Botránygyanús filmplakát

2002.11.12. 12:19
A keresztet és horogkeresztet egyesítő filmplakátot nem közölték az újságok, bár a Benetton egykori reklámtervezőjének munkája nem törvénysértő.
Costa-Gavras Ámen című filmjének magyarországi forgalmazója, a Budapest Film számít arra, hogy a katolikus egyház esetleg tiltakozni fog a holokausztról szóló, valós eseményeket feldolgozó alkotás kapcsán - közölte Berecz Katalin, a Budapest Film munkatársa az MTI-vel.

A görög származású Oscar-díjas rendező filmje Kurt Gerstein SS-tisztről szól, aki úgy tudta, hogy a Cyklon-B gázt a tífusz megfékezésére szállítják a haláltáborokba. Amikor megbizonyosodik arról, hogy a gázt nagy töménységben emberek meggyilkolására használják, egyebek között az egyházat - XII. Pius akkori római pápát - igyekszik rábírni a holokauszt elleni állásfoglalásra. Ám az egyházfő hallgatott.

Berecz Katalin szerint a katolikus egyház nyilvánvalóan védeni fogja saját álláspontját, de a 2002-ben készült film - hangsúlyozta - éppen azokról a papokról szól, akik felemelték a szavukat, és mindent elkövettek, hogy nyilvánosságra kerüljön a holokauszt ténye.

A zsidó egyház nem tiltakozik, ellenkezőleg, fontosnak tartja a film bemutatását - tette hozzá, utalva arra, hogy a Budapest Film a Magyar Zsidó Kulturális Egyesülettel közösen szervezte a premier előtti vetítést.

Szavai szerint a dokumentarista jellegű film - amely indult az ez évi Berlini Filmfesztiválon - nem kíván sokkolni, a haláltáborokat nem láttatja, 132 perc alatt elmesél egy valós történetet.

A Magyarországon mindössze három kópiával futó francia-német film - amely Rolf Hochhuth A helytartó című drámája alapján készült - csütörtöktől látható a Mammut, a Művész és a Puskin moziban.

A filmforgalmazó elmondta, hogy a kis költségvetésű, angol nyelvű, feliratos művészfilmet - a heves vitát kiváltó reklámkampány ellenére - Franciaországban kedvezően fogadták.

Berecz Katalin nem találja sértőnek a keresztény keresztet és a náci horogkeresztet "egyesítő" motívumot a film reklámplakátján, amelyet a Benetton egykori reklámembere, a viharos kampányairól elhíresült Oliviero Toscani készített.

A filmnek el kell jutnia a nézőkhöz, és a figyelemfelkeltő plakát abban segít, hogy a filmben ábrázolt tények közismertté váljanak - hangsúlyozta.

Ismertetése szerint az Önszabályozó Reklám Testület október 28-i véleményében egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy a plakát magyar jogszabályokba, illetve etikai előírásokba nem ütközik.

Berecz Katalin szólt arról, hogy a külföldön bírált és egyes magyar kritikusok által is botrányosnak ítélt plakát címlapon való megjelentetését a Pesti Műsor először elutasította, később azonban úgy döntött, elfogadja az említett reklámtestület állásfoglalását; a Pesti Műsor szerdán megjelenő számának címlapja az Áment fogja reklámozni.

A Pesti Est cím- és hátlapon sem volt hajlandó lehozni a plakátot, amely a már megjelentetett különszám belső oldalán szerepel. A Budapest Film e két nyomtatott orgánumon kívül még a Mai Napban hirdetett volna, amely szintén elutasította a reklámanyag közzétételét. A napilap indoklása szerint a plakát kifejezetten alkalmas arra, hogy az olvasók nagy részének vallási érzelmeit vagy jó ízlését sértse.

Kitért arra, hogy a Toscani-féle plakát már látható az utcákon, illetve 20 ezer szórólap készült egyik oldalán az ominózus reklámfelülettel, hátoldalán pedig tartalmi ismertetővel.