Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Csökken a sajtószabadság Kelet-Európában

2008.04.25. 15:32
Szlovákiában és Romániában is negatívan befolyásolják a sajtószabadságot a változó törvények, a kelet-európai politikusok pedig a magukénak gondolják a közszolgálati adókat, írja az Economist. Az egyetlen jó hír, hogy Oroszországban még rosszabb a helyzet.

A rossz törvények, a politikusok beavatkozása, a politikailag aktív sajtómágnások és a közszolgálati média átpolitizálódása miatt szűkül a sajtószabadság Kelet-Európában, áll az Economist elemzésében. A hetilap idéz a Freedom House jövő héten megjelenő éves jelentéséből, amiben azt álítják, hogy az egész világon az egykori kommunista országokban hanyatlott a legnagyobb mértékben a sajtószabadság.

Az amerikai jogvédő szervezet szerint a visszaesés nagyobb volt, mint Afrikában, Ázsiában és Latin-Amerikában. Ezért Lettországnak, Szlovákiának, Szlovéniának és Lengyelországnak is rosszabb osztályzatokat adnak majd, főleg a közszolgálati adókon érzékelhető átpolitizálódás miatt. "A politikusok a magukénak gondolják ezeket a közszolgálati adókat"- mondta az Economistnak Soros György egyik munkatársa, aki a térség közszolgálati médiumainak helyzetéről ad ki rendszeres jelentéseket.

A szlovákok új sajtótörvényt hoztak

A hetilap hosszan foglalkozik a júniusban életbe lépő új szlovák sajtótörvénnyel, ami komoly bírság terhe mellett kötelezi a szerkesztőket, hogy a cikkek szereplőinek válaszát további kommentár nélkül közöljék. Marek Madaric szlovák kulturális miniszter szerint a törvény nem veszélyezteti a sajtószabadságot, "csak a közérdeket emeli a kiadók érdekei fölé". Még az is kérdés, hogy Robert Fico szlovák kormányfő hogyan alkalmazza majd az új törvényt.

Fico az őt bíráló újságírók kérdéseire már most sem válaszol, és egyes napilapokat prostituáltnak nevezett. Ez több újságíró szerint is Vladimir Meciar tekintélyelvű kormányzásának sötét napjait idézi, pedig Fico elődjének, a reformjaiért külföldön dicsért Mikulás Dzurindának is voltak összecsapásai a sajtóval.

Romániában is erős a politikai befolyás

Romániában az alkotmánybíróság helyreállította azt a kemény rágalmazási törvényt, ami büntethetővé teszi a sértést. Ennél viszont sokkal inkább visszaveti a sajtószabadságot az, hogy fősodorbeli média zöme három politikailag aktív nagybefektető birtokában van, és a közszolgálati műsorokban is politikai befolyás érvényesül.

Az Economist szerint az EU-csatlakozás sikeres lebonyolításával a politikusok most már úgy érzik, hogy szabadabban élhetnek a hatalommal. Az átpolitizált közszolgálati média hasznos eszköz a választók manipulálására, különösen akkor, ha a kereskedelmi televíziózás is baráti befektetők kezében van.

Oroszországban jóval kényesebb a helyzet, nemrégiben például a Moszkovszkij Korreszpongyent című orosz lap közölte a híresztelést, hogy Vlagyimir Putyin elnök egy tornásznővel folytat viszonyt. Miután Putyin rázúdította haragját a lapra, az újságot a saját kiadója zárta be. "Az ilyesmi elképzelhetetlen Közép- és Kelet-Európa új EU-tagállamaiban, legalábbis egyelőre" - fejeződik be az Economist írása.