Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A hétről hétre leközölt nézettségi listák alapján úgy tűnhet, hogy a kereskedelmi csatornák embermilliókban mérik csupán a sikert, és nem érdekli őket más, csak hogy több nézőt csaljanak a tévé elé, mint a konkurencia. Pedig a kereskedelmi csatornák vezetői is a profitra hajtanak, ezért nem csak az számít, hogy hányan ragadnak a tévé műsora előtt, de az sem mellékes, hogy mindez mennyibe is került. Ha például a Tv2 még a mozipremier előtt levetítené az X-Men 4-et, biztos megnyerné bármelyik szombat estét, vagy legalább egy csendesebb szerda délutánt, de aztán évekig csak az Irigy Hónaljmirigy Show ismétléseit nyomhatnák, azt is csak a jogdíjas számok nélkül, mivel nem maradna több pénzük új műsorokra.
Éppen ezért egy kevésbé nézett műsor is lehet sikeres és egy hárommillió embert vonzó gigashow is lehet óriási pénzügyi bukás. A lényeg tehát hogy minél több embert el lehessen érni, minél kevesebb pénzért. Egyszerű.
Melyik a hatékonyabb?
Ezen szempontok alapján vizsgáltuk meg a két kereskedelmi csatorna vetélkedőjét, hiszen ez az a műsortípus, ahol jelenleg a legnagyobb a küzdelem a Tv2 és az RTL Klub között. Az évek óta nagy sikerrel futó, éppen ezért kicsit elfáradt Legyen Ön is milliomos és a megújulás után váratlanul a nézettségi listák élére törő Áll az alku ugyan nem egy időben megy, de azért nem merő rosszindulat összehasonlítani, hogy melyik vetélkedő ér el olcsóbban egy nézőt. (Vagy hogy melyik műsor termel nagyobb nézettséget arányosan kisebb pénzügyi ráfordítással, esetleg melyik műsor egy nézőre jutó költsége a legalacsonyabb. Egyre megy).
Természetesen a végső igazság a Tv2 és az RTL Klub főkönyveiben található, de ha nem vesszük figyelembe a licencdíjakat (mindkét műsor külföldi licenc), a stúdió költségeit, illetve a személyi kiadásokat (még akkor is, ha minden bizonnyal Vágó István több pénzt kap, mint Gundel Takács Gábor), akkor a műsorban kiosztott nyeremények összege is sokat elárul egy-egy műsor hatékonyságáról.
Nézettség
A nézettségi versenyt májusban egyértelműen az Áll az alku nyerte, hiszen a Tv2 táskanyitogatós vetélkedője átlagosan 1 728 246 nézőt ért el, és a legnézettebb adást az AGB Nielsen statisztikai adatai alapján 1 947 374-en látták. A Legyen Ön is milliomosra eközben átlagosan csak 1 512 122 embert érdekelt, és a legsikeresebb adást is csak 1 750 521 nézőt ültetett a képernyők elé.
A hirdetési elszámolásokban figyelembe vett 18 és 49 év közötti korosztályban még ennél is nagyobb a két műsor nézettsége közti különbség, hiszen míg Gundel Takács Gábor vetélkedőjét átlagosan a korcsoport 623 316 tagja látta, addig Vágó István műveltségi kérdései, meg persze az azokra érkező válaszok 451 148 embert kötöttek le.
Nyeremény
Mindehhez azonban hozzá kell venni, hogy míg a Legyen Ön is milliomos készítői mostanában nem nagyon nyitották ki a bukszájukat, addig az Áll az alku két kézzel szórja a pénzt, és ráadásul nem is éppen komótos tempóban.
Az RTL Klubon legfeljebb negyvenmillió forintot, míg a Tv2-n ötvenmilliót lehet nyerni, ennek ellenére a Legyen Ön is milliomosban bruttó 22 millió 300 ezer forintot vittek el májusban, az Áll az alku pedig 105 millió 520 ezer forintot osztott ki, meg egy darab egyforintost és egy hétvégi nyaralást. (Itt ragadnánk meg az alkalmat, hogy amúgy közönségszolgálatilag elmondjuk, hogy mindkét játékban bruttó összegről van szó, ráadásul az Áll az alkuban a játékos még felez is a telefonos játék nyertesével, vagyis a fődíj Vágó Istvánnál valamivel több, mint nettó 25 millió forint, Gundel Takács Gábornál pedig körülbelül 15 millió forint, de utóbbinál ketten örülhetne ekkora összegnek).
Mindebből nem nehéz kiszámolni, hogy amíg az Áll az alkunak egy néző 2,77 forintjába került (összesen 38 021 411-an látták májusban a vetélkedőt), addig a Legyen Ön is milliomosnak csak 67 fillérjébe volt egy néző (34 778 802-an látták a vetélkedőt egész hónapban).
Ha csupán a reklámozóknak oly kedves 18 és 49 év közötti korcsoportot nézzük, akkor az Áll az alku 7,69 nyereményforintért éri el a korcsoport egyetlen tagját, míg a Legyen Ön is milliomosnak mindössze 2,14 forintjába kerül mindez.
Meddig bírják?
Persze az Áll az alku óriási nyereményei lehet hogy nem kifizetődőek rövid távon, de egy új műsor kezdeti felfuttatását minden bizonnyal nagyban segíti, ha óriási összegeket nyernek akár hetente többször is.
A vetélkedő megújulása óta kiosztott több mint háromszázmillió forintot az általunk megkérdezett szakértők szerint szinte biztos hogy nem hozta vissza a műsor, de valószínűleg ez nem is cél, ezúttal talán tényleg a nézettségi verseny megnyerésére és a vetélkedő bejáratására hajtana a Tv2-nél.
Az más kérdés, hogy meddig lehet bírni ilyen kiadásokkal, hiszen a Tv2 még csak biztosítást sem kötött a túl nagy összegű nyeremények kockázatának kompenzálására, mint ahogy információink szerint a Legyen Ön is milliomos, a műsor első évében. Igaz az Áll az alku kevésbé rizikós vállalkozás, hiszen míg a Vágó-vetélkedőbe jelentkezők általános műveltségét nehéz volt megjósolni, addig azt valamivel könnyebb, hogy százból hányszor találnak rá a főnyereményt rejtő táskára az Áll az alku játékosai.
Nem a pénz a legfontosabb
"A Tv2 igyekszik olyan műsorokat készíteni, amelyek önállóan is nyereségesek, így az Áll az alku körüli reklámblokkok értékesítéséből és a vetélkedőhöz kapcsolódó sms-játékokból befolyó nyereség meghaladja a műsor költségeit" - állítja Poich Lóránd, a Tv2 programigazgatója, aki azért azt is hangsúlyozza, hogy az Áll az alku sikere miatt a Tv2 más főműsoridős műsorainak nézettsége is jelentősen nőtt, így a vetélkedőnek a konkrét üzleti hasznon kívül egyéb pozitív hatásai is vannak.
Poich szerint egyébként nem a fődíj nagysága a legfontosabb tényező egy vetélkedő sikerében, de azért az fontos, hogy legyen tétje a játékosok döntéseinek. Éppen ezért az Áll az alku szabályait úgy alakították ki, hogy adásonként átlagosan körülbelül három millió forintot vigyenek haza a játékosok.
"Nem a főnyeremény, hanem a nagy siker vagy a nagy bukás számít" - állítja Gonda Péter, a Legyen Ön is milliomos producere is, aki szerint hamar ráunnának a nézők, ha a Vágó-vetélkedőben minden héten elvinnék a főnyereményt. Gonda szerint a fődíj emelésével is csak időlegesen nőne az érdeklődés, és egyébként is volt már olyan játékosuk, aki nagyon unalmasan nyert ötmilliót, míg valaki képes volt a tévék elé szögezni a nézőket, annak ellenére, hogy aztán csak pár százezer forintot vitt haza.