Auguszta
-4 °C
2 °C

Zsidó amerikai riporter az angol nyelvű al-Dzsazíra élén

2006.11.24. 11:26
Egy hete indult az al-Dzsazíra angol nyelvű adása, a csatorna washingtoni riportere pedig úgy érzi magát, mint egy bálkirálynő, írja az AFP. Az amerikai kollégák az ország egyik legnagyobb újságírói összejövetelén kézről kére adták Dave Marasht, hogy megtudják, milyen belülről az a csatorna, amit sokan a muszlim világ amerikaellenes szócsövének tartanak.
Az új adás amerikai arca a hatvannégy éves Dave Marash, aki ismert és megbecsült tévériporter, és előzőleg az amerikai ABC csatornának dolgozott. Az angol nyelvű al-Dzsazíra (AJE) célja, hogy a világ eseményeit a nyugati világ szempontjaitól eltérő módon mutassa be, és ledolgozza a BBC és a CNN globális fölényét.

"Minden vetélytársunk, a CNN nemzetközi adása, a BBC és az amerikai csatornák is nyolcvan százalékban Nyugat-Európáról és Észak-Amerikáról híreznek" - nyilatkozta Dave Marash a csatorna washingtoni központjában - Az al-Dzsazíra ezzel szemben nyolcvan százalékban a világ többi tájáról szóló híreket ad le."

Amerikában nem fogják

Bár az angol al-Dzsazíra november 15-i indulása óta több mint 80 millió háztartásba jutott el, az amerikai közönség egyelőre csak az interneten követheti az adást. Erőfeszítései ellenére az AJE egy kábelszolgáltatót sem tudott meggyőzni, hogy adását az előfizetőik számára elérhetővé tegyék.

Marash szerint túlzott naivitás lenne azt gondolni, hogy a kudarcnak nincs politikai háttere, a kábelszolgáltatókra az amerikai jobboldal próbál nyomást gyakorolni. Esélyt lát viszont arra, hogy egy éven belül az Államokban is fogható lesz az AJE.

Know your enemy

"A háború egyik alapvető stratégiai eleme, hogy ismerd az ellenfeledet. Így legrosszabb esetben is elmondhatjuk, hogy bemutatjuk Amerikának az ország ellenségét" - mondta zsidó származású Marash, mikor arról kérdezték, miért dolgozik annak csatornának, aminek az arab nyelvű verziója a zsidóellenes kirohanásoktól és a gyűlöletbeszédtől sem mentes.

Az amerikai kormányzat tagjai tartanak a csatornától, Donald Rumsfeld volt védelmi miniszter az arab al-Dzsazírát propagandaeszköznek nevezte, ami rosszindulatú, pontatlan és a puszta létezése megbocsáthatatlan. "Ezek a félelmek eloszlanak majd, ha elfogulatlanul nézik az adásunkat, ez nem egy politikai vagy kulturális nézeteket terjesztő szervezet, ez egy hírcsatorna" - állítja a bemondó.