Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A Fókuszt mindenki ismeri, nincs még egy a hazai tévéműsorok közül, amit napi egy-kétmillió ember nézne közel tíz éve folyamatosan. A Fókusz sok mindenre jó, például nagyszerű beszédtéma a vacsoraasztalnál ("láttad, drágám, a szűzhártya-helyreállító operációt a tegnapi adásban?"), fél-ismeretlenekkel folytatott kínos társalgáskor tökéletes mentsvár ("apropó, képzelje, a hölgynek pénisze is volt!"), nem utolsósorban pedig médiatudorok kedvelt példája a televíziós bulvárszemétre.
A szenvedés és nyomorúság áruba bocsátása adott, a jelenség feletti aggodalom pedig egyaránt burjánzik a nézők, a tévékritikusok és szabályozók körében. Hammer Ferenc médiaszociológus azonban az évtizedes közhelyek mögé tekintve elemzi a Fókuszt. Pontosan miért ciki? Miért káros? Miért nem az? Mit mutat, hogyan és főképp: miért?
Néma szereplő
A kötetből kiderül, hogy a mindenkori Fókusz-néző két-háromnaponta találkozik szegényekkel, akiket a műsor jellemzően nyomorúságos, konfliktusokkal és testi problémákkal terhelt csoportként ábrázol.
A vizsgált riportokban a szereplők megjelenítésének fele beszéd nélküli történet, az összes megnyilatkozás kétharmada a riporter szájából hangzik el, azaz a néző nem az érintettől ismeri meg a történetet. A riportok nem magyaráznak, nincs szó összefüggésekről vagy folyamatokról. A Fókusz szegénye tehát gyakran néma, de akkor sem szószátyár, ha megszólal. A több mint háromszáz Fókusz- riportot tartalmazó mintában a leghosszabb riportalanyi megnyilatkozás is csak 58 szóból áll: egy szomorú anya szájából hangzik, aki a spirálos fogamzásgátlás és a szex közbeni óvszerhasználat sikertelenségéről beszél, két hermafrodita gyermeke kapcsán. Hammer felhívja a figyelmet: szerkesztői döntés az is, hogy a szegénységriportok kétharmada fény nélküli, homályos képeket mutat - a szerző által megkérdezett Fókusz-szerkesztők szerint egyszerűen azért, mert az valahogy beleillik a történetbe, összefügg a fizikai széthullás tematikájával.
Kettészakadt társadalom
A könyv tudományos mű, de nemcsak társadalomkutatónak és tévéseknek érdekes olvasmány. Mindenkinek hasznos, akivel megtörtént már, hogy a Fókusz előtt ragadt, és - tegye a szívére a kezét! - kevés ember akad, akivel még soha. Hammer több oldalról közelít: a riportok elemzésén kívül a hazai bulvárforradalom jellegzetességei mellett a Fókusz történetére, fogadtatására, műfaji jellegzetességeire is kitér, illetve tárgyalja a társadalmi szövevényt, amelyben ez a kulturális termék létrejött és működik.
Hammer összegzése szerint a műsor maga is hozzájárul a társadalom kettészakadásához azzal, hogy a szenvedés övezte, helyzetükért kizárólag magukat okolható számkivetettek csoportjára, és az életüket eredményeik alapján meghatározott komfortban élő többiekre osztva ábrázolja. A szenzációra törekvő műfaj gátat szab annak, hogy megismerjük az egyes ember valódi helyzetének és a probléma valódi szélesebb, társadalmi, politikai körülmények közé ágyazott okát. Hammer Ferenc szerint a műsor ráadásul "rátesz két lapáttal az illető helyzetre", vagyis a valódinál szomorúbb sorssal ábrázolja a szereplők életét.
A közszolgálati köntösbe bújtatott szenzációműfaj ideáltípusa a műsor, ami a nyomorúságon túl, mögött és felett nem mutat, a körülményeket, az állami, szociálpolitikai felelősséget kívül rekesztve, az egyes ember felelősségében állapítja meg a szenvedés okát. Mindezt a mindenható nézettség versenyében, ahová a tévészegény kizárólag szenvedése, nyomorúsága okán nevezhet.
Hammer Ferenc
Közbeszéd és társadalmi igazságosság. A Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése
Gondolat Kiadó, 2006.