Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A Sztárok a jégent a Tv2 szuperprodukciónak szánta, a jégpályán csetlő-botló sztárok viszont nem szakítottak akkorát, mint a csatorna remélte. A műsort az első adás után már minden péntek este megverte az RTL Klub valamelyik nem túl drága filmje, szombatonként viszont általában a Tv2 nyert: az RTL Klub ugyanis nem tudta eltitkolni, hogy a Címlapsztori című, amúgy Golden Globe-díjas amerikai sorozat valójában a Betty, a csúnya lány remake-je.
Ráadásul a Sztárok a jégen kifejezetten rosszul teljesített a 18 és 49 évesek körében, hiába nézték többen a Tv2-t, mint a konkurenst, ha a reklámelszámolásban használt fiatal, keresőket tartalmazó célcsoportot nem nagyon érdekelte Hujber Ferenc és Nagy Feró szerencsétlenkedése.
Igazi nagy előnyt még a döntő sem tudott magának kikönyökölni: igaz ugyan, hogy április 21-én a teljes lakosság körében 1 507 160 nézőjével alaposan elverte az ellene küldött, ezerszer látott Dumb és Dumber 2-t (902 723 néző), de a 18 és 49 év közöttiek körében az AGB Nielsen nézettségmérési adatai alapján már csupán 5046 nézővel verte meg a vígjátékot. Ez pedig ugyebár jócskán a statisztikai hibahatáron belül van, vagyis igazi győztes nincs. Illetve mégiscsak, már ha figyelembe vesszük, hogy az RTL Klub egy már ezerszer ismételt, a tizet vesz tucattal vihet akciós csomagban megvásárolt amerikai filmmel ért el ugyannyi embert, mint a Tv2 egy méregdrága showműsor utolsó, nagyszabású, drága kampánnyal beharangozott döntőjével.
Éppen ezért elsőre meglepőnek tűnhet, hogy a Tv2 hivatalos közlése szerint "a nézettség, a kereskedelmi siker és a sajtóvisszhang valószínűsíti, hogy Hujberék nem az utolsó korcsolyázó sztárok voltak a TV2 történetében".
Egymilliárd esett seggre
De mennyibe is került a Sztárok a jégen, és milyen egyéb bevételeket hozhatott a csatornának? Természetesen mindezt a Tv2 üzleti titokként kezeli, ezért csak saccolni tudunk, meg iparági szereplőket faggathatunk. Megtettük.
Az általunk megkérdezett szakemberek szerint egy ilyen, látványos műsort körülbelül egymilliárd forintból lehet előállítani jelenleg, vagyis a tizenhat részből álló műsor megközelítőleg harmincmillióba került adásonként. Hetente ugyebár hatvanmillióba.
Abban az általunk megkérdezett médiaügynökségi szakemberek mind egyetértettek, hogy ezt a befektetést a csatorna nem tudta csupán a reklámidő értékesítéséből visszatermelni, annak ellenére, hogy a Tv2 és az RTL klub reklámértékesítési rendszere is úgy van kialakítva, hogy minél alacsonyabb a nézettség, annál drágábbak a reklámhelyek.
A szponzorok hozzák a pénzt
Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról, hogy a sorozat viszonylag jól futott a Tv2 célcsoportjának tartott nők körében, ráadásul a csatornának információink szerint több százmilliós bevétele volt a szponzorációs szerződésekből. Vagyis több százmilliót fizettek cégek a tévének a konkrét nézettségi adatok ismerete nélkül, csak azért, mert úgy gondolták, hogy megéri nekik, ha a műsort összekapcsolják a nézők a termékeikkel.
"A Sztárok a jégennel teljesültek a csatorna elvárásai, hiszen a műsor nézettsége meghaladta a Tv2 főműsoridős átlagát. Különösen jó számokat hozott a műsor a Tv2 számára fontos 18-49 éves magasan iskolázott célcsoportban (40,6 százalék) és a 18-49 éves nők körében (33,1 százalék), ezek a csatorna számos hirdetőjének kedves nézői csoportok" - ismertette a Tv2 hivatalos álláspontját Poich Lóránd, a Tv2 programigazgatója, aki szerint a csatorna már a Sztárok a jégen első szériájával is elégedett kereskedelmi szempontból, de kétségtelen, hogy az újabb sorozatok általában tovább növelik a hirdetői kedvet és a szponzorációk értékét.
"Így történt ez a Megasztár esetében is, ahol az újabb és újabb műsorfolyamok egyre nagyobb kereskedelmi bevételt hoztak" - teszi hozzá Poich.
Nem ment az sms
Emellett a Sztárok a jégen elvileg az emelt díjas sms-ekből is megszedhette magát, ez mentette meg már a Megasztár harmadik szériáját is. Persze a telefonos szavazás bevételeiről sem árul el semmit a csatorna, mi mégis úgy tudjuk, hogy ezúttal közel sem kaszáltak akkorát, mint a tehetségkutató versenyeken.
"A telekommunikációs bevételeket nem lehet a Megasztárhoz kapcsolódó sms-szavazás bevételeihez hasonlítani, hiszen a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a tehetségkutató típusú játékokra mindig többen szavaznak, mint azokra, amelyben sztárok mérik össze tudásukat valamiben" -fűzte mindehhez hozzá Poich Lóránd, a Tv2 programigazgatója.
A Tv2 tehát megint nem a nézettségi verseny megnyerésére hajt, egy jól bejáratott, elismert, de nem túl nézett márkanevet akar eladni másodszor. A Megasztárral már bejött nekik.