Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A sorozat szereplői |
A sorozat már csak azért is nagy feltűnést keltett, mert az akkori vezető ER (Vészhelyzet) elől happolta el a díjak tömkelegét. A főszereplő James Gandolfini, és a feleségét alakító Edie Falco nyerték a legjobb színésznek, illetve színésznőnek járó díjat. A legjobb mellékszereplő díját Nancy Marchand (Tony Soprano édesanyja) kapta. És persze nem lett volna teljes a kép, ha nem kapják meg ezek mellé a legjobb sorozatnak járó díjat is.
A történet egyébként rendkívül egyszerű, itt-ott felfedezhetünk néhány kölcsönvett, urambocsá' lopott ötletet. (Anthony Soprano pszichológushoz jár, ezt már láthattuk egy egész estés verzióban.) Adva van egy család, amely abban különbözik bármelyik másik családtól, hogy a családfő nem csipkeveréssel keresi a kenyerét. Ehhez jön a szokásos házasságtörés, felnövő gyerekek, féltékeny feleség, és a munkahelyi stressz. Ennek feldolgozásához kell egy pszichomókus segítsége is.
Felturbózott keresztapák |
Hitelességhez, ez a lényeg. Általános tény, hogy ezek a kulisszák mögötti sorozatok nem feltétlenül a valóságot mutatják, illetve nem a teljes valóságot. Mert a kórházban nincsenek rossz, sumákoló orvosok, nincsenek ellátási problémák, stb. A rendőrőrsön nincs korrupció, illetve ha van, azt azonnal leleplezik. Tehát mindig a jó győz.
De mi a helyzet akkor, ha nincs jó? Mi van ha a szereplők bűnözők, akik, mily meglepő, bűnözéssel foglalkoznak. Na erre varrjunk gombot. Hétről hétre ülünk a képernyő előtt, és azt figyeljük, hogy vajon összejön-e az üzlet, fizet-e a tag, kiderül-e valami, vagy esetleg elkapják-e a szereplőket. Szeretjük, élvezzük, érdekel, és nyugodtan bevallhatjuk, nekik szurkolunk, akármilyen erőszakosak, bunkók is. Mert a színészi játék hiteles, és a történet is az, általában. Igaz ettől ne higgyük azt, hogy rögtön megtudjuk, hogyan működik a maffia, mert manapság ez már nem így megy, de az illúzió megvan, a film szórakoztat, ez a dolga.
Társadalmi háttér |
És persze az olasz maffia mozgatórugója, a család. Van belőlük bőven, nagynénik, nagybácsik, testvérek, gyermekek, férjek, feleségek. Mindannyian egymáshoz tartoznak valamilyen szinten, és hogy ezt hogyan élik meg, azt is láthatjuk, meglehetősen hitelesen. Árulás, zsarolás, szerelmi viszonyok, csalás.
Tulajdonképpen egy tök átlagos szappanoperáról van szó, csak a helyzet szokatlan és ez az, ami élvezhetővé teszi a dolgot. Nagyon is. A sorozat ellen már több ízben felléptek, de megállíthatatlanul terjed. Amerikában már levetítették a második sorozatot is, megjelentették a filmzene-albumot. Állítólag semmit sem változott két szezon alatt, ami feltétlen pozitívum. Úgy tűnik a készítők nem alkusznak meg. Szeretni, vagy utálni lehet, de beszélni róla mindenképpen kell.