Újból zabálhatjuk a reklámokat

2003.11.06. 12:11
Vicces külföldi reklámok, nosztalgikus retróhírdetések és kőkemény agit-prop. idén már harmadszor a Budapesti Kongresszusi Központban.
Magyarországon november 20-án harmadik alkalommal rendezik meg a Reklámzabálók éjszakáját, amelyen bemutatják a külföldi reklámtermés legjavát, és emellett a régi magyar mozi- és televíziós hirdetésekből is szemezgetnek, a fogyasztói társadalom rajongóinak legnagyobb örömére.

Gépfegyverrel a reklám ellen

Az reklámzabálók első éjszakáját 1980-ban mutatta be Jean-Marie Boursicot Párizsban, azóta a látványos show-elemekkel, játékokkal és koncertekkel színesített vetítéseket már ötven ország százhetven városában rendezték meg. A vetítéssorozat sikerét jellemzi, hogy a például a reklámzabálót jelentő pulbivori szó bekerült az olasz értelmező kéziszótárba. A reklámfesztivál története alatt eljutott például Iránba is, ahol kisebbfajta botrányt okozott, amikor gépfegyverrel kényszerítették a mozigépészt, hogy ugorja át az izraeli filmblokkot, vagy éppen Kínában, ahol a párt támogatásával megrendezett estén végig szigorú arccal jegyzeteltek a helyi propaganda-szakemberek.

A francia reklámszakember gyűjteménye jelenleg több mint félmillió szpottból áll, és sok soha nem vetített, betiltott és cenzúrázott alkotás van a birtokában, amelyeket először a Reklámzabálók éjszakáján láthat a nagyközönség.

Nosztalgiablokk

A magyarországi vetítésen nemcsak az utóbbi évek legsikeresebb és legkülönlegesebb külföldi reklámjait mutatják be, de külön blokkokban vetítik majd Ardai Tamás nyolcvanas évekbeli filmjeit, köztük a Traubi hirdetéseit, Sas Tamás filmrendező 1985-ben bemutatott reklámjait és Macskássy Gyulának a harmincas években készített rajzfilmjeit is, de az este folyamán a hatvanas, hetvenes évek agit-prop. reklámjaiból is kaphatnak ízelítőt az érdeklődők.

A Budapesti Kongresszusi Központban este hét órától hajnalig tartó rendezvényre 4450 forintért válthatnak jegyet a reklám megszállottjai.