapítványának, a Szövetség a Nemzetért Alapítványnak is három kisfilmet több mint 300 millió forintért.
  • A cég egy Horvát László nevű férfié annak Khorio Kft. nevű cégén keresztül, aminek meg az a Cover Design Ltd. a tulajdonosa, amiről magyar adatbázisból nem lehet adatokat szerezni. Vélhetően egy offshore cégről van szó.

Ami az elköltött 6,9 milliárd megoszlását illeti, meglepetésre elég kevés pénz jutott a korábbi nagy kedvenceknek és jó elvtársaknak:

  • Mészáros Lőrinc médiabirodalma a 2017-es milliárdokkal szemben csak 589 millió forintot kapott
  • Andy Vajna Lapcomja és Media Time Kft.-je (Rádió1) 223 millió forintig jutott, 
  • Habony Árpád Modern Media Group Zrt.-je szemét (Lokál, 888) rongyos 91 millió forinttal szúrták ki,
  • Az Origo 63 milliót kapott,
  • A Ripostnak 59 milliót adtak,
  • A Magyar Időkben 58 millió forint értékben hirdettek,
  • Az ATV-ben 29, a Népszavánál 7,7 millió forintot költöttek.

A Magno Studio szerepe akkor értékelődik fel, amikor az Átlátszó megnézte, hol került képernyőre a nekik juttatott 3,8 milliárd forint: hát a TV2-n.  

A február 1. és március 12. közötti eredménykommunikációs kampányra 2,85 milliárd forintot költöttek. Ezért vettek 2467 darab 1 perces reklámspotot a családi adókedvezményről, a CSOK változásairól, az elektronikus adóbevallásról, és a vándortáborokról a TV2 csatornáin. Március 23. és április 6. között a téli rezsicsökkentés reklámozására költöttek 920 millió forintot, ebből 900 tv-spot jött ki a TV2-nél. (via)