Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMBajban a magyar nyomtatott sajtó, az állam segítségét kérik a kiadók
Csaknem 150 magyar lapkiadó megkérdezésével készített kutatást a Magyar Lapkiadók Egyesülete a hazai print sajtó helyzetéről, írja a Kreatív. A kérdésekre az MLE 15 tagvállalata és 133, tőlük független, kisebb kiadó adott választ.
A kutatás alapján a tagok 87%-a és a nem tagok 64%-a észlel komoly problémákat a koronavírusjárvány kialakulása miatt. A következő félévre nézve
Erős pesszimizmus jellemzi a print sajtót,
a megkérdezettek 67%-a szerint a járvány nagymértékben ront a lapkiadó vállalatok helyzetén. Szerintük a legnagyobb érvágás az árus eladásokban és a hirdetések csökkenésében lesz majd érezhető. Ráadásul ennek az időszaknak nem túl nagy tartalékokkal vágnak neki a kiadók: az MLE-tagok 14%-a egyhavi, 60%-a maximum három hónapig kitartó készlettel vág neki a jövőnek. Ez az arány a nem tagoknál 20, illetve 45%.
A lapok jelentős része távmunkában dolgozik jelenleg. A tagok harmada, a nem tagok negyede látja úgy, hogy egy évnél is tovább eltarthat, mire a járvány előtti árbevétel szintjét újra elérik. Emellett
- nagyrészük biztosra veszik a szüneteltetést, a lapok ritkítását vagy összevonását;
- a tagvállalatok 60%-a biztos abban, hogy el kell bocsájtaniuk dolgozókat;
- és nagy többségük egyöntetűen szükségesnek tartja, hogy az állam beavatkozással segítsen helyzetükön.
A tagvállalatok nagy része szerint szükséges az állami beavatkozás, elsősorban a nehézségeken való átsegítés, adó/járulékterhek átmeneti csökkentése és a dolgozók megtartásához szükséges bértámogatás. A kisebb vállalatok körében gyakran előfordul a "vissza nem térítendő" szó is.
Az MLE a kutatás után javaslatcsomaggal fordult a kormányhoz, amiben szó van az adócsökkentésről, a bérek megsegítéséről és a hirdetési piac élénkítéséről, a kiesett hirdetési bevételek enyhítéséről. Kérték emellett az előfizetéses terjesztés és az árus lapterjesztés támogatását, illetve azt, hogy lehessen SZÉP-kártyával és kultúrautalvánnyal is lapot, előfizetést vásárolni.