Az ötlet halott?

2003.09.22. 21:34
Az ARC kreatívjai azt állítják, nem az egyik osztrák reklámügynökségtől lopták plakáttervüket. Bár mindegy, mert az eredeti ötletek szerintük már amúgy is kihaltak.
Válts nézőpontot! Az ARC plakátpályázat hirdetésének szlogenje és a három szervező különböző bőrszínű arcok mögül előtűnő vonásai egyesek szerint kreativitásra buzdítanak. Mások viszont úgy értelmezték, a kompozíció a mindnyájunkban benne rejlő Geszti Péterre utal.

Egyik megoldás sem ad magyarázatot azonban arra, hogyan találkozhattunk az óriásplakáton látható jellegzetes vizuális megoldással egy német-osztrák reklámügynökség munkái között. A Jung von Matt tervén egy fehérbőrű ember arca mögül bukkan elő az ázsiai férfié. A plakát a bécsi Schauspielhaus-ban játszott Marco Polo csodás világa című színielőadást hirdette, ez év januárjától februárig.

Véletlen

A feltűnő hasonlóság a véletlen műve, mondta kérdésünkre a plakátot tervező Fatér Barna. Ahogy Geszti Péter, úgy ő sem hallott még a többek közt a BMW-nek, az AOL-nak vagy a Boschnak is dolgozó német-osztrák cégről. Fatér Barna szerint erre a sémára amúgy is rengeteg ötlet épül manapság.

Az ARC project egyik alapítója úgy vélte, az "originális ötletek ritkák manapság", és tulajdonképpen "mindennek van már előképe", így felesleges hajszolni az egyéni megoldásokat. Geszti - elmondása szerint - később látott is egy, az általuk tervezetthez hasonló munkát, igaz ott "csíkokból állt össze az arc". Sőt, az ARC plakátpályázat hirdetési tervei közt szerepelt egy puzzle-darabokból kirajzolódó kép, de Fatér Bana biztos volt abban, hogy találtak volna ahhoz is hasonlót.

"Nem tartottam fontosnak, hogy egy ARC plakátkiállítás hirdetése hú de eredeti legyen" - mondta Fatér. Bár a megjelent verzióról sokat vitáztak a csoporton belül, erősebben koncentrálták a hirdetés jelentésére. A faji előítéletek problémáját feszegető plakátok visszhangja azonban elmaradt az általuk várttól. "Ehhez a témához még mindig nem mernek nálunk hozzányúlni" - adott magyarázatot a langyos fogadtatásra a tervező.

A Jung von Matt bécsi fiókjával minden igyekezetünk ellenére sem sikerült felvenni a kapcsolatot, így továbbra is kérdéses, hogy színházi plakátjuk saját kreáció, vagy szintén a tudatóceánban úszkáló ötletekből merítették az ihletet.