Elveszik a lapterjesztést a postától?

2006.05.12. 18:45
A Sanoma, a Ringier és a Népszabadság megelégelte, hogy a Magyar Posta drágán és lassan kézbesíti az újságokat, ezért közös céget alapítottak lapjaik terjesztésre. A Médialogisztika akár hatmilliárd forintot is elvehet a postától, bár cserébe átvenné az alkalmazottakat is. De mi lesz a több mint négyszáz kis lapkiadóval?

A magyar lappiac közel ötven százalékát lefedő két nagy lapkiadó, a Sanoma és a Ringier, valamint a Ringier 67,7 százalékos tulajdonában lévő Népszabadság közös céget hozott létre azzal a céllal, hogy átvegyék a lapterjesztést az újságok kézbesítését eddig végző Magyar Postától.

Titkos tárgyalások

A titokban zajló üzleti manővereket ma hozták nyilvánosságra, egy sajtótájékoztatón bejelentették, hogy a Népszabadság Zrt., a Ringier Kiadó Kft. és a Sanoma Budapest Zrt. megállapodást írt alá az F-Log német logisztikai céggel egy, az előfizetéses terjesztést végző társaság létrehozásáról.

Az F-log a Fiege német logisztikai cég leányvállalata, Németországban és Csehországban foglalkozik a nyomtatott sajtó logisztikai feladataival, Csehországban övék majdnem az egész a lapterjesztési piac, de a cég már eddig is jelen volt Magyarországon is, hiszen Csongrád megyében ez a cég terjeszti már évek óta a Dél-Magyarország című regionális napilapot.

A Médialogisztika Zrt. néven bejegyzésre kerülő cég 2007 januárjában kezdi meg működését, és elsősorban a 150 legnagyobb magyarországi városban és településen végezné az újságok kézbesítését, ismertette Peter Scherbel, az F-Log AG. ügyvezető igazgatója. Céljuk a Magyar Posta a veszteséges terjesztési hálózatának átvétele, ez ügyben a társasággal állításuk szerint már tárgyalásokat is folytatnak.

A Médialogisztika Zrt. 49 százaléknyi részvényeinek tulajdonosa 30 százalékban a Sanoma, 70 százalékban a Ringier és a Népszabadság által közösen létrehozott Kiadó Kft. A társaság tulajdonosa 51 százalékban az F-Log AG, amely a többségi tulajdon révén a vállalkozás semlegességét kívánja képviselni. A bonyolult tulajdonosi összetétel még tovább bonyolódhat, hiszen a cég nem zárkózott el attól, hogy a terjesztésben érdekelt további lapkiadók részesedést szerezzenek a Médialogisztikában.

Nem tudnak róla

"A Magyar Posta hivatalosan nem értesült az új cég megalakulásakor, és eddig nem kezdődtek tárgyalások a terjesztési hálózat esetleges átvételéről sem" -nyilatkozta az Indexnek Tomecskó Tamás, a Magyar Posta sajtószóvivője, és hangsúlyozta, hogy a cégalapításban érintett kiadókkal év végéig érvényes szerződésük van, és egyébként is a két kiadó mellett még több mint négyszáz partnere van a lapterjesztési üzletágnak.

Tomecskó azt az állítást sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta, hogy a Sanoma és a Ringier lapjok, illetve a Népszabadság terjesztése a lapterjesztési piac majdnem ötven százalékát teszi ki, sőt azt sem árulta el, hogy az üzletág nyereségesen működik-e. annyit lehet csupán tudni, hogy tavaly a hírlapterjesztésből a postának 9,3 milliárd forintos rekordárbevétele származott.

Mi lesz a konkurencia adataival?

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogyan befolyásolja az új cég a konkurens kiadók előfizetéses terjesztését, mivel a Médialogisztika reményei szerint nem kezdődik piaci verseny, hanem a cég egyszerűen átveszi a posta teljes logisztikáját, és alkalmazottait is. Erre azért van remény, mert a Médialogisztika információi szerint a posta hírlapterjesztési üzletága veszteséges, és a sokkal gyorsabb, jobban szervezett, médiaterjesztésre szakosodott céggel amúgy sem bírná az árversenyt.

A Médialogisztika tervei szerint egyébként nem vásárolna saját szállítási kapacitást, hanem alvállalkozókkal, például a Magyar Postával vagy más futárszolgálattal dolgoztatna, de a logisztika mellett ők végeznek az előfizetői adatbázis kezelését, a számlázást, a díjbeszedést és az ügyfélszolgálatok, call-centerek üzemeltetését is.

A Médialogisztikában tulajdonrésszel nem rendelkező lapkiadók előtt három út maradna: tárgyalásokat kezdeményeznének tulajdonrész vásárlásáról (ez valószínűleg csak a nagy kiadóknak reális), esetleg egyszerűen megbízást adnának a konkurensek cégét, vagy a lapterjesztésből kiesve más módszerekkel (például postai küldeményként) juttatnák el újságaikat az olvasókhoz.

Egyszerű megbízási szerződés esetén gondot jelenthet, hogy a kiadó értékes előfizetési adatait egy, a konkurencia által is tulajdonolt cég működtetné, de az F-log képviselői igyekeztek megnyugtatni leendő partnereiket, hogy még a Sanoma és a Ringier sem láthat bele az adatbázisukba.

"Ha csak egyszer is kedveztünk volna egyik ügyfelünknek a másik rovására, mára nem lennénk piacvezetők több országban is, csupán egyetlen ügyfelünk maradt volna, az, akinek segítettünk" - jelentette ki Peter Scherbel, az F-Log AG. ügyvezető igazgatója.

Reggel hétre

Az új cég megjelenése minden bizonnyal árcsökkenést hoz a lapterjesztésben, hiszen jelenleg a Magyar Posta szakértők szerint is irracionálisan drágán dolgozik, a Népszabadság 79 forintos előfizetői árából például - információink szerint - 34,5 forint jut a postának.

A változások csak a százötven legnagyobb települést érintik, a többi kétezer-hatszáz településen ezután is a posta kézbesíti majd az újságokat, az egyéb postai küldeményekkel együtt. Ezekre a területekre egy csak médiaterjesztésre szakosodott cég nem tudna versenyképes árakon terjeszteni, a Magyar Postának viszont még jól is jön az újságkihordás, hiszen így csökkennek az egy posta küldeményre jutó költségek.

A százötven legnagyobb település postaládáiba a tervek szerint reggel hétig megérkeznének az újságok, míg a Magyar Posta most csak 104 településen végez hírlapterjesztést a postai küldeményektől függetlenül, és azokon a településeken is gyakoriak a késések.