Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Visszaállt a világ rendje, mondja minderre Juszt László kajánul |
"Visszaállt a világ rendje!" - mondja minderre Juszt László kajánul, vagyis értelmezése szerint most már bizonyos, hogy az Ég, vagy még inkább a vallás- és pártsemleges Sors rendelése szerint való, hogy Friderikusz, vagy éppen Szenes Andrea a köz szolgájaként tengesse mindennapjait.
A számok pedig látszólag őket igazolják. A négy éve agonizáló köztévé ismét erőre kapott, és felírta magát a nézettségi listára. A lakodalmas gagyi dicsőségét hirdető Szuperbuli csak a kezdet volt, az mtv archívuma felélése helyett megint új műsorokat gyárt.
Valóságshow 10 percben
Az egyik legfrissebb próbálkozás a Repülj most!, ez a valóságshow-ba oltott vetélkedő, ami a szépemlékű körkapcsolás hatásmechanizmusait felhasználva próbálja lekötni a nézők figyelmét. Budapest két pontján, két lelkes riporter zaklatja a járókelőket egyetlen kérdéssel: Nem akar Ön, teszem azt, Rióba utazni? Mármint most azonnal. Ha igen, hát rohanhat, és ha előbb érkezik Ferihegyre, mint a konkurens riporter kiszemeltje, már repülhet is.
"Meri vagy nem meri?" - a kérdés tehát ugyanaz, mint Pokrivcsák Mónika minimálvetélkedőjében, csak a tét nagyobb, kézi mixer és Jimmy kazetta helyett egyhetes álomvakációt lehet nyerni. Pálmafák, tengerpart kontra szürke hátköznapok: a döntés egyszerűnek tűnik, a járókelők mégis leginkább nem merik, ki a munkára, ki a hitvesre hivatkozva marad inkább a soha véget nem érő, nagy büdös magyar télben.
A műsorba éppen ezért nem az élet, inkább a vágó visz némi izgalmat, aki egymás mellé montírozza a két helyszín párhuzamos történéseit. Vajon Béla bólint rá előbb a lehetőségre, vagy Irén, melyikük fog hamarabb taxit, ki markolja fel gyorsabban az útlevelét? A kiszámítható feszültséget még mesterkéltebbé teszi a jelenetek alá kevert zene, ami mi más lehetne, mint Prodigy, hiszen ezerszer újrahasznosított taktusok ide vagy oda, ettől még a legunalmasabb képsorok is megtelnek adrenalinnal.
marad inkább a soha véget nem érő, nagy büdös magyar télben |
Felejthető műsor a Repülj most!, ami az első adással még lekötheti a nézőket, de egy idő után monotonná fog válni, és ez ellen valószínűleg még a szimpatikus és felkészült riporterek sem tehetnek semmit.
Vitray kérdez és felel
Komplikáltabb eset a Friderikusz produkció másik műsora, a Hoztam egy milliót!, ami Vitrayval és szokatlan játékszabályaival csábítja a valóságshow-któl megcsömörlött idősebb korosztályokat.
A célközönséghez mérten antikolt a stúdió is: mahagóni utánzatú bútorok, műparketta és aranyképkeretbe zárt LCD-monitorok uralják a teret, ez utóbbi például legfeljebb annyira ízléses, mint a modern népművészet egyik legmegkapóbb remeke: a matyó hímzéses terítővel letakart tévékészülék. Ebbe az enteriőrbe szinte belesimul Vitray, aki minden bizonnyal elküldte a búsba a körülötte sündörgő sztájlisztokat, így senki nem tudta megmondani neki, hogy fekete bőrmellénykéjében pont úgy néz ki, mint egy amatőr természetfotós vadlesen.
a műsorokat kiöregedett, a szoftkapitalizmusba beleőszült televíziós személyiségek jegyzik |
Egy idő után Vitray beáll játékosnak, majd a fináléban szemtől szembe megmérkőzik a milliós fődíjra ácsingózó továbbjutóval, ugyanazokra a kérdésekre válaszolnak mindketten, persze hangszigetelt magányba burkolózva. A néplélek pár adás múlva törvényszerűen csalást fog kiáltani minderre, hiszen Vitray akár tudhatná is a válaszokat, és az amúgy alaptalan gyanút csak tovább erősíti, hogy Nóra önfeledten kacag és tapsikol, amikor főnöke helyesen felel.
Az ilyen apró részletekben megbúvó nemtörődömség rontja el a vetélkedőt, a szocreál gőg, amely egyetlen adóban gondolkodik, és nem fogja fel, hogy a jó műsoröltet vagy a népszerű sztárok semmit nem érnek, ha belóg a mikrofon vagy, ha látszik, hogy krepp-papírból van a függöny.
- Hát, a tévé elnöki szék oda, de mit szólnál havi háromszáz millához? - búgta egy kellemes női hang a sípszó után, Fridi pedig elgondolkodott, milyen külföldi licenszekkel tömje tele az mtv főműsoridejét. A végeredmény ugyan nem károsítja a szemet, de nem is szórakoztat, ami nem meglepő, hiszen a műsorokat kiöregedett, a szoftkapitalizmusba beleőszült televíziós személyiségek jegyzik, akik, miután kudarcot kudarcra halmozva végighaknizták a kereskedelmi tévéket, most visszatértek oda, ahol nem kell bizonyítaniuk.
Az előző négy év gárdája népnevelni akart, tollas-süveges víziókkal traktálta a nézőt, ezek a régi-újak viszont nem akarnak már semmit; csak vinnének még néhány milliót.