További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Amikor két éve az NBC aláírta a 2008-as Olimpiai Játékok amerikai közvetítésére szóló, kizárólagos jogokat biztosító, 900 millió dolláros szerződését, és ezzel sorban már a tizenharmadik ilyen közvetítéssorozatot pipálhatta ki, még senki nem gondolta, hogy a 2007/08-as tévéidény a forgatókönyvírók sztrájkja miatt negatív nézettségi rekordokat döntöget majd, és persze azt sem, hogy a gazdasági visszaesés miatt a reklámozók kénytelenek lesznek összehúzni a pénzeszsák száját. Jó szorosra.
Csak 80 százalék
A jelen állás szerint az NBC az augusztus 8-tól 24-ig tartó pekingi olimpia közvetítése körül még csak a reklámidő 80 százalékát értékesítette, ami persze nem olyan rossz adat, csak éppen nem elég a biztos pénzügyi sikerhez. Ráadásul az iparági pletykák szerint az eddig eladott szpothelyek közül is sokat nyomott áron értékesítettek, pedig az NBC-nek összesen egymilliárd dollárt, vagyis közel 160 milliárd forintot kell kitermelnie (a 900 milliós jogdíjon felül körülbelül 100 millió egyéb produkciós költségük van), és akkor még mindig aggódhatnak azon, hogy mi lesz négy év múlva Londonban, hiszen a következő nyári olimpia közvetítési jogait már 1,2 milliárd dollárért megvásárolta a csatorna.
Médiapiaci elemzők szerint az NBC-nek még 300 millió dollár hiányzik az üdvösséghez, amit szinte biztos, hogy nem tud majd a sales a határidőig összekalapozni, főleg, hogy általában hatvan nappal az olimpiai megnyitó előtt már a reklámhelyek 85-90 százalékát túl szoktak adni, sőt az atlantai olimpia közvetítései körül már fél évvel korábban elkelt minden reklámidő.
Tibet sem jött jókor
Hogy miért lehet veszteséges az olimpiai az NBC-nek? Egyrészt az amerikai középidőhöz képest 14 órás időeltolódás miatt sok sportág rajongóinak hajnalban vagy délelőtt kéne tévé elé ülniük, még akkor is, ha az NBC kérésére a legtöbb amerikai nézőt érdeklő sportágakban, például az úszásban vagy a kosárlabdában a kora reggeli órákban versengenek majd az olimpikonok (mivel az éppen az esti főműsoridőre esik Amerikában). Másrészt a forgatókönyvíró-sztrájk miatt idén nagyon sovány volt az úgynevezett upfronts, az a látványos eseménysorozat, amelynek keretében a nézőknek, de leginkább a hirdetőknek bemutatják az új, szeptemberben debütáló show-kat sorozatok és reality műsorokat. Az NBC már áprilisban már bejelentette az új sorozatait, és ezzel egy időben a nyári Olimpia közvetítésének, de mivel az igazi újdonságokból egy képkockát sem tudtak bemutatni, a reklámidőt vásárló cégek a tavalyi évhez képest óvatosabban vásároltak, és elemzők szerint ez kihatott az olimpiai reklámidőkre is.
Emellett az amerikai gazdaság lassuló növekedése miatt a nagy cégek az NBC balszerencséjére alaposan meghúzták a reklámbüdzséjüket, ráadásul sok cég a tibeti események amerikai megítélése miatt nem szívesen reklámoz az olimpiai játékok közelében.
Nem adják fel
Szakértők szerint a nagybevásárlók már több szpotot nem nagyon fognak venni, így az NBC most a kisebb cégeket gyúrja, de a fél perces reklámért kért 750 ezer dollár (120 millió forint) sokakat elriaszt. Az NBC pedig árat csökkenteni nem szeretne, hiszen ezzel éppen hűséges hirdetőit büntetné, pedig sokak szerint túlárazott az olimpia: az előző nyári játékokon például mindössze óránként kilenc perc reklámot sugárzott az NBC, pedig a körkapcsolások okozta kényszerszünetek miatt akár 12-15 percet is be tudott volna szuszakolni a műsorrendbe. Így akár olcsóbb szpotár mellett is nyereséges lehetett volna.
Az biztos, hogy ha az NBC-nek nem sikerül legalább 1 milliárd dollárt kitermelni, akkor első alkalommal a csatorna olimpiai közvetítéseinek történetében még nullszaldósra sem tudják kihozni a közvetítést. Az pedig nagy hatással lehet az egész olimpiára, hiszen messze az amerikai közvetítési jogok érik a legtöbbet, ha ezen a piacon a bukta miatt csökkennek az árak, akkor az olimpiai költségeket alaposan meg kell húzni, ami akár sportágak eltűnésével is járhat.
Az a legújabb hírek szerint biztosnak tűnik, hogy az NBC csak azért sem kurtítja meg grandiózus olimpiai közvetítését augusztusban, így több mint 3600 órában jelentkeznek majd Pekingből, természetesen nem csak az NBC-n, hanem az MSNBC-n, és a spanyol nyelvű Telemundon, meg persze az interneten.
Magyarországon sem nyereséges
Magyarországon nem lehet tudni, hogy mennyire kedvelik a hirdetők az olimpiai közvetítés körül reklámhelyeket, hiszen míg a magántulajdonban (a General Electric cégcsoport tulajdonában) álló NBC pontosan közli értékesítési eredményeit, addig az adófizetők pénzéből működő magyar közszolgálati televízió kérdésünkre csak annyit válaszolt, hogy a reklámhelyek „jelentős hányadát" már sikerült értékesíteniük.
Az biztos, hogy a Magyar Televíziónak az olimpiai közvetítés, beleértve az új HD-adások fogadására is képes digitális stúdió bérlését is, több mint egymilliárd forintjába kerül (ennél pontosabb információt a közszolgálati televízió nem akart adni az adópénzek felhasználásáról), és szakértők szerint ennyit nem nagyon lehet összeszedni a reklámhelyek értékesítéséből.
Az MTV reklámbevételei éves szinten sem haladják meg a 4 milliárd forintot, az olimpia pedig szakértők szerint még akkor is csak pár százmilliós többletbevételt jelent, ha a köztévé ezúttal nem GRP-alapon, azaz nem az AGB Nielsen statisztikai adatai alapján, a nézőszám után értékesíti a reklámidőt, hanem kötött szpotáron, vagyis reklámonként. (Ennek az az oka, hogy az AGB Nielsen csak az otthoni televíziózást méri, a nyári olimpiát viszont sokan szórakozóhelyeken, kerthelyiségekben követik majd figyelemmel, ezért az AGB Nielsen számai ebben az esetben alulbecsülik a valós nézőszámot).
A jelenleg érvényben lévő médiatörvény szerint az MTV mindössze óránként hat perc reklámot sugározhat, ráadásul a jogszabály értelmében bárhogyan számolt hatvan percben (például 11 óra 17 perctől 12 óra 16 percig) sem lehet több ennél a hirdetés, így az élő kapcsolások miatt összetorlódó reklámblokkok elkerülése miatt a köztévé félóránként mindössze két perc reklámidőt értékesít. Így pedig az egymilliárd forintos nullszaldó elérhetetlen.