Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Sikergépezet figuráivá válnak |
Jelenünkből jól ismerjük ezt a normális világot, a röpke mámor ideje pedig mindig hálás filmtéma volt. Feldolgozták az akkori idők hevében, elcsámcsognak rajta a retro-alkotások. A kijózanodás pillanatairól azonban eddig kevés film készült.
A lemezjátszótű lassan ráereszkedik a fekete bakelitre. A kisiskolás William áhítattal hallgatja a rock lemezeket, melyet még nővére hagyott rá, mielőtt a családi idill elől egy kaliforniai kommunába menekült volna. -Ez a zene a szabadság.-adta oda lemezeit öccsének, az meg elhitte, mint akkoriban szinte mindenki.
William tizenöt évesen már egy kis rock újság szerkesztőjét nyaggatja cikkeivel. Hiába próbálja őt lehűteni a megfáradt rock újságíró: ,,1973 van. A rock and roll meghalt. A ,,kúlság" iparává vált. A rock újságíró pedig nem a zenéről, hanem sztárokról ír. Legyél inkább ügyvéd."
Mintha még mindig Flower Power lenne |
William, hogy az interjút elkészíthesse, egy koncert erejéig csatlakozik az együtteshez. A nyüzsgés azonban túl nagy egy interjúhoz, a koncert után meg buli van, haverok, drog. Elkíséri inkább a zenészeket a következő koncertre, ahol minden változatlan: őrült pörgés, partik, híres zenészek és teljes önfeledtség. William, témáját üldözve egész Amerikát bejárja Csendesvízékkel. Ott van minden fellépésen, megismeri a menő arcokat, és félszegsége ellenére magával ragadja az akkori idők sajátos szellemisége.
Remélem nem bánja a T. Olvasó, ha eltekintek a sok zenét, szép lányokat és nehéz helyzeteket felsorakoztató sztori ismertetésétől. Éppen elég szórakoztató és gördülékeny a film ahhoz, hogy érdemes legyen megnézni. A lényeg úgysem a történetben, hanem a korhangulat egyedülállóan plasztikus megjelenítésében rejlik. Ez nem is meglepő, hiszen a film rendezője, és forgatókönyvírója, Cameron Crowe éppen abban az időben volt tizenöt év körüli, lelkes, rockbandák körül forgolódó újságíró. Amit a vásznon látunk, az tulajdonképpen az ő szenvedélyes, de mégis távolságtartó története a hetvenes évek elejéről.
A film olyan szellemesen és könnyen fogyaszthatóan pereg a vásznon, hogy a nézőnek szinte fel sem tűnik: amit lát, tulajdonképpen tragédia. Az utazás, a koncertek, bulik, kalandok, szeretkezések forgatagában csetlő-botló William előtt lassan feltárul a színpadon állók, és rajongóik végletes elkülönülése. Látja, ahogy pár év szünet után újraindul a sztárok bálványozásának mechanizmusa. Ahogy a zenészek, az üzlet követelményeinek engedve szellemi vezérekből klisékké, a siker-gépezet figuráivá válnak.
Pénzzé teszi, amiben hitt |
Talán negatív tapasztalatai, talán meggyőződése miatt, tenni azonban nem akar a folyamat ellen. Crowe nem lép túl a tények és szükségszerűségek megállapításán. Nem kérdez, nem próbál magyarázatot találni, nem tépelődik. Az utolsó két percben (mértem!) szépen elvarrja a szálakat: William cikke címlapsztori lesz a Rolling Stone-nál, nővére hazatér, az együttesen belüli ellentétek elsimulnak, és vidáman árad a zene.
A vásznon az élet marad ugyanolyan gondtalan, mintha még mindig Flower Power lenne, a néző meg elhiszi, mosolyog, és ezzel a rendező ugyanazt teszi, mint a Stillwater együttes: pénzzé teszi, amiben hitt. Ad egy újabb pofont a hajdani eszményeknek. A négy Oscar-díjra való jelölésnek ez azonban előfeltétele.