Hollywood már a spájzban van

2001.07.26. 15:47
Vajon melyik burgonyasziromról jut eszünkbe először, hogy meg kellene nézni a Star Wars - Episode cvájt? Lesz-e Nokia-telefon a Spidermanben? Cadillacet vásárolunk-e, ha megnézzük a Matrix 2-t? Összeállításunkban a 2002-es moziszezon legnagyobb durranásai körüli médiaüzleteket vesszük górcső alá.
Mindannyian emlékszünk még arra, amikor George Lucas kütyüi baljós árnyként borították el az országot 1999-ben. Európa fröccsöntő nagyhatalmaként természetesen nálunk is elsősorban az utcai árusok húztak extra hasznot a csillagháborúból - a Lucasfilm le is vonta a következtetéseket.

A jövőre mozikba kerülő második részre már nem köt szerződést a Tricon élelmiszer- és gyorséttermi mogullal, kiderült ugyanis, hogy a Kentucky Fried Chickent, a Pizza Hutot és a Taco Bellt felölelő, vásárlói játékokat, gyűjtőakciókat, ajándéktárgyakat és tengernyi reklámfelületet biztosító médiabarter kissé túl lett méretezve. A kampányban szintén nagy erőket felvonultató PepsiCo illetékesei egyértelmű bukásként értékelték a több tízmillió dolláros üzletet.

A második részt így nagyjából önállóan promótálja majd az óvatosabbá váló Lucasfilm: eddig csupán egy 16 milliós dolláros üzlet köttetett köztük, valamint az élelmiszeripari cikkekben utazó General Mills és a PepsiCo tulajdonában lévő Frito Lay között.

Pókember - zabpelyhek közt, mobiltelefonnal

A Sony Pictures jövő évi bombája a legendás képregényfigura filmadaptációja, a Pókember lesz. A jellegzetes piros-kék pókruhát Tobey Maguire (Wonder Boys, Agyament Harry, Félelem és reszketés Las Vegasban) viseli majd a 139 millió dolláros produkcióban. A Sony nem aprózta el: a zsíros lakomába 40 millió dolláros üzlet keretében bevonta a Taco Bellt, a pelyheiről ismert Kellogg Co.-t, a DrPepper kultüdítőt és egy eddig ismeretlen édességgyárat.

A nassolnivaló mellett a telekombiznisz is kiveszi részét a Pókember körüli médiahájpból. Hírek szerint a filmművészetre oly érzékeny Nokia telefonjai a pókszabású film előzeteseiben is megjelennek explicite, csakúgy mint korábban a Mátrix vagy a Charlie angyalai esetében.

A meki és a burger

A filmipari marketing alappilléreként jegyzett McDonald's immár hagyományosnak nevezhető násza az évek óta súlyos gondokkal küszködő Disney-vel jövőre is folytatódik. A rajfilmstúdió 2002-re tervezett Lilo & Stitch című produkciójának a gyorsétteremlánc lesz a kizárólagos partnere.

A Burger Kingről egyelőre semmi biztosat nem tudni. Filmipari források úgy tudják, hogy az étteremlánc a Spielberg nevével fémjelzett Men In Black 2. felé orientálódik. (A Man In Black-ből adaptált rajzfilmsorozatnak korábban az itthon is ismert Wendy's volt a partnere.)

Matrix 2: telkó helyett luxusjárgányok

Bár ezer bőrt lehúztak róla, úgy tűnik, a multik kreatívjai még mindig nem unták meg a Mátrix-életérzést, no meg a mozi jellegzetes látványvilágát. 2002 másik nagy durranása a Wachowsky-fivérek kultfilmjének második része lesz, melyben mobiltelefon helyett ezúttal a General Motors előkelő Cadillacjei jelennek meg nagy erőkkel. A gyártó WarnerBros és a GM között létrejött megállapodás keretében az autógyár több millió dollár értékben szállít a speciálisan preparált Escalade és CTS típusú gépjárműveket a produkciónak. Ez utóbbit idén kezdik el gyártani és a film kampányával együtt tervezik piacra dobni.