Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A másolás művészete

2001.01.02. 11:45
Vannak jó akciófilmek, amelyek tele vannak váratlan fordulatokkal, izgalmas jellemekkel, meghökkentő eseményekkel, és vannak rosszak, amelyek unalmas, szétcincált sablonokból építkeznek, olyanok, amik a rövid ismertető elolvasása után már semmilyen meglepetéssel nem képesek szolgálni. A harc művészete címen futó kanadai-amerikai akciómozi azonban annak ellenére szórakoztató, hogy szinte minden egyes képkocka, finoman szólva is ismerős a hollywoodi produkciókon felcseperedő néző számára.
Van, akinek Wesley Snipes neve már garancia a jó szórakozásra, és persze van olyan is, aki szerint az akciófilm olyan, mint az alkoholizálás, csak az agysejtek pusztítására használható. Én nem tartozom sem a multiplex függők, sem a dohányfüstbe és lila ködbe burkolózó dekadens alternatívok táborába. Úgyhogy a kínai nagykövet meggyilkolása és egy titkos ügynök menekülése körül bonyolódó, bitang fegyverekkel, verdákkal és high-tech ketyerékkel megtűzdelt cucc ezért akadály nélkül hatolt köznapias és gyakorlatias elmémbe, hogy felforgassa az oda betelepedett csendes dögunalmat.

Wesley Snipes
Túl ezen a hatásosságon szórakozásom fő forrásának mégis az bizonyult, hogy percenként bukkantam már más filmekben megismert jelenetekre, díszletekre, beállításokra. Az alkotók szinte az összes, a kilencvenes években sikeres film emlékezetesebb jeleneteit újraforgatták - a Briliáns csapda, a Ronin, vagy a Közellenség néhány képkockája, de a Mátrix végső összecsapásának, vagy a Hetedik üldözéses jelenetének szinte valamennyi beállítása visszaköszön a 120 perc alatt. A figyelmes szemlélő még a Desperado kocsmajelenetére célzó finomabb utalások között is csemegézhet.

Mindez azonban nem plágium. A harc művészete ugyanis olyan tökéletesen és kreatívan másol mindent, ami jó volt az elmúlt évtized amerikai akciófilmjeiben, hogy nem is utánzása, inkább tökéletesítése a mintának. Boldog kor, amelyben már a közhelyeket is olyan mívesen lehet megmunkálni, hogy egészen eredetinek látszanak.

A harc mestere (The Art of War)
színes feliratos amerikai akcióthriller 117 perc, 2000
rendező: Christian Duguay
szereplő(k):
Wesley Snipes (Neil Shaw)
Anne Archer (Eleanor Hooks)
Maury Chaykin (Capella)
Marie Matiko (Julia Fang)
Cary-Hiroyuki Tagawa (David Chan)
Michael Biehn (Bly)
Donald Sutherland (Douglas Thomas)
James Hong (Wu nagykövet)