További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
egy teljesen érthetetlen rendszert képernyőre vinni minimum vakmerő vállalkozás |
Ha minden előzetes ismeret nélkül azt hallanám, hogy mostantól a TV2 bírósági show-val száll ringbe délutánonként, akkor kölcsönvenném Pierrot-tól azt a grimaszt, amelyikkel a Megasztárban szavak nélkül, arcban mondja el, hogy "itt valaki nagyon hülye, és nem én vagyok az". De tudható, hogy ez a műsortípus tengerentúli szövetségeseinknél übersiker, az amerikaiak nagy lelkesedéssel nézik, ahogy a tévében jogerős ítéletet hoz a sztárbíró. Ezért feledve dr. Erős Pált és az MTV-n futott Nem jogerős tapasztalatait, ez kell nekünk. Vagy ez kelljen.
Csakhogy az amerikai jogrendszerben eleve sokkal involváltabb az állampolgár, mint a miénkben. Hogy paragrafust avatatlanul paragrafusba ne öltsünk, elég az esküdtszék intézményéről megemlékezni, az ítélethozatal laikus komponenséről, ami nálunk teljesen ismeretlen. Amerikában bárki lehet esküdt, de nálunk a bárkiből legfeljebb tanú lehet, ha sehogy nem tudja kihúzni belőle magát. Magyarországon a joghoz elsősorban nem a közszolgálat, hanem az érthetetlenség fogalma társul. Egy teljesen érthetetlen rendszert képernyőre vinni pedig minimum vakmerő vállalkozás kvázi-főműsoridőben.
Nem is annyira kvázi, mivel ilyenkor kéne elkapni a nézőt, hogy aztán legyenek, akik maradjanak velünk, mert következik a Tények Bárdos Andrással és Máté Krisztinával.
Rossz nézni. Ez a legszembetűnőbb jellemzője ennek a műsornak. |
Rossz nézni. Ez a legszembetűnőbb jellemzője ennek a műsornak. Rossz látni a színészkedésre vetemedett jogászok vergődését, hallgatni a teljesen érdektelen személyi adatok felolvasását, félrenézni, ahogy a középiskolai színjátszókörből szabadult peres felek és tanúk próbálják kitalálni szerepüket, amit valószínűleg csak hozzávetőlegesen ismertettek velük a spontaneitás végett.
Kapunk aztán egy sztorit, egy egészen valószerűtlen, már-már misztikus történetet, ahol a vádlott megkísérelte ugyan az emberölést, de csak mert hirtelen eszébe jutott, hogy valaha ugyanígy ölte meg a sértett az ő anyját... hát, a mostanában gyengélkedő Barátok köztben is az álmokból kerül elő - jobb híján - az igazság, viszont még az is hihetőbb volt.
a törvény szürke gallérját felhajtja, szürke kalapját szürke szemébe húzza |
Így persze könnyű dönteni. Katalin bírónő ítéletet hirdet - ám anélkül teszi ezt, hogy a néző a legcsekélyebb betekintést nyerhetne abba, hogyan is lesz egy gyilkossági kísérletből két év felfüggesztett. Szó esik valami részletes indoklásról, amit írásban megkapnak az érintettek, de hogy miért pont ennyi, és milyen körülmények közt szabad majdnem vízbefojtani mostohaanyánkat, arra nem derül fény. De mit csinál a gép? A törvény, ahogy szokott, árnyékban marad, szürke gallérját felhajtja, szürke kalapját szürke szemébe húzza, kamerán kívül int és bólint aprókat, és hiába a kökényszemek sírása vagy fogaknak csikorgatása, elnyomja őket az igazsággép recsegése, működünk tovább, helyére kerül egy új tégla, álmában csönget egy picit, legyen, ahol lett, legyen, ahogy van, nem csinált semmit, mert amit csinált, az is csak történt vele. Köszönöm, Katalin bírónő, tisztelt bíróság, tisztelt bírónőség. Ennyi elég. Nincs több kérdésem.