További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Egy éve indították el a Red nevű, nagyszabású reklámkampányt világszerte. A kampány lényege, hogy bizonyos világcégek (például a Gap, az Apple vagy a Motorola) egyes termékeikből piros színűt is gyártanak, és aki ezekből vásárol (persze drágábban, mint a nem pirosból), az adakozik az AIDS, tbc és a malária ellen küzdő alapítványnak.
A Red kampány legfőbb szószólója Bono Vox, a U2 frontembere, aki a médiában lépten-nyomon felszólítja a népet piros termékek vásárlására. A Gap természetesen piros pólókat gyártott, az Apple piros iPodokat, a Motorola piros készülékeket. Számos híres embert béreltek fel a Red kampány népszerűsítésére: Steven Spielberg San Fransiscóban szerepelt hirdetőtáblákon, Christy Turlington (szupermodell) a New Yorker magazin hirdetésén jógázott piros spagettipántos felsőjében, Oprah Winfrey Bonóval szelte New York utcáit piros termékek társaságában, Chris Rock pedig piros Motorola telefont reklámozott a jó ügy érdekében. A kampány része volt az idei Grammy-átadón a vörös szoba is, írja az Advertising Age.
Rengeteg pénzbe kerül
A kampányból befolyó pénzt a Global Fund nevű alapítvány kapja, az összeg eddig 18 millió dollárra rúg. Ez szép kis összeg jótékonykodásra, csakhogy Richard Feachem, az alapítvány igazgatója azt nyilatkozta a The Boston Globe-nak decemberben, hogy a kampány 100 millió dollárba került. A Nielsen Media Research nevű médiakutató cég szerint egyedül a Gap cég Red kampányának marketingje 7,8 millió dollárba került.
A Global Fund más munkatársai azóta sérelmezték, hogy Feachem szavait rosszul idézték a lapban, és valójában nincsen szó százmilliós kiadásról. Rajesh Anandan a Global Fund részéről csak annyit erősített meg, hogy egy ilyen jellegű kampány beindítása rengeteg pénzbe kerül. Azt mondta, a 18 millió még nem végleges szám, mert abba még nem számolták bele az összes befolyt pénzt.
Vásárolj kevesebb szemetet
Még ha nem is buktak rajta 82 millió dollárt a kampány szervezői, akkor is felmerül a kérdés, hogy vajon az-e a legjobb módja a jótékonykodásnak, hogy még több fogyasztásra próbálják rávenni az embereket. Az interneten azóta már a Red-ellenesség is megjelent, a Buy less crap ("Vásárolj kevesebb szemetet") weboldal arra hívja fel az emberek figyelmét, hogy sokkal többet tesznek a globális problémák ellen azzal, ha egyenesen a Global Fundnak adakoznak, nem pedig prosperáló multicégek közbeiktatásával teszik azt. A Buylesscrap.org egyik kitalálója, Ben Davis szerint a Red kampány a fogyasztást ajánlja gyógyírként világ problémáira, és a jótékonykodást csak még több profit termelésére használja ürügyként.
Az évek óta a nonprofit szektorban tevékenykedő Mark Roseman szerint a Red kampány pont az amerikai nonprofit szervezetek jelenlegi legnagyobb dilemmáját feszegeti. Azt tudniillik, hogy egy-egy ilyen akciónál többet nyerészkedik a partnercég, mint amennyi pénz eljut belőle a rászorulókhoz.