Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Hát ilyen címet se a megcélzott magyar fiatal talál ki, hanem az, aki megcélozza. Ennyi erővel a Szólás Szabadságát hívhatnák Tájékoztatási Minisztériumnak. De hagyjuk inkább a címet, vagy tételezzünk fel valami iróniát jóindulatúan, és fáradjunk beljebb.
Az MTV úgy véli, igen, ami egyébként részükről tökéletesen érthető, van ott néhány figura, aki egész média-emberöltőt szolgált végig úgy, hogy ebbe a kultúramegtartó és -teremtő ifjúságba számította magát. Illetve hogy a tévé a kultúrába tartozott egyértelműen, és nem alternatívája volt az életnek, hanem része. Hát hiába, van egy ilyen vonzereje a konszolidálódott diktatúrának, hogy eséllyel próbálja felfelé rángatni a népet. Csak ugye azt meg ők mondják meg, merre van a felfele. Szabad demokráciákban az dívik, hogy nincsenek is irányok, mert irányokat kijelölni már maga a diktatúra. A piros sarokban Erdős Péter, a kékben Lagzi Lajcsi. Szóval ez az egész oda vezet, hogy a kultúrára vágyó fiatal már szedett magára annyi tapasztalatot, hogy alapból gyanakodva figyelje, amikor a tévé, pláne az állami tévé, meg akarja mutatni, hogy mi a kultúrája neki.
Aztán az sem akármi, hogy a Kultúrház felirataiban hemzsegnek a helyesírási hibák, ami a régi szép időkben nem fordulhatott elő (lásd: addig jó, míg Kádár él). Egyszerű igénytelenség, de a lehető legrosszabb helyen. Viszont legalább a TV Sziget vizuális epilepsziája és anarchiája nem él tovább, még ha most is érthetetlen, mi célból is ül át a műsorvezető egyik kanapéról a másikra, hogy mi is az értelme ennek a szép nagy stúdiónak. De elhomályosul a hitem azt illetően is, hogy ott, a képernyő túloldalán olyan nagyon hisznek a kultúrában, ahogy mutatják (bármi is legyen az a kultúra), mert négyszer egymás után olvassák be, hogy a Művész moziban svéd filmeket lehet nézni, de ennél többet nem árulnak el, nem mondanak nekem semmit Svédországról és a svéd filmművészetről, nem árulják el, kinek milyen filmje van műsoron, és miért érdemes megnéznem, miről álmodik a szőke ország, amelynek az Abbát és az Army of Loverst köszönhetjük. Meg a Volvót. És a Gripent is. Valószínűleg azért, mert szerintük is elég ennyi, valahol valami svéd filmeket adnak, aztán kész, menjünk tovább.
Mi az értelme ennek az egésznek? Mi ez a végvonaglás?
Nem lehet-e, hogy a tévézés eleve ellentétes azzal az életérzéssel, amit a Kultúrház szerkesztői és kiagyalói olyan elnéző megértéssel kultúrának igyekeznek tekinteni? Amibe nagy kegyesen beleveszik a foglalt házakat, sőt urambocsá a szingliséget is, ami nagyon új jelenség Rózsa Péter szerint, meg a Sark presszót. Nem lehet-e, hogy kinyúlt tréninggatyában röfögni a tévéfotel mélyén, az pont a műsor célközönségének nem pálya? Hogy tévét nézni már önmagában a passzivitás, a lustaság, és legfőképpen az izoláció szimbóluma most, amikor az első tévén felnőtt generáció nyugdíjba vonult, és mást se csinál, mint tévét néz? Lehet, hogy ennek a rétegnek nincs szüksége tévéműsorra?
Rövid távon valószínűleg ez a helyes megfejtés; a tévézés presztízse ebben a célcsoportban igen alacsony – kutatások bizonyítják, még ha sokat le is tagadunk a tévére szánt időből, pont mert ciki –, ezért a népművelő, jobbító attitűdbe beletartozik, hogy rángassuk el az embereket a tévé elől, mint a gyereket zavarja ki labdázni az anyukája, hogy ne csak mindig azt a nyomorult számítógépet cicergesse. Tévézni többnyire egészségtelen, nem is annyira fizikailag, mint pszichésen, szellemileg; a tévéműsor befogadásához nem kell homo sapiensnek lenni, tévét nézni a macskám is tud. Az volna a cél éppen, hogy melegednének már be az emberek, agyban is, processzorilag, és álljanak fel a tévé elől. Volna erre egy szerény javaslatom. Úgyis lassan lejárnak a koncessziók. Mondjuk mindenféle kulturális tévéműsor helyett cserébe visszaáll a rend, hogy a hét egy napján nincs műsor. Sehol. Ez sem újdonság tulajdonképp, a megszentelt nap régi találmány, csak a Biblia idejében még nem volt tévé. De legyen inkább péntek vagy szombat, mint hétfő. És akkor aznap kimehetnek az emberek a városba, és csinálhatnak valamit ahelyett, hogy néznék, hogyan csinálják mások a kultúrát, az életet, azt a valamit, amit csinál az ember, amikor nem tévézik.