Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Mit evett Disneyn?
Bár ma különösen hat, hogy Dalí nagyra becsülte Disneyt, a népszerű szürrealista festő valóban annyira tisztelte a stúdiófőnök animátort, hogy filmet akart készíteni vele. "Hollywoodba érkeztem és felvettem a kapcsolatot három nagyszerű amerikai szürrealistával: a Marx fivérekkel, Cecil B. DeMille-lel és Walt Disneyvel - írta Dalí barátjának, André Bretonnak 1937-ben."
Dalí a Warner Brothers akkori feje, Jack Warner házában rendezett díszvacsorán vetette fel a rövidfilm ötletét Disneynek. A festő ekkor már túl volt két Luis Bunuellel forgatott rövidfilmen és éppen Alfred Hitchcock Bűvölet című filmjén dolgozott. Dalí úgy vélte, hogy Disneyvel "magát a Sosem Látottat vihetnék mozgóképre." Disneynek tetszett az ötlet, hogy filmesítsék meg a mexikói Armando Dominguez azonos című balladáját.
Dalí nyolc hónapot töltött munkával Disney stúdiójában, miközben John Hench rendezővel és munkatársaival igyekezett megoldani a "kézzel festett fotók" mozgóképpé alakításával kapcsolatos problémákat. Hench ma 95 éves és ma is bejár dolgozni: legutóbb például pont a Végzet befejezéséhez nyújtott segítséget.
Lopták az anyagot
Az elhalt film után mintegy 150 storyboard meg egy csomó rajz és festmény maradt, amelyek fél évszázadon keresztül hűsöltek Disney valamelyik pincéjében. A mai animátorok ezek alapján fejezték be a rajzfilmet, amelyben olyan ikonikus Dalí víziók vonulnak fel és morfolódnak be , mint az olvadozó óra, a Blabla tornya, vagy a rémálom-tengerpart.
A Végzet portfolio - egyesek szerint lopott - darabjai korábban feltüntek aukciókon, de ez korántsem tántorította el Dominique Monfery rendezőt és huszonöt tagú animátor csapatát, akik a fennmaradt 15 másodperces próbatekercs és a vázlatok alapján szerelte össze a kisfilmet. A munkát Walt disney unokaöccse Roy E. Disney kontrollálta, a producer Baker Bloodworth (Dínó) volt.
Nem szabadon, hanem óvatosan
A Végzet sorsa a korszerűség, ezért nagy százalékban tartalmaz számítógépes animációt, amelyet a digitális nép számára ismerős Maya programmal állítottak elő. Bloodworth a számítógép bevonását azzal mentegette, hogy azt mindössze arra használták, hogy javítsanak a rajzfilm fázisos látványán.
- Hűek szerettünk volna maradni a 45-ös dizájnhoz és ötletekhez, ezért nem liberálisak, hanem óvatosak voltunk a generált képek használatával. - mondta a producer - A számítógépes animációt kifejezetten úgy használtuk, hogy megőrizzük a képi világot, amit Dalí és Walt alkotott volna.
Leonard Maltin filmtörténész rajzfilmszakértő szerint a végeredmény a negyvenes évekbeli Disney-giccs és tiszta Dalí keveréke, a kortárs érzékenység rátéteivel. A Wired szerint ugyanakkor az eredmény leginkább videokliphez hasonlít.
Kicsit korhatáros
A hat perces kisfilm júniusban mutatkozott be az Annecy animációs központ fesztiválján és rögtön utána még több fesztiválon mutatták be Montreálban, Velencében, és Melbourne-ben, ahol díjat is nyert.
A Végzetet várhatóan jövőre tekintheti meg a közönség egy egész estés családi Disney rajzfilm előtt, végül felkerül egy DVD-re is, bár az érzéki jelenetek miatt jobb, ha a tizenkét éven aluliak csak akkor nézik meg, amikor ott vannak a szülők is.
- Nem drogozok. Én vagyok a drog. - mondta Dalí, aki 1989-ben meghalt. A producer úgy vélte, hogy Disney és Dalí is büszke lenne, hogy a film végül elkészült. A Dalí örökséget kezelő Gala-Salvador Dalí Alapítvány kurátora minden esetre úgy döntött, hogy a Végzetet jövőre bemutatják a művész születésének századik évfordulójára készülő kiállításon.