Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Magyar Reklámszövetség szerint etikátlan, vagyis sérti a Reklámetikai Kódexet az Invitel tavaszi reklámkampányának egyik hirdetése, amin két, szigetelőszalaggal szorosan összekötözött rózsaszín miniszoknyás nő kereng egy repülőtéri csomagkiadó futószalagon, testükön bilétával, miközben a reklám szlogenje, a cég új ADSL-csomagjaira utalva azt kiáltja, hogy "Megérkezett a csomagod!"
Humoros vagy kannibál?
A Magyar Reklámszövetség azután kezdett el vizsgálódni, hogy a Tűsarok elnevezésű internetes site-ot, és egy ideig a Magyar Narancs női mellékletét is kiadó Anyahajó Kulturális Egyesület panaszt tett a reklám ellen. Az egyesületnek már nem ez az első feljelentése, legutóbb a Burger King új csirkés szendvicseit hirdető plakátok ellen tettek panaszt, mivel szerintük a sztriptízbárban, vigyorgó férfiak előtt rúdon pörgő sült csirke, és a guggoló nőre emlékeztető padlizsán sértő és megalázó helyzetben ábrázolja a nőket, sőt az egyesület szerint még a kannibalizmus propagálása is felmerül.
A Magyar Reklámszövetség akkor elutasította az egyesület panaszát, mivel véleményük szerint a "reklám - bár a női testtel és az ahhoz való viszonyulással állítja termékét párhuzamba - nem veti fel a közerkölcsbe ütközés etikai aggályát, mert mindezt kedvesen és humorosan teszi, így a közvélemény számára nem sértő".
Reszkess, Cerbona!
Az egyesület vezetőit éppen ezért meglepte, hogy a Magyar Reklámszövetség ezúttal igazat adott nekik, és állásfoglalásában kimondta, hogy a reklám sérti a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normáit, bár nem igazán értették az érvelést, miszerint nem az összekötözött nőkkel, hanem a hiányos információkkal van a baj. A reklámszövetség közleménye szerint ugyanis "a tárgyalt reklám az internet világában jártas fogyasztók számára ismert személyeket (ún. bloggereket) ábrázol és így az üzenet képi megjelenítése is érthetővé (érthetőbbé) válik". Már, ha valaki jártas az internet világában.
"Az Invitel hirdetése egyszerű tárgyként kezeli a nőket, de mégsem reménykedtünk abban, hogy a reklámszövetség etikai bizottsága elítéli a reklámot, hiszen a nőket szexuális tárgyként, sőt elfogyasztandó ételként beállító Burger King-reklámot is viccesnek és kedvesnek találták" - állítja Pál Kata, a Tűsarok egyik szerkesztője, aki szerint azért nem keresték meg panaszukkal az Invitelt, vagy a hirdetést készítő reklámügynökséget, mert nem azt akarják elérni csupán, hogy a sértő reklámok tűnjenek el a közterületekről és a médiából, hanem hogy panaszaik nyomán a Reklámetikai Kódexbe is bekerüljön a nők, gyerekek és idősek méltóságának védelme.
"Szeptember végén aláírjuk az új Reklámetikai Kódexet, de eddig még hivatalosan nem keresett meg minket egyetlen civilszervezet sem, hogy szeretnék, ha a nők védelmével is külön passzusok foglalkoznának" - nyilatkozta az üggyel kapcsolatban Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.
A hatályos etikai kódex szerint egyébként a "reklám nem tartalmazhat népek, nemzetiségek, etnikumok, nemek vagy korosztályok közötti hátrányos megkülönböztetést, illetve nem támogathat ilyen nézeteket", az új, várhatóan szeptember 26-án hatályba lépő etikai szabályzat szerint viszont már ismeri a szexuális hovatartozás, vallási kötődés, vagy fogyatékkal élőkkel kapcsolatos hátrányos megkülönbözetést is.
"Minden civil kezdeményezésnek örülünk, és a javaslatokat vitára bocsátjuk a szakmán belül" - teszi hozzá dr. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség jogásza, a kódex egyik kidolgozója.
Az Anyahajó Kulturális Egyesület egyébként nem épített ki sajtófigyelő rendszert, de biztosak abban, hogy az igazán sértő hirdetésekre felhívja a figyelmüket a Tűsarok majdnem ezer fórumozójának valamelyike. A továbbiakban is beadványokkal bombázzák majd a Magyar Reklámszövetséget, várható hogy feljelentik Marinát, aki a marketingben teljesen szokatlan módszerrel, mellméretével próbál eladni egy egész lakóparkot ezzel szégyent hozva a női nemre, illetve a Cerbonát, amely egy afroeurópai nővel hirdeti új, barna száraztésztáit, a soha meg nem unható ráutalással, miszerint "Próbálta már barnával?".
El kéne vonatkoztatni?
A hirdetést készítő Café Reklám nyilatkozatban tiltakozott a véleményük szerint a reklámszakma függetlenségét is sértő döntés ellen.
"Véleményük szerint a hirdetés egy mesterségesen előállított, szimbolikus kép, azaz reklámfotó. Szerintük az elvonatkoztatás minden reklám értelmezéséhez szükséges, mert ha a valóságtól való eltérés etikai vétség lenne, akkor valamennyi reklámot érhetné támadás" - áll a reklámügynökség nyilatkozatában.
"A reklámok például gyakran viccelődnek a kopasz embereken, sőt néha gúnyt is űznek belőlük, mégis a kopaszok érdekvédelmi szervezetei eddig soha nem tiltakoztak" - jegyezte meg a reklámszövetség döntésére reagálva Gábor Iván, a Café Reklám ügyvezetője, aki szerint a hirdetés senkit nem akart megsérteni, csak az Invitel ADSL-csomagjait akarta figyelemfelkeltő módon, a konkurenciától eltérő vizuális eszközökkel megismertetni a fogyasztókkal.
Gábor Iván sem tudott választ adni arra, hogy a Magyar Reklámszövetség miért gondolta azt, hogy a képen két blogger van összekötözve, a plakáton ugyanis az Invitel két arca, Ivett és Vivien simulnak egymáshoz. A két lány természetesen nem létező személy, modellek alakítják őket az Invitel több más hirdetésében is, sőt saját honlapjuk is van. Talán ez utóbbi miatt nézhették őket bloggernek a bizottság tagjai.
"A kampány már lezárult, így még csak mérlegelnünk sem kell, hogy a semmilyen jogi következménnyel nem járó döntés után eltávolítsuk-e a plakátokat" - tette hozzá Gábor Iván, aki szerint a Magyar Reklámszövetség elmarasztaló ítélete semmit nem változtat az Invitel és a Café Reklám kapcsolatán.