Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Akiknek tegnap mázlijuk volt, láthatták, ahogy egy piros gitárt tart a fogai közt a Lánchíd oroszlánja, vagy ahogy gitárral a nyakában csápol Petőfi mellszobra a Vígszínház előtt. De gitárt ragadott Bibó, Nagy Imre és még közel négyszáz bronzba öntött vagy kőbe vésett híresség Magyarország közterületein. Hogy ez esetleg a nagyvárosi művészet egyik sikeres performansza lenne?
A gitárokat díszítő nagy Music Television-logó azért egyértelműen arra utalt, hogy inkább egy reklámkampány, az MTV sajtóközleménye pedig, melyben forradalmi módon bejelentették a "gerillakampányt", meg még inkább. Eszerint országszerte közel 400 szobor nyakába akasztottak óriási piros gitárt.
A kampány ötletgazdája és kivitelezője a Proud Bt. volt, amely cég az MTV Networks Magyarország tenderkiírását követően több jelölt közül szeptember közepén kapta meg a megbízást, áll a Vivát is működtető médiacég sajtóközleményében, amihez képeket is mellékeltek a budapesti szobrokról.
Ennek ellenére délután már egyetlen fővárosi szobron sem találtunk műanyag gitárokat. Mert a kihelyezésükre senki nem kért engedélyt.
„A főváros nem adott engedélyt arra, hogy bárki is reklámhordozónak használja a közterületi szobrokat, a reklámtárgyakat így a Fővárosi Közterület Fenntartó Rt. munkatársai eltávolították, és a felelősök ellen szabálysértési eljárás indulhat" - mondta el kérdésünkre Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtószóvivője.
Elítéli a gerillakampányt az Önszabályozó Reklámtestület, amely ugyan nem bírságolhat, de felhívhatja a kampány készítőjét a reklámkampány azonnali félbeszakítására. Csakhogy a reklámkampány a közterület-fenntartók közreműködésével már amúgy is félbeszakadt.
Törvényesnek kell lennie
„A reklámtörvény szerint minden reklámnak legálisnak kell lennie, és ez vonatkozik a gerillakampányokra is. Ezek a marketingeszközök meghökkentést akarnak kiváltani, de úgy gondolom, hogy mindezt a hatályos jogszabályok betartásával is el lehet érni" - jegyezte meg Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára, aki szerint nagy a média felelőssége is ilyen helyzetekben, hiszen a gerillakampány kiagyalói médiamegjelenésre vágynak, és ha megkapják, akkor azt mások bátorításnak vélhetik: van értelme akár törvénytelen reklámkampányok kiagyalásának is.
"Ez egy klasszikus gerillakampány, vagyis előre nem egyeztettük senkivel. Ugyanakkor szigorúan ügyeltünk rá, hogy ne sérüljenek a szobrok. A gitárok kartonból vannak és csak lógnak a szobrokon, nincsenek ragasztva vagy más módon rögzítve. Eddig nem érkezett panasz vagy hivatalos megkeresés, sőt egyik városban segítettek is a hivatalos szervek a kihelyezésben." - nyilatkozta megkeresésünkre Baranyai Szabolcs, az MTV Networks Magyarország marketingmenedzsere.
A Music Television szerint egyébként annyira jól sikerült a kampány, hogy az anyacég szerint külföldön is lehet majd számítani hasonló akciókra.