Bacilus News

2002.02.13. 08:18
Néha az az érzésem, inkább hallgatni kellene arról, amiről írok. Hagyni a közös szennyest a mosógép mögött megbűzhödni, aztán a lassú penészedés enyészetében porrá omolni. De mégis muszáj legalább a bajusz alatt morrantani egyet: büdös van. Az RTL Klub influenzahíradójáról lesz szó.
Röviden, mert sok szót nem érdemel, azonosítsuk a műsorfajtát, mint valami kellemetlen pfujbogarat. Természetesen szó sincs hírszolgáltatásról. Reklámhordozó felületről van szó csupán, az influenzahíradó nem más, mint egy műsorként elszámolt tévéspot.

Hogyan jön létre az ilyen műsor? Netán halaszthatatlanul felmerül, hogy ezekben a zegernyés téli hónapokban minél részletesebb információkat kapjon a közönség az influenzáról? Netán megvakarja közös kobakját a csatorna műsorszerkezetét összeállító agytröszt, és meghajolnak a vírushírigény előtt? Vagy törvény kötelezi az RTL-t arra, hogy - a koraszülött kampánynyitás alkalmából - a magukat vírusnak vallóknak is nyilvánosságot biztosítson?

Vagy esetleg egyenesen a gyógyszergyár kereste meg a tévét azzal, hogy valami exkluzív reklámot szeretnének, lehetőleg a közszolgálat álarca mögé bújtatva. Az exkluzivitás megoldva: az Influenzahíradó ugyan késő este kerül adásba, de a hírek közreadásááért önprofitjából áldozó gyógyipari vállalat reklámja - bögréstül - minden ajánló végén ott fityeg, márpedig azok végigkísérik a délutáni műsort. Ínycsiklandozó szövegük van egyébként: valami olyasmi, hogy ha szeretne többet tudni a kórról, akkor nézze.

Maga az úgynevezett híradó pedig - és itt muszáj elemelkedni a megszokott újmanierista finomkodástól - a tévénéző szájbafingása. Itt van például a mai híranyag teljes egészében: nyugodtan tartózkodhatunk hidegben, csak akkor öltözzünk fel rétegesen. Ennyi. Ez a minimum közhelyesnek nevezhető bölcsesség telik egy olyan műsortól, amely híradó néven próbál érdeklődést kelteni. Valószínű egyébként, hogy ennél kevésbé hírszerű semmi nem lehet; hiszen ha nem öltözünk fel, akkor a hidegben fázni kezdünk, tehát az információ, miszerint hidegben érdemes felöltözni, úgyszólván egyidős a zöld szemesostorossal.

Mi sem egyszerűbb, mint beszólni, ugye. Pedig nincs abban semmi kivetnivaló, hogy egy gyógyszergyár kijön valami új aromával megbolondított paracetamollal, és aztán megkísérli értékesíteni - erről szól a kapitalizmus. De hát nem is a reklám tényével van a probléma, hanem az RTL és a vegyipari multi marketingeseinek impotenciájával, ahogy előbb kisütötték, hogy a valódi műsornak álcázott reklám a leghatékonyabb, aztán a lehető legolcsóbb jelmeztervezőre bízták az álarcot.

Csak ennyi a gond, tényleg. Mert hát szinte semmi kreativitás sem kell ahhoz, hogy az influenza tematikájához kötődő, de ennél mindenképp nagyobb érdeklődést kiváltó műsort csináljunk, ha már elhatároztuk, hogy folyamatosan változó programmal fogunk operálni. Még az is többet érne, ha elektronmikroszkóp alatt összeeresztenének néhány harci bacilust, és pitiáner gladiátorviadalukért izgulhatna a zsebkendőjét szorongató célközönség. Sőt: elég volna egy gyermekrajz-sorozat takonytémában, vagy akármi a napi fraktáltól a hópelyhek varázslatos életéig. Felöltözni mindenestere már megtanultunk korábban, a teljesen hülyék meg úgysem vesznek gyógyszert.