Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Jóbarátok közt
Az RTL Klub megint lemaradt egy picit, hiszen a valóságshow után helyzetkomikumra épülő vígjátéksorozattal is csak két héttel később jelentkezett, mint a tv2. Persze ez a pár hossznyi hátrány egyáltalán nem behozhatatlan, ahogy a Való Világ is utolérte a Big Brothert. Legfeljebb a siker érdekében az arra illetékesek majd a Limonádéba is becsempésznek egy-két pornósztárt, prostituáltat vagy visszaeső kéjgyilkost. Ráadásul az RTL pozícióit erősíti, hogy a két konkurens sitcom az eddigi hagyományokat felrúgva nem fedi egymást, így a lelkes médiafogyasztóknak nem kell majd idegesen ide-oda kapcsolgatniuk az adók között, attól rettegve, hogy a csatornaváltás ezredmásodpercei alatt úgyis kihagynak minden jó poént.
Hat jóbarát |
A Friends ugyanis sikerét - és persze a több százmillió dolláros profitot annak köszönheti -, hogy egyszerre esendően emberi, akár egy szürke hétfő reggel, és tökéletes, mint a sztárok retusált álomvilága. A tévé előtt röhögve éppen ezért úgy érezhetjük, hogy mindez akár velünk is megtörténhetne, és közben még csak eszünkbe sem jut, hogy a képernyőn csetlő-botló szereplők csak vastag zsírkrétával megrajzolt, kétdimenziós karakterek, akiknek ráadásul pörsenéseik, hátfájásuk és havi törlesztőrészletük sincs, mint nekünk. Ez a keskeny pallón egyensúlyozó kegyes hazugság azonban a Limonádéban csak éppen hogy feltűnik, akkor is inkább a háttérben marad szerényen, és a Jóbarátokra inkább csak a felállás utal, mivel hát itt is három fiú és három lány téblábol a színen és egymás magánéletében. Ez viszont csak a díszletek és a helyzetek koppintása. Mintha azt mondanánk, hogy minden jó drámának Dániában kell játszódnia, és felvonásonként legalább egy királynak muszáj meghalnia a színpadon.
Persze a védelem erre válaszul rögtön megemlítené, hogy a konkurens Tea sem jutott túl ezeken a sablonokon, a Limonádé pedig legalább megnyerte a Jóbarátok-hasonmás versenyt, hiszen főszerepet játszik benne Kökényessy Ági, aki mellékállásban egyébiránt a Friends Racheljének magyar hangja.
Helyzetek hat szereplőre és egy plázára
Az RTL sorozata ennek ellenére hendikeppel indul a nézők kegyeiért folytatott versengésben, mivel a rendszerváltás környéki vadkapitalizmus televíziós kultúráját jellemző beépített reklámokkal operál, és ugyan a szlogenek, márkajelzések egyáltalán nem annyira tolakodóak, mint a rossz emlékű Família Kft.-ben, de ez a lényegen mit sem változtat, hiszen a történetbe ékelt reklám olyan, mint az orrtúrás: egyszerűen nem lehet kulturáltan csinálni.
Mindent összevetve a Limonádé és a Tea között nincs sok különbség, tulajdonképpen mindkettő mérsékelten üdítő, bár az első epizódok után készített tudományos igényű kísérletek feltételezhetően kimutatnák, hogy a tv2 sorozata azért némileg jobban stimulálja a rekeszizmokat.