Videón mutatják, mennyire könnyű álhírt terjeszteni

2019.05.09. 13:33

Budapest mellett tette le a voksát a World Congress of Superhero Fans (WCSHF), vagyis Budapesten fogják felállítani a világ legmagasabb szuperhősszobrát. Azért itt, mert a világszervezetnél azt gondolják, hogy itt vannak a legnagyobb veszélyben azok az értékek, amelyeket a pozitív szuperhősök képviselnek. Például a szolidaritás, vagy a szabad, demokratikus értékek.

A hír több tucat angol nyelvű oldalon jelent meg. Aki egy kicsit utánanézett a hírnek, nem talált semmi gyanúsat: létezett a világszervezet, legalábbis volt honlapja, elérhetősége.

"Ez a hír azonban egy ártalmatlan álhír, amelyet mi találtunk ki és terjesztettünk el. Szándékosan egy ártalmatlan hírt választottunk, ami ha el is terjed, senki nem szenved miatta kárt" - írja közleményében a Political Capital.

Az egész akcióról készítettek egy videót is:

A PC tehát egy nem létező szervezetnek készített egy honlapot, de még arra is ügyelt, hogy legyen címe (egy épülő amerikai bevásárlóközpontban), kamu amerikai telefonja, e-mail címe, így a a kamuszervezet könnyedén tudott - egyébként ártalmatlan - információkat elterjeszteni a neten.

A PC az akcióval az interneten terjedő álhírekre akarja felhívni a figyelmet. Egy, a PC Facebook-oldalán közzétett videóban elmagyarázzák, hogyan született és hogyan terjedt el az álhír, amit még idejében "leállítottak", nehogy a hazai sajtó is rákapjon.

Az egyébként nemlétező világszervezet, a WCSHF több online hírszolgáltatónál próbálkozott, és egy kivételével mindegyik leközölte a „hírt”. "Kisebb akadályok után a Facebookon is létre tudtunk hozni egy oldalt, illetve egy szavazást a szoborról. Az eredmény sokkoló: pár nap alatt az álhírrel 38 ezer magyar felhasználót értünk el, olyan nemzetközileg elismert oldalakon jelent meg az álhírünk, mint például a Business Insider" - írja közleményében a PC.

Miután a WCSHF értesítették az érintett angolszász hírszolgáltatókat, hogy egy ártatlan átverés áldozatai lettek, és a szervezet valójában nem is létezik, csak néhányan törölték közülük a hírt, a többiek válaszra sem méltatták a levelüket.

A Political Capital közölte: ezzel az akcióval arra kívánták felhívni a figyelmet, milyen egyszerű álhíreket terjeszteni, akár a nemzetközi, akár a hazai sajtóban, illetve a közösségi médiában, és ennél fogva milyen fontos minden hírfogyasztónak ellenőriznie a hírek megalapozottságát.