Hatmilliárdból formálna tudatot a média

2008.05.26. 14:09
Az Index is csatlakozott a Médiaunióhoz, amely amerikai példákat követve évente egy fontos társadalmi problémára igyekszik felhívni a figyelmet. Kétszáz tévé, rádió és lap évente hatmilliárd forint értékű médiafelületet szán egyetlen ügyre.

Húsz meghatározó médiavállalkozás kétszáz médiafelülete, vagyis kétszáz televízió, rádió, nyomtatott lap és internetes újság csatlakozott a hétfőn megalakult Médiaunió elnevezésű mozgalomhoz, amely évente egy-egy fontos társadalmi problémára próbálja felhívni a figyelmet a pr és a marketing eszközeivel. Az ötletgazda, Geszti Péter szerint a mozgalomhoz csatlakozott tévék, lapok és rádiók együttesen akkora médiaerőt képviselnek, amivel már "mérhető tudatformálást" lehet végezni. Geszti egyébként az Egyesült Államokban már több évtizede létező Ad Council (Reklámtanács) működését próbálta a magyar viszonyokra igazítani. Az Amerikában évente több mint egymilliárd dollár értékű reklámfelületen társadalmi célú üzeneteket eljuttató Ad Council és a magyar Médiaunió működése közti legfontosabb különbség, hogy amíg az amerikai mozgalom több fontos problémára próbálja felhívni a figyelmet akár több éven át, addig a magyar évente egyetlen fontos kérdésre koncentrál.

A Médiaunió alapító tagjai az RTL Klub, a Tv2, a Magyar Televízió, az MTV Networks, a Sláger Rádió, az ESMA, az Origo, az Index, a Port.hu, a Metro, az Axel Springer, a Heti Válasz, a Népszabadság, a Pannon Lapok Társasága, az Est Csoport, a Hamu és Gyémánt kiadó, azt ARC Kft, az Europlakát, a Helyi Rádiók Országos Egyesülete és a Campus Média. A Ringier és a Klub Rádió pártoló tagként csatlakozott az alapítók köréhez.

A megoldásra váró, fontos társadalmi probléma kiválasztásában a Médiaunió a civilszervezetek és persze a médiafogyasztók segítségére is számít, júniustól a http://www.mediaunio.hu/ portálon várják az ötleteket, hogy milyen problémára koncentráljon 2009-ben a szervezet. A beérkező ötletekből azután a Médiaunió Alapítvány kuratóriuma választ majd, az ötfős kuratórium elnöke Dr. Schmidt Mária, tagjai Hankiss Elemér, Kepes András, Novák Péter és Rudolf Péter. (Az alapítvány mellett működik az úgynevezett Médiaunió Klub, melynek a média- és reklámfelületek gazdái a tagjai. Ez a demokratikusan működő szervezet végzi és koordinálja a gyakorlati teendőket. A Médiaunió Klub vezetősége: Geszti Péter, Gerendai Károly, a Sziget főszervezője, az Est Média képviselője, Borókai Gábor, a Heti Válasz lapigazgató-főszerkesztője, Fischer András, az Origo vezérigazgatója és Pusztay András ,az MTV műsorigazgatója.)

A kiválasztott témát feldolgozó reklámfilmeknek, plakátoknak azután a klub médiatagjai, a kereskedelmi televíziók, rádiók, nyomtatott lapok és internetes portálok médiafelületet biztosítanak a társadalmi célú üzenet célbajuttatásához. A kezdeményezéshez csatlakozó médiák együttesen körülbelül hatmilliárd forint értékű reklámfelületet adnak a felkarolt témának, így a Médiaunió társadalmi üzenete célbajuttatásához elvileg ugyanakkora éves büdzséből gazdálkodhat, mint a legnagyobb magyar távközlési cégek.

A marketingkampány mellett a mozgalomhoz csatlakozó médiák pr-eszközökkel is igyekeznek minél több emberhez eljuttatni az üzenetet: cikkek, interjúk jelennek majd meg a témában, sőt akár a Barátok közt, a Jóban-rosszban vagy a Tűzvonalban egyes epizódjaiban is szó lehet róla.

A Médiaunió semmilyen állami és uniós támogatást nem igényel és nem fogad el, a szervezet működési költségeit (éves szinten 15 millió forintot) a tagok adják össze, míg a reklámfilmeket, plakátokat, hirdetéseket pályázati úton kiválasztott reklámügynökségek készítik majd el társadalmi munkában. Schmidt Mária, a kuratórium elnöke szerint „egy deklaráltan politikamentes, példaértékű összefogásnak lehetünk tanúi, hiszen a közgondolkodást meghatározó médiumok lehetőségeikkel és felelősségükkel élve most egy közös célra fókuszálnak".