Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Ügyvédi előadások
Előtérben Frei Tamás |
A felperesi keresetet ismertető ügyvéd előadta, hogy az alperes a "Hollywood exkluzív" című műsorának készítésekor megszegte a Vajnával kötött megállapodásokat, a producer hozzájárulása nélkül hagyott ki a róla szóló műsorból bizonyos részleteket, és ezzel ötmillió forint nem vagyoni kárt okozott neki. Emellett az Egyesült Államokban forgatott jelenetek elkészüléséhez csaknem harmincezer dollár értékben különféle költségek - köztük két repülő bérleti díjának - fedezésével is hozzájárult Vajna, a hétmillió forintnyi összeg szintén a kereset tárgyát képezi. Összességében tehát szerződésszegés és a jó hírnévhez fűződő személyiségi jogok megsértése miatt citálták bíróság elé Frei Tamást.
Az alperesi képviselő előadása szerint soha, semmilyen esetben nem volt szó arról, hogy a műsor csak és kizárólag a felperesről szólna, a médiatörvény amúgy is jól körülírhatóan rendelkezik a szerkesztői szabadságról, és klasszikus, PTK szerint meghatározott szerződésről sem lehetett szó. Ami a drága repülőutat illeti, az alperes úgy tudta, hogy Vajna magánrepülőjén szállította őt, ha ennek ellenkezőjéről értesül, természetesen nem fogadja el a költséges szívességet.
Vajna verziója
A felperes nem járult hozzá fotó közléséhez |
Első körben Vajna visszautasította az általa alig ismert riporterrel való együttműködést, ezért Frei videokazettákon megtekintésre odaadott néhány korábbi adást. "Ezeket megnézve azt gondoltam, hogy felszínes, bulváros anyag lenne, amire nincs szükségem" - idézte fel a második visszautasításról benne élő emlékeit a producer, aki később azt javasolta Freinek, hogy "érdekesebb lenne a riport, ha feldobnák sztárokkal", akik tudnának a vele való kapcsolatukról beszélni.
Így az épp San Diegóban kormányzóságért kampányoló Arnold Schwarzeneggert is felkeresték egy Vajna által bérelt különgépen. Az Arnie-val készített interjú során azonban "minden másról beszélt a Tamás csak rólam nem, ami miatt aznap este nagyon összevesztünk." Danny de Vito-val készített interjú alatt Frei nemcsak felületességéről, de felkészületlenségéről is tanúbizonyságot tett: "azt se tudta, hogy Vito milyen filmet forgatott velem". Látva, hogy nem elképzelései szerint alakulnak a műsor felvételei, kezdték írásban rögzíteni az addigi szóbeli megállapodásokat.
Az elkészült és adásba került "show" ráadásul nem tartalmazott végül három olyan jelenetet, amik a magyar származású producer magyarországi megítélését pozitívan befolyásolta volna. Így kimaradt a magyar filmgyártásban játszott szerepének kidomborítása, többek között a Budapesten is forgatott Evita és az Én, a kém országimázsépítő hatásának kiemelése. Nem láthatták a magyar nézők, hogy Vajna műgyűjtőként milyen kapcsolatot ápol a magyar művészettel, és nem nyerhettek mélyebb betekintést a nagyívű karriert befutó honfitárs motivációiba, lelkivilágába. Az egyszeri sugárzásra engedélyt kapó műsor bizonyos részletei ráadásul adásba kerültek a csatorna egy másik műsorában, illetve az adás előtt már interjúrészletek jelentek meg színes bulvármagazinokban - részletezte tovább a szerződésszegéssel vádolt riporter bűneit Vajna.
A nem anyagi kárról szólva "Andy" elmondta, hogy több magyar üzleti partnerétől is eljutott hozzá a Frei Dosszié visszhangja: "mi ez a felületes show" ami sem róla, sem Hollywoodról, sem a sztárokról nem szól. A producer az összeggel kapcsolatban fontosnak tartotta megjegyezni, hogy "az USÁ-ban ennél sokkal nagyobb kártérítést lehetne követelni".
Frei verziója
Az alperes |
Az előzetesen egyeztetett hírességek (például Michael Douglas, Chaterina-Zeta Jones, Anthony Hopkins) helyett azonban csak jórészt "leszállóágban lévő" sztárokat (Danny de Vito, Arnold Schwarzenegger, Oliver Stone, Antonio Banderas) kapott a magyar forgatócsoport - panaszolta Frei a bíróság előtt. Például Stallone is bedobta magát a producernél, mellékesen felvetve: mi lenne, ha folytatnák a Rambó sorozatot, hiszen Oszama Bin Laden legyőzése épp aktuális lenne.
Hasonlóképp került a képbe (és az elkészült műsorba) Antonio Banderas. A hirtelen jött produceri elképzelés szerint ugyanis jót tett volna Dobó Kata hazai megítélésének, ha bemutatnak egy olyan filmcsillagot, aki szintén nem angol anyanyelvűként lett világhíres Hollywoodban. A "latin szeretőhöz" szintén költséges légiúton kellett Mexikóba utaznia Frei stábjának - amit visszautasított volna az anyagi és az ebből adódó szerzői függetlenséget előnyben részesítő Frei, ha tudja, hogy a gép nem Vajna tulajdona. Banderaséhoz hasonlóan "ad hoc" jelleggel készült a Danny de Vito interjú is, nem csoda, ha nem tudott rendesen felkészülni a filmszínészből - védekezett Frei.
A saját bevallása szerint "felszínes és bulváros témákat felületes bulvárújságíróként" feldolgozó riporter "mérhetetlenül nagy nyomás alatt" érezte magát az amerikai forgatás napjai alatt - összegezte Frei Tamás Vajnával kapcsolatos élményeit. Az itthoni utómunkákkal kapcsolatban Frei kifejtette, a megromlott viszony miatt nem sokkal adásba kerülés előtt húzta ki a keresetben is hiányolt részeket, mivel azok valóságtartalma szerinte nem felelt meg az amúgy tág kompromisszum-készségének.
Egyrész arról volt szó, hogy januárban a konkurrens kereskedelmi tévécsatorna Fókusz című műsorában lement egy exkluzív Vajna-Schwarzenegger riport a Terminátor 3 hazai promóciója keretében. Frei ezt látva "csaknem szívszélhűdést kapott", hiszen ezzel saját később bemutatandó anyagának vették el az élét. A Vajnával történt gyors egyeztetések után a vágószobában áthelyezték a hanghsúlyt az Én, a kém promóciójára, de miután más forrásokból Frei értesült róla, hogy hatalmas bukás a film, kivágta az arra vonatkozó részeket, az Evita állítólagos országimázsnövelő szerepére vonatkozó részekkel együtt.
Ez utóbbira főként azért került sor, mert Frei új értesülései fényében arra véleményre jutott, hogyha Amerikában Vajna tudtával nyomtatásban az jelenik meg, hogy Madonna feneke kisebesedett a budapesti hotel vécépapírjától, az nem tesz "többet és hatékonyabban" az országimázsért, mint "néhány magyar kormány".
A bíró előadása
"Olyan szépen adtad elő, hogy szeretnélek megtapsolni, majdnem én is elhittem a történetedet. Egy baj van csak: hazugságokat állítasz" - reagált Vajna a Frei által elmondottakra, majd Frei hasonló bókjára annyit mondott: "ha akarod megtanítalak filmet vágni".
A peres feleket finoman rendreutasító bíró figyelmeztette "Andy-t és Tamást" a jóhiszemű pervitel szabályaira, mert igaz ugyan, hogy ő is "roppant érdeklődéssel hallgatta az expresszív beszámolókat", de ugyanarról a témáról homlokegyenest ellentétes nyilatkozatokat kapva egyértelmű, hogy valaki nem mond teljesen igazat. Az ezek után elnapolt per a felperes által beidéztetett tanú - Vajna titkárnőjének - meghallgatásával folytatódik szeptemberben.