Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Protagórász és a reklám
Persze az is igaz, hogy senki nem talált igazi receptet arra, hogy olyan reklámot készítsen, ami mindenkinek bejön. Pontosabban mondva: mindenkinek tetszik és még befolyásolni is tudja viselkedésünket.
|
Ezeknél komolyabb dolgokban is nagy hatással van ránk a reklám. A választások közeledtével talán érdemes ezeket is számba vennünk.
Aronson, a neves szociálpszichológus szerint, úgy választunk pártok, programok között, mint a közértben a mosóporok között. A márkák közül nagyjából mind ugyanazt tudja. Leginkább a tévében látott rövid propaganda filmecskék rábeszélőerejétől függ, hogy az agglegények, anyukák, és mosógépszerelők a "green power hatású" vagy a "már negyven fokon is" szlogennel hirdetett mosóportól várják a könnyebb életet.
A mosóporreklámok és a hangzatos politikai szlogenek igencsak hasonlítanak egymáshoz. Igyekeznek elterelni figyelmünket. Útját állják ellenérveink kialakulásának azért, hogy azok ne akadályozzák az üzenet befogadását. A politikai összejövetelek beszédei, a sajtótájékoztatók, a három mondatos híradóbeli összefoglalók sem segítenek abban, hogy az ember a információtömeggel megküzdjön és kialakíthassa saját álláspontját. A politikai beszédek, parlamenti felszólalások többnyire egyoldalúak, a híradóban meg olyan rövid az idő egy-egy téma bemutatására, hogy az embernek nincs ideje elgondolkodni azon, mi is rejtőzik a felszín alatt.
Egyre nagyobb a csinnadratta, egyre kevesebb az információ, a vita; az érvek, ellenérvek bemutatása a legtöbb esetben elmarad vagy csak az éjfélkor kezdődő háttérműsorokban kerülnek elő. Ezeket a hatkor munkába induló ember már biztosan nem nézi, neki marad a reklám.
Unalmas politikai reklámok
De mielőtt kiátkoznánk a politikusokat, és a tömegkommunikáció nagy machinátorait, hozzá kell tennem, hogy nem csak ők tehetnek arról, hogy a rendszer így működik. Az ember ilyen. Könnyebben elfogadjuk a hangzatos szlogeneket, minthogy energiát fektessünk abba, hogy eldöntsük, melyik politikusnak van igaza.
|
A nyugati demokráciákban már tudják: a hatalom csak akkor lehet demokratikus, ha folyamatosan tárgyal, kommunikál a választópolgárokkal. Csak az állandó párbeszéden keresztül ismerheti meg az emberek magatartásmódjával, álláspontjával, szükségleteivel és kívánságaival kapcsolatos adatokat. Ugyanez igaz választópolgárokra is, csak az érvek és ellenvélemények megismerése után képesek eldönteni, mit is képvisel a kormány, milyen programok állnak a lakosság rendelkezésére, és természetesen azt, hogy a hatalom mire költi az adófizetők pénzét.
Nos, nálunk egyelőre a tárgyalásos, kétirányú kommunikációnak még jelei sem mutatkoznak, egyelőre a politikai propaganda harsonáit hallhatjuk, a többi néma csend. Csend volt erről a reklámzabálók éjszakáján is. Holott tudjuk, a reklámcégek ma már jelentősen kiveszik részüket a politikai kommunikációból. Nincs olyan párt, amely ne kért volna fel néhány médiagurut, hogy segítse választási kampányát. Ha olyan tanácsokat fognak adni, mint amilyenek alapján reklámzabálók éjszakáján levetített filmek többsége készült, biztosak lehetünk abban, hogy a tavaszi politikai reklámhadjárat is igazán unalmas lesz.