Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Milyen szép is lenne, ha ezentúl egyszerűen félbehagynák a rossz műsorokat. Vagy élő adásban, biztonsági őrökkel kísérnék ki a műsorvezetőt, aki senkit nem érdekel. Unalmas a Sztárok a jégen? Akkor a reklám után már vissza se térünk, inkább leadunk egy újabb Doktor House-t! Elege van Stohl Andrásból? Már itt sincs!
Folyamatosan figyelnek
Persze a kereskedelmi csatornák ennél azért jobban ragaszkodnak a műsoraikhoz és műsorvezetőikhez, de ha megvalósul az AGB Nielsen új, valós idejű nézettségmérési rendszere, akkor mégis átalakulhat a televíziózás: a távvezérlővel tényleg beleszólhatunk majd az élő műsorok alakulásába. Vagy ha nem is mi, de legalább a nézettségmérésben minket képviselő panel tagjai.
A nézettségmérési rendszer ugyanis jelenleg nem képes megmondani, hogy éppen hányan is nézik a tévét, és milyen csatorna műsorát figyelik. A panelben résztvevő háztartásokban elhelyezett nézettségmérő készülékek a nap végén töltik fel az adatokat az AGB Nielsen szerverére, a tévécsatornák szakemberei pedig másnap délelőtt olvashatják csak az előző napi nézettségről szóló gyorsjelentéseket. Akkor pedig már mindegy, hogy a tegnap esti show-t többen nézték volna, ha nem nyúzzák benne harminc percig azt az unalmas vendéget.
A cég új, UNITAM elnevezésű, a digitális televíziózás nézettségméréséhez használt rendszere viszont azonnal képes adatokat nyújtani, a kor- nem- vagy éppen iskolázottság szempontjából az egész országot reprezentáló kiválasztottak otthonában elhelyezett készülékek ugyanis akár állandó kapcsolatban is állhatnak az AGB Nielsen szerverével, a csatornák műsorkészítői pedig egy webes felületen követhetik a nézettség alakulását, és ha valami nem stimmel, hát beavatkozhatnak a műsorfolyamba. Persze nem most, leghamarabb 2009-ben.
Az új típusú nézettségmérő készüléket ugyanis még csak tavaly tesztelték Magyarországon, év végére is csak a nézettségmérésben részt vevő 800 háztartás alig egynegyedében lesz ilyen berendezés.
Azért félbe nem hagynák
A valós idejű nézettségmérés eddig csak a sci-fikben szerepelt (a Menekülő ember című gyilkos valóságshow-ban például innen tudják, hogy Schwarzenegger olyan népszerű), de 2005-ben már tesztelték Moszkvában. Nálunk még 2009-ig várni kell erre a lehetőségre, és akkor is valószínűleg csak pár, nagy költségvetésű élő műsor ideje alatt, külön díj ellenében biztosít majd élő nézettségi számokat a rendszer.
Pár éve ugyan már bemutatták a valós idejű nézettségmérést a magyar csatornák vezetőinek, de akkor még nem voltak túl lelkesek: drágának találták a rendszert. Most viszont a digitalizáció miatt amúgy is le kell cserélni az elavult, analóg készülékeket, így már megérheti a folyamatos adatszolgáltatás megrendelése.
De mire használhatják a csatornák a valós idejű nézettségmérést? Ne legyünk naivak, hiába kapcsol el a fél ország, a Szombat esti láz attól még nem fog félbeszakadni, de azért az élő műsorokat ezentúl sokkal precízebben szabhatják a nézői igényekhez.
„Természetesen szívesen használnánk egyes esetekben ezt a technológiát, persze kérdéses, hogy milyen áron lehet kiépíteni és működtetni a rendszert” – mondta el kérdésünkre Poich Lóránd, a Tv2 programigazgatója, aki szerint az élő, folyamatos nézettségmérést leginkább az élő showműsorokat készítő nagy csatornák tudnák használni. Poich szerint egy kész műsortervet nem lehetne csak a nézettség hullámázása miatt felborítani, de az arányokat akár élő adásban is megváltoztathatnák az adatok ismeretében. A Sztárok a jégenben például nem hagytak volna ki csak azért egy műsorszámot, mert az adatok szerint a nézőket nem érdekli egy-egy fellépő, de például rövidebb vagy hosszabb interjúkat készítettek volna a versenyzőkkel, ha tudták volna, hogy a nézőket pontosan mi érdekli.
„A műsorterv finomhangolását segíthetik az azonnali adatok, az olyan szerkesztői döntések meghozatalát, amit eddig csak egy adással később tudtunk érvényesíteni a műsorokban” –állítja Poich.
„Nagyon érdekel minket ez a rendszer, szinte bármelyik élő adáshoz fel tudnánk használni. Például a reggeli magazinműsoroknál a szerkesztők ezentúl tudnák, hogy melyik vendég érdekli jobban a nézőket, az esti showűsoroknál pedig meg lehetne mondani, hogy érdemes-e kicsit hosszabbra nyújtani az adást” – teszi mindehhez hozzá Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója.
A felhasználási lehetőségek száma végtelen, a 2012-es olimpia közvetítésekor az adásrendező például már tudni fogja, hova kell kapcsolnia, hogy a birkózás vagy a sportlövészet érdekel minket jobban. Szavazhatunk, a véleményünket, pontosabban a minket képviselő paneltagok véleményét pedig azonnal tudni fogják.